Jump to content

Hovedstrømbryter slått av under gange - noe som kan skades?

Saltværingen

Recommended Posts

Jeg har en båt med 50 HK Yamaha 4takt fra 2001. Båten har en hovedstrømbryter med en veldig dum plassering ved sittebenken akter. Her om dagen skjedde det at en av passasjerene kom borti bryteren slik at den ble slått av mens motoren gikk. Jeg oppdaget det ikke straks men merket at motoren oppførte seg som om den hadde veldig stor belastning og ikke fikk opp turtallet. Jeg sakket av og satte motoren i fri for å undersøke nærmere og da sa passasjeren ifra om at hun hadde kommet borti bryteren (som hun ikke visste hva var). Jeg slo på bryteren mens motoren gikk på tomgang og med det samme begynte temperaturalarmen å pipe. Jeg stoppet motoren og ventet litt før jeg startet den igjen. Etter det gikk den helt fint.

Det jeg lurer på nå er følgende:

- Er det noen fare for at noe tar skade av at hovedstrømbryteren slås av mens motoren går? Tenker på elektroniske komponenter (regulator mv).

- Kan jeg gå ut fra at alt er i orden ettersom motoren ser ut til å oppføre seg normalt og ladelampa ikke lyser når motoren går?

Takknemlig for tips og råd.

Takk for tips med link til skremmende tråd!

Jeg har heldigvis bare en enkel båt uten kjøleskap og andre strømforbrukere som kan ta skade. Har kun lanterner.

Motoren er påhengs (Yamaha 50) som jeg regner med ikke har noen egen generator/dynamo men bare svinghjulsmagnet og spole som står for strømproduksjon og lading. Så vidt jeg kan observere så oppfører den seg normalt etter det som skjedde. Er bare litt bekymret for at noe kan være skadet likevel. Lader den som den skal så lenge ladelampa slukker straks motoren er startet? Eller må jeg undersøke dette nærmere?

Har planer om langtur kommende helg med dagsetappe på ca 70 nautiske mil. Vil jo være kjedelig hvis den stopper f.eks. midt i Saltstraumen med tomt batteri.

Mål først uten motoren igang, så etter at du har startet opp, med litt høy tomgang.

Du bør komme opp til ca 14,4 (eller der omkring.)

"Deromkring" vil vel gjerne si fra ca 14,0 V og opp mot 15 V om batteriet er rimelig fulladet og uten at det står på noen større strømforbrukere.

Om batteriet mangler en del på å være fulladet vil spenningen på batteriet kunne være nede under 14 V.

Har nå målt spenningen. Før jeg startet motoren viste den ca 13 volt og etter start steg den ganske raskt til nærmere 15 volt.

Måleapparatet mitt er sikkert ikke av de mest nøyaktige. Regner med det viktigste er at spenningen er høyere med motoren i gang og at det betyr at den lader som den skal. Så da satser jeg på at alt er i orden. :wink:

Takk for gode tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...