Saltværingen Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Jeg har en båt med 50 HK Yamaha 4takt fra 2001. Båten har en hovedstrømbryter med en veldig dum plassering ved sittebenken akter. Her om dagen skjedde det at en av passasjerene kom borti bryteren slik at den ble slått av mens motoren gikk. Jeg oppdaget det ikke straks men merket at motoren oppførte seg som om den hadde veldig stor belastning og ikke fikk opp turtallet. Jeg sakket av og satte motoren i fri for å undersøke nærmere og da sa passasjeren ifra om at hun hadde kommet borti bryteren (som hun ikke visste hva var). Jeg slo på bryteren mens motoren gikk på tomgang og med det samme begynte temperaturalarmen å pipe. Jeg stoppet motoren og ventet litt før jeg startet den igjen. Etter det gikk den helt fint. Det jeg lurer på nå er følgende: - Er det noen fare for at noe tar skade av at hovedstrømbryteren slås av mens motoren går? Tenker på elektroniske komponenter (regulator mv). - Kan jeg gå ut fra at alt er i orden ettersom motoren ser ut til å oppføre seg normalt og ladelampa ikke lyser når motoren går? Takknemlig for tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 https://baatplassen.no/i/index.php/topic/69947-hovedstroemsbryter-ble-slaatt-av-under-fart-store-oedeleggelser/ Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Takk for tips med link til skremmende tråd! Jeg har heldigvis bare en enkel båt uten kjøleskap og andre strømforbrukere som kan ta skade. Har kun lanterner. Motoren er påhengs (Yamaha 50) som jeg regner med ikke har noen egen generator/dynamo men bare svinghjulsmagnet og spole som står for strømproduksjon og lading. Så vidt jeg kan observere så oppfører den seg normalt etter det som skjedde. Er bare litt bekymret for at noe kan være skadet likevel. Lader den som den skal så lenge ladelampa slukker straks motoren er startet? Eller må jeg undersøke dette nærmere? Har planer om langtur kommende helg med dagsetappe på ca 70 nautiske mil. Vil jo være kjedelig hvis den stopper f.eks. midt i Saltstraumen med tomt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 OK, leste ikke så nøye hvilken båt/motor du har. Linken kanskje ikke relevant. Men for å sjekke regulator, kan du jo måle spenningen når motoren går. Spenningen bør være stabil på omkring 14,4 volt uansett turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Takk igjen! Hvor er det greiest å måle spenningen? Kan den rett og slett måles på batteriet? Går ut fra at batteriet uansett ikke skal kobles fra (det blir jo det samme som å slå av hovedstrømbryteren igjen). Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Takk igjen! Kan den rett og slett måles på batteriet? Ja, det er det greieste. Mål først uten motoren igang, så etter at du har startet opp, med litt høy tomgang. Du bør komme opp til ca 14,4 (eller der omkring.) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Saltværingen Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Flott! Takk for gode tips! Da skal jeg sjekke dette for sikkerhets skyld før jeg utfordrer Saltstraumen og andre farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Mål først uten motoren igang, så etter at du har startet opp, med litt høy tomgang. Du bør komme opp til ca 14,4 (eller der omkring.) "Deromkring" vil vel gjerne si fra ca 14,0 V og opp mot 15 V om batteriet er rimelig fulladet og uten at det står på noen større strømforbrukere. Om batteriet mangler en del på å være fulladet vil spenningen på batteriet kunne være nede under 14 V. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Saltværingen Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Har nå målt spenningen. Før jeg startet motoren viste den ca 13 volt og etter start steg den ganske raskt til nærmere 15 volt. Måleapparatet mitt er sikkert ikke av de mest nøyaktige. Regner med det viktigste er at spenningen er høyere med motoren i gang og at det betyr at den lader som den skal. Så da satser jeg på at alt er i orden. Takk for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.