Jump to content

Vinteroppbevaring av rib/gummibåt med motor

klasern

Recommended Posts

Hei!

Jeg spekulerer i å kjøpe en ~14 fots Futura med 25 HK Yamaha (og derav bli førstegangs båteier) og lurer litt på hvordan forskjellige deler bør oppbevares på vinteren (tilgi min mangel på kunnskap). Har båtplass ved sommerhuset i Moss som bare venter på å bli brukt ;)

Sommerhuset blir stående tomt og ubrukt om vinteren fordi det ikke er isolert og blir kaldt der, altså ingen oppvarming når ingen er der i vinterhalvåret.

Er det forsvarlig å oppbevare en sånn motor inni huset når det blir kuldegrader dersom man gjør de nødvendige forberedelser (tømme kjølevann, frostvæske?).

Og kan resten av båten ligge utendørs med presenning over pakket godt rundt, evt. bygge opp under presenningen så snø sklir av?

Hvis ikke noe av dette er noe lurt er det vel best å leie profesjonell oppbevaringsplass?

Jeg regner med at det viktigste er at det er så tørt så mulig så frosten ikke sprenger noen deler.

Hei!

Jeg har i mange år hatt vinteropplag for båt og motor i en iskald låve.

Kjølevannet renner ut av seg selv når du tar båten på land. Kan være greit å tilte/vri motoren i litt forskjellige stillinger for å være sikker på at alt har rent ut (NB! undervannshuset skal ikke høyere enn selve motorblokka, da kan du risikere at vann renner inn i veivhuset på 2-taktere). Skift gearolje og evt. motorolje (gjelder 4-taktere) før vinteropplag. Da er det liten fare for at det står vann som kan fryse noen steder.

Når det gjelder båten så vil jeg tro det kan fungere helt greit slik du beskriver det, å pakke den inn i presenning og oppbevare den utendørs. Det er vel neppe noen stor fare for at det blir stående vann som kan lage frostsprengning i båten. Det eneste måtte være hvis det er kommet vann inn i evt. flytetanker, men jeg går ut fra at disse kan dreneres hvis du har slike.

For øvrig så synes jeg det er litt tidlig å snakke om vinteropplag nå i juli. Håper vi fortsatt har en lang og fin sommersesong foran oss. :yesnod:

På den annen side, så er det jo alltid lurt å tenke gjennom dette med vinteropplag før en anskaffer båt.

Lykke til!

Gummibåter bør helst oppbevares nogenlunde temperert, unngå minusgrader. Og også viktig; gnagere som mus og rotter synes det er artig å gnage i pontongene, så hold dem unna.

Futuraen kan du vel ta ut luften av og ta med hjem? Legg den i en bod/kjeller etc.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hehe, må tenke tidlig angående oppbevaring; for når jeg først får meg båt så må man være klar for alt det praktiske.

Jeg har ingen andre oppbevaringsmuligheter enn ute ved sommerhuset. Det hjelper jo å ta ut luften av pontongene, men er jo fremdeles bunnplater og akterspeil som tar stor plass.

Rotter hadde jeg ikke tenkt på. Skal godt gjøres å pakke inn noe så rottene ikke kommer til (mange gliper og ganger som oppstår når man bretter presenning). Og selv om rottene trekker til lunere steder vinterstid kommer jeg til å være nødt til å ta opp og lagre båten lenge før snøen kommer.

Jeg skjønner at jeg har mer å avklare. Men ønsket om rib er sterkt :rolleyes:

En gummibåt lagres best med luft i pontongene. En gummibåt som ikke tåler lagring i kuldegrader ville jeg aldri ha kjøpt, men har heller aldri hørt om noen. Mine motorer henger på hekken ved lagring, den ene ute under presenning og den andre i kald garasje, no problem!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...