oyvindNO Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Var ute på årets første båttur i går. Så at jeg ikke fikk opp skikkelig temperatur på motoren. Måleren viste ca 60 grader. Motoren gikk veldig fint på tomgang og virket varm og god sett fra utsiden. Har tidligere hatt mistanke til at måleren ikke viser riktig temperatur, men har ikke bekreftet dette (hadde et uhell i fjor med at den kokte uten at måleren viste mere enn 80-90 grader). Slik jeg kan se det må det enten være feil på måler/giver eller så er termostaten ødelagt. Hva er enklest å sjekke først? Hvor mye arbeid er det å ta ut termostaten? Ser at jeg må ned i båten å bruke noen timer, men har lyst til å gjøre så lite som mulig (vil heller bruke den ). Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hvor mye arbeid er det å ta ut termostaten? Må jeg tømme kjølevannet først? Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 No kjenner eg ikkje din motor men skifte termostat bør være fort gjort. Normalt 2-3 skruar. Ja du bør tappe ta noko vatn ellers renn det ut der du har termostaten ståande. Den er normalt høgt plassert. Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 er det ikke enklere og måle tempen før du begyner og skru? er jo bare og varmkjøre den uten lokk på varmeveksler og bruke ett steketermometer eller lign. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Termostaten sitter inne i et bend som er festet med 4 skruer....2 inn i toppen og 2 inn i ekspansjonsbeholder.(helt i forkant øverst på motoren.) Ja...tapp ned kjølevannet før demontering... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
oyvindNO Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Det var jo en god ide. Må bare passe på at den går lenge for å være sikker på at den normalt ville være varm nok/er varm nok... Sitér dette innlegget Link to post
oyvindNO Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Da har jeg vært nede med steketermometeret. Etter å ha kjørt litt var vannet i varmeveksleren 82 grader, mens måleren viste i underkant av 60 grader. Hva er det størst sannsylighet for at er feilet; giver eller instrument? Må instrument og giver passe sammen (kan jeg kjøpe en av delene fra en f.eks Biltema)? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 hei jeg synes vel du burde bytte giver først, monterte ett biltema tempinnstrument der giver ikke passet, måtte lage en overgang mulig dette kan kjøpes. men det nye viser feil, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.