wingsof66 Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 (redigert) Hei. Har sveist og tettet noen hull i ei eksospotte til Sabb type G, men det er et hull jeg lurer på om skal være tett. Det sitter rett under det lille dekselet på toppen og går imellom eksos og kjølevanndelen. Skal det komme vann inn i eksoskammeret fra det hullet der, eller skal det først komme ut vann i bøyen ut til eksosslangen? Jeg sliter også med å få "løsnet" motoren, mao få veiv, råde, stempel etc til å flytte på seg. Har fått beveget stempel, råde og veiv noen cm (ca 4-5) ved hjelp av forskjellige lengder av trekubber, som har blitt presset ned på stempelet ved hjelp av å skru toppen ned. Men det går fortsatt like tregt som ved begynelsen. Må jeg bare fortsette til det løsner, eller stempel er i bånn (og jobbe med svinghjul i stedet)? eller er det andre ting som sitter. Kan si at det går utrolig tregt og at sylinder ser fin ut, der jeg har fått presset stempelet ned. Alt etter clutch fungerer som det skal. Redigert 5.Juli.2010 av wingsof66 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Dersom dette hullet er mellom eksos og vann- slik at det kan komme vann inn i eksosen, så høres det feil ut. Kanskje det er gjenger iunni der, at det skulle vert ein plugg der? At ein motor sitter fast i bunndelen er sjeldnere, oftest er det stempel. Eg ville demontert bunnpanne, evt lager der kan umulig overleve uten finpuss dersom det er rustet fast der. Alternativt er den kjørt tom for olje og skjært i feks rådelage. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
wingsof66 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Hei igjen og tusen takk. Da skal jeg finne en skrue og tette igjen. Hadde 2 hull til mellom kjølevannet og eksosen, men de var utvilsomt gjennomrustet, men det siste var så rundt og forseggjort at jeg måtte spørre. Ser ut som det er støpt inn en mutter der. I dag løsnet jeg ene skruen på råden og fikk et godt tak der, slik at jeg fikk beveget veiv littegrann (kommer inn i veivhuset gjennom et deksel på blokka) og den gikk lett og fint det lille jeg kunne bevege den. Råden virker også helt uskadd. Ingen tegn på varmegang, bare rent og fint metall. Oljen var også fin, uten tegn til vann. Så da må det være stempel som sitter... eller i værste fall lager mellom råde og stempel, men jeg finner ingen indikasjoner på det. I dag fikk jeg dyttet stempelet 2cm til, så nå er det 8 1/2 cm fra toppen av sylinder. Går fortsatt tregt, men har et lite håp om at det skal løsne etter hvert. Er 12 cm slaglengde, men vet ikke hvor langt unna stempelet snur fra toppen. Veiva har passert 90 grader og er på vei ned mot laveste punkt... dog mot rotasjonsretningen. Skal få tatt noen flere bilder etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Hei. Det hullet der må du ikke tette igjen, det skal være der! Kjølevannet går fra toppen, via en kanal inn i eksospotta (den ser du over eksosutløpet på toppen, når du demonterer potta) Kjølevannet sirkulerer deretter en runde i potta, før det kommer ut det hullet du har tatt bilde av. Når det lille kammeret nedi der er fyllt opp, går vannet ut av nippelen i bakkant av potta. Er din motor ferskvannskjølt? Hvis den er det, sitter termostaten i det store hullet du har tatt bilde igjennom, og oppå der igjen sitter ekspansjonstanken/ferskvannstanken. Er motoren sjøvannskjølt, sitter det bare et lokk m/pakkning over det store hullet... Ang. stempel som står... Har du prøvd å smørre med noe tynnflytende smøremiddel i sylinderen, før du satte i gang med å presse stempelet nedover? Tenker da på rustløser WD40 el.l.? Et gammelt triks for å få løs stempler som har satt seg, er å helle diesel i sylinderen og la det stå ei stund. Du kan jo prøve det... Har motoren vært under vann? vet du hvorfor stempelet står fast? Hvis veiva går rundt, så tviler jeg meget sterkt på at det er kryssbolten i stempelet som er så treg, det er nok heller stempelringene som har rustet fast eller satt seg på annen måte... Håper det løser seg! Sitér dette innlegget Link to post
wingsof66 Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hei og tusen takk. Da ser det ut som jeg har en liten gynekologisk operasjon foran meg da hullet ikke bare leder ut til koblingen i bakkant, men det har også rustet hull gjennom veggen mellom vannkanal og eksosdelen. Ikke noe som ikke litt "Kaldweld" fikser. Den har ikke lukket kjøling, men sjøvannskjøling. Men båten har blitt flyttet fra salt til ferskvann. Når det gjelder stempelet så har det blitt prøvd parafin, parafin og olje, WD40, Cola i løpet av de siste par månedene. Det flytter på seg, men kun under press. Har skyvd det ca 6 cm nedover og det går like tregt. Skulle det ha løsnet nå, hvis alt var normalt, eller er det bare å dytte videre til stempelet nærmer seg bånn. Kan også nevne at stempelet var på vei opp før det satte seg, så det dyttes i feil retning. Sylinderveggene ser helt fine ut og trenger bare litt honing. Veiv og råde ser ut som flytter på seg lett og ledig og veivhuset er rent og pent innvendig. Kan også nevne at toppen er overhalt, da eksosventilen hadde satt seg. Og den ventilen kjempet hele veien ut. Måtte slås/presses hele veien ut. Som en følge av dette er det også anskaffet 2 nye støtstenger. Eksospotta var i veldig dårlig skikk, så mye av kjølevannet har nok kommet inn i eksosen før det skulle. Blir kjøpt ny eksospotte, men vil ha i gang motor først. Kan motor ha gått litt for varm? Er det dèt som kan ha vært en årsak til at ventil og stempel satt/sitter så god? Forrige eier påstod at han bare hadde vært ute en tur med båten, klappet til kai og stoppet motor, 2 uker sener kunne ikke motor dreies. Sitér dette innlegget Link to post
rakator Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Når det gjelder stempelet så har det blitt prøvd parafin, parafin og olje, WD40, Cola i løpet av de siste par månedene. Det flytter på seg, men kun under press. Har skyvd det ca 6 cm nedover og det går like tregt. Skulle det ha løsnet nå, hvis alt var normalt, eller er det bare å dytte videre til stempelet nærmer seg bånn. Kan også nevne at stempelet var på vei opp før det satte seg, så det dyttes i feil retning. Sylinderveggene ser helt fine ut og trenger bare litt honing. Kan motor ha gått litt for varm? Er det dèt som kan ha vært en årsak til at ventil og stempel satt/sitter så god? Forrige eier påstod at han bare hadde vært ute en tur med båten, klappet til kai og stoppet motor, 2 uker sener kunne ikke motor dreies. Hvis det er starterkrans på svinghjulet ditt, kan du dreie motoren rundt ved å sette en meisel/brekkjern i kransen og brekke mot dynamobraketten. Du vil da få flyttet stempelet videre hvis du når bunnen før det løsner. Er du sikker på at foringen er i orden? Det skal ikke mye knip til i foringen før det sitter skikkelig. Knipet kan komme av frost eller muligens varmgang. Uansett bør du åpne veivhusluken, dreie stempelet til bunnstilling og 3/4 opp igjen, løsne lagerskålen på råden og skyve stempelet opp. Deretter kan du se med en skarp lykt nedover sylinderløpet og se etter ujevnheter /buler i sylinderforingen. På min motor var det en innsnevring 40mm opp i sylinderen nedenfra. Feilen var derfor skjult under stempelet. I og med at sylinderveggen ser bra ut over stempelet og du har flyttet stempelet forbi der ringene sto da du begynte, vil jeg tro foringa kniper i stempelet lenger nede. Dersom det er innsnevring må du bytte foringen. Sitér dette innlegget Link to post
rakator Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Når det gjelder stempelet så har det blitt prøvd parafin, parafin og olje, WD40, Cola i løpet av de siste par månedene. Det flytter på seg, men kun under press. Har skyvd det ca 6 cm nedover og det går like tregt. Skulle det ha løsnet nå, hvis alt var normalt, eller er det bare å dytte videre til stempelet nærmer seg bånn. Kan også nevne at stempelet var på vei opp før det satte seg, så det dyttes i feil retning. Sylinderveggene ser helt fine ut og trenger bare litt honing. Kan motor ha gått litt for varm? Er det dèt som kan ha vært en årsak til at ventil og stempel satt/sitter så god? Forrige eier påstod at han bare hadde vært ute en tur med båten, klappet til kai og stoppet motor, 2 uker sener kunne ikke motor dreies. Hvis det er starterkrans på svinghjulet ditt, kan du dreie motoren rundt ved å sette en meisel/brekkjern i kransen og brekke mot dynamobraketten. Du vil da få flyttet stempelet videre hvis du når bunnen før det løsner. Er du sikker på at foringen er i orden? Det skal ikke mye knip til i foringen før det sitter skikkelig. Knipet kan komme av frost eller muligens varmgang. Uansett bør du åpne veivhusluken, dreie stempelet til bunnstilling og 3/4 opp igjen, løsne lagerskålen på råden og skyve stempelet opp. Deretter kan du se med en skarp lykt nedover sylinderløpet og se etter ujevnheter /buler i sylinderforingen. På min motor var det en innsnevring 40mm opp i sylinderen nedenfra. Feilen var derfor skjult under stempelet. I og med at sylinderveggen ser bra ut over stempelet og du har flyttet stempelet forbi der ringene sto da du begynte, vil jeg tro foringa kniper i stempelet lenger nede. Dersom det er innsnevring må du bytte foringen. Sitér dette innlegget Link to post
wingsof66 Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 [quote name='rakator' date='08.07.10' timestamp='1278596836' post='992095' Hvis det er starterkrans på svinghjulet ditt, kan du dreie motoren rundt ved å sette en meisel/brekkjern i kransen og brekke mot dynamobraketten. Du vil da få flyttet stempelet videre hvis du når bunnen før det løsner. Er du sikker på at foringen er i orden? Det skal ikke mye knip til i foringen før det sitter skikkelig. Knipet kan komme av frost eller muligens varmgang. Uansett bør du åpne veivhusluken, dreie stempelet til bunnstilling og 3/4 opp igjen, løsne lagerskålen på råden og skyve stempelet opp. Deretter kan du se med en skarp lykt nedover sylinderløpet og se etter ujevnheter /buler i sylinderforingen. På min motor var det en innsnevring 40mm opp i sylinderen nedenfra. Feilen var derfor skjult under stempelet. I og med at sylinderveggen ser bra ut over stempelet og du har flyttet stempelet forbi der ringene sto da du begynte, vil jeg tro foringa kniper i stempelet lenger nede. Dersom det er innsnevring må du bytte foringen. Ja, her lærer man noe nytt hver dag. Foringa har ikke vært i mine tanker i det hele tatt, men dette klarner opp endel. Ser ut som jeg må gå over kjølesystemet også. Har en følelse av at motoren kan ha gått litt varm. Spesielt siden det ikke har vært noen temp-måler på den. Er også redd for at jeg kan finne mye rust, både løs og fast i kjølekanalene. Spesielt med tanke på tilstanden eksospotta var i. Har desverre ikke startkrans på svinghjulet, så det skal bli spennende å se om stempelet løsner før det når nedre punkt. Hvis ikke blir det vel å feste et par gode gammeldagse tvinger og en stokk, eller spett å bende med. Eller sveise spettet fast i svinghjulet og dra frem og tilbake til det løsner. Er åpen for alle forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.