Jump to content

båtmarkedet for 26 fot katamaran


Lbjordal

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en 26 fot "race" katamaran i sverige. Båten er i grunnen en stor beachcat, men med liggeplasser til 4 (skeptisk)

 

Det som bremser kjøpet er markedet for videresalg i norge. prisnivået ligger på ca 150-160 tusen, men hvordan vil det norske miljøet stille seg til en slik båt?

 

Er dette noe en må vere innstilt på å gi bort ( 70-80 tusen etter 1-2 år) når en blir lei?

Link to post

Er dette noe en må vere innstilt på å gi bort ( 70-80 tusen etter 1-2 år) når en blir lei?

 

Så ut til å være en kjekk båt :yesnod: katamaraner er ikke lettsolgte i Norge og det har vell litt å gjøre med tradisjon, og kanskje vanskelig å få båtplass til et så bredt skråg. Uansett så er dette en prisklasse der et evt. tap ved videresalg vil være begrenset om båten er i god stand og du får kjøpt til en bra pris.

 

 

 

 

SÅ du mener at båter i Sverige er 20% billigere enn båter i Norge utttrykt i dollar, yen, pund, euro osv? :confused: Jeg tror ikke det!

 

Er ikke prisen oppgitt i SEK da :confused: og i dag så betaler du ca 83 norske for 100 svenske, det er vell det han skal frem til? Hva har dette med dollar, yen, pund, euro osv å gjøre?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hvis man kjøper en båt i Sverige for 100.000 svenske kroner så betaler man ca 83.000 norske kroner for båten, helt enig. Men hva hjelper det hvis verdien av den samme båten i Norge er 83.000 norske kroner og man i tillegg har betalt 25% moms på toppen av kjøprpris 100' svenske/83' norske? Har man da fått båten billig eller har man lurt seg selv? Jeg vet hva jeg mener!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Men den antakelsen holder ikke mål :tongue::wink:

 

Det blir det samme som å si at vekslingskursen ikke har noen betydning for kjøp i utlandet, at varens verdi i Norge er direkte knyttet til pris i annet land. Mao at om vekslingskursen går ned så reduseres verdien på samme produkt i Norge (gitt i NOK). Det er greit globaliseringen og det felles marked har kommet langt (kanskje alt for langt) men det er ikke slik markedet fungerer.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Svart (redigert)

Hvis man kjøper en båt i Sverige for 100.000 svenske kroner så betaler man ca 83.000 norske kroner for båten, helt enig. Men hva hjelper det hvis verdien av den samme båten i Norge er 83.000 norske kroner og man i tillegg har betalt 25% moms på toppen av kjøprpris 100' svenske/83' norske? Har man da fått båten billig eller har man lurt seg selv? Jeg vet hva jeg mener!

 

 

Verdien av båten er vel i grunnen det store problemet. Båten vil nok kunne selges tilbake til sverige dersom det norske markedet ikkje er villig til å betale, men dersom den helder ikkje der er "verdt" prisen....

 

 

Med klasser som F18 i stadig vekst er vel desse litt større katamaranene en raritet som få vil finne interesse i. :headbang:

Redigert av Lbjordal (see edit history)
Link to post

Spørsmålet er jo om bruktbåter til salgs i Norge og Sverige er likt priset, eller ikke, og da uttrykt (omregnet til) i en og samme valuta (eple/eple sammenligning). Jeg har inntrykk av at det ikke er noe å spare (i norkse kroner) på å kjøpe en båt i Sverige og importere denne, kanskje tvert derimot når båten er importert og moms betalt, men tar jeg feil så er det jo bare å reise dit å kjøpe?

At endring i kurs påvirker hvor mange norske kroner en ting kjøpt i utlandet koster er nokså selvfølgelig og trenger ingen ytterligere kommentarer, men det eneste som teller her er hvor mange norske kroner en ting koster ferdig importert og om det da blir billigere, eller dyrere, enn å kjøpe samme, eller tilsvarende, gjenstand her og hva man kan selge denne for igjen dersom, hvis og/eller ifall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

men det eneste som teller her er hvor mange norske kroner en ting koster ferdig importert og om det da blir billigere, eller dyrere, enn å kjøpe samme, eller tilsvarende, gjenstand her og hva man kan selge denne for igjen dersom, hvis og/eller ifall.

 

Ahaaa....se der var du tilbake på rett spor, og det var vell akuratt det trådstarter vurderte i sitt innlegg. Hva båten ville koste inn til Norge (ref kommentar om 20% på valuta) og han ba om råd om den var slagbar i Norge.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...