TheViking9 Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Har en river 420xr. Er en flott båt med gode sjøegenskaper, men problemet er at når man drar på litt spruter det så mye opp av baugen at alle blir klissvåte. Har montert "ekstern" powertrim for å prøve å bli kvitt problemet uten hell. Uansett hvor mye jeg tilter motoren utover, klarer den ikke å løfte baugen opp. Har også prøvd å montere motoren lenger ned.(kavitasjonsplate ca 7cm under kjølen) Baugen går liksom å "stanger" ned i vannet. Hva kan gjøres, eller må jeg bytte båten? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalken Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Hvor stor er motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
TheViking9 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Har en 40hk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalken Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Hva er maks? Er 40hk maks motorstyrke? Sitér dette innlegget Link to post
TheViking9 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Max godkjent motor er 30hk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfalken Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Viss det er en 4 taktar er det kanskje problemet. 4 taktere er også mye tyngre en totaktere Sitér dette innlegget Link to post
TheViking9 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Det er en 2takter, men trur ikke det er problemet. Når vi sitter to stk bak klarer den ikke å løfte baugen. Og med folk forran i båten, er det mye verre. Vil tru at en tung motor bak vil gjøre at den ikke går høyt i vannet i akter, og skulle ha klart å løfte baugen..... Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 jeg hadde nøyaktig samme problemet på min selco 13 jeg hadde. den skulle ha kort stamme og jeg brukte lang.. kavitasjons plata gikk ca 8cm under kjøl på båten og det resulterte i fullstendig oversvømmelse i båt ved mer en halv gass. dette var en langstammet mariner 40hk 2t hevet så motoren til kav plata låg ca flush med kjølen og det ble en heelt annen båt å kjøre. lettere i plan. mye livligere å lettere å svinge. flatt og fin hekksjø og bare fryd å gammen. bytt til kortsammet motor du eller lag deg en plate så du får hevet den så skal du se det hjelper på :) Sitér dette innlegget Link to post
TheViking9 Svart 5.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 (redigert) Akterspeilet er 51cm fra topp til bunn. Det til sier vel at jeg trenger lang stamme? (Vannet kommer inn forran i båten, ikke opp fra motoren) Redigert 5.Juli.2010 av TheViking9 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Mine to nieser hadde en River da de var små. Men en gang de var ute med besteforeldrene på tur, bestemte Riveren seg for å gå under en bølge i stedet for over! Etter det så var ikke River den mest populære båten lenger, for å si det slik... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
margarus Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 åå da missforsto jeg..det kommer inn i baugen ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 åå da missforsto jeg..det kommer inn i baugen ja.. Prøv å få motoren opp, evt kjøp "smart tabs sx". Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Da jeg kjøpte båt nå sto valget mellom river 350 og summerfun. Jeg har prøvd riveren og jeg blir våt. Summerfun spruter ikke oppi så lenge du får slore bølger fra siden når du svinger. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Eg ser de lover bare 18 knop med 25 hk på denne så det er nok ingen fartsbåt akkurat. Du overskrider nok optimal motorstørrelse med god margin og overplaner så det holder. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Jeg hadde samme problem med en River 420 med 30 hk 2 takt da den kom. Båten sprutet ut ca 1 meter bak baugen selv i moderat hastighet. Resultatet var at jeg leverte den tilbake. Butikken mente det kunne skyldes at båten hadde sunket litt sammen etter støp. Men jeg vet at en annen forhandlere ikke anbefaler mer enn 15 hk på denne båttypen, så det er vel et problem med denne modellen Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Thorlyn Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Dette er et velkjent problem på enkelte båter da de er innhule i bunnen som igjen gjør at den overplaner. GH 10 og 14 som er støpt på gamle plugger er også slik.. Hvis du snur båten på hodet og legger en rettholt langs "kjølen" så vil du nok se at den har klaring på midten av båten.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.