Jump to content

MD21A Kjølevann forsvinner?

milo

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg har en MD21A 1981 mod med selbåtdrev 110.

Siste gang jeg var ute, måtte jeg fylle på kjølevann 3 ganger på 2 timers tur. plutselig stiger temperatur raskt, og da er det bare å fylle på ca 5 liter.

Det kommer ikke vann i oljen, og jeg ser ingen lekasjer. Regner med at kansje topp pakkning er gåen.

Har noen noe tips å komme med, og ikke minst, vet noen om leverandører av deler til disse motorene og som ikke koster skjorta?

Håper på snarlig svar, da jeg ikke har lyst til å ha landligge i sommer? :headbang:

Redigert av milo (see edit history)

Dersom du ikke har vann i oljen og ikke kan se noen lekkasjer, så er det kanskje lekkasje til sjøvannssiden slik at vannet forsvinner ut med eksosen? Et sted må det jo bli borte???

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Har sett litt mere på kjølevannsproblemet på min MD21A, tok av saltvannslangen rett ved varmeveksler, og satte litt trykk på ferskvanssiden med en liten luftpumpe for luftmadrass. Det kom ikke noe ut av kjøleren.

Har hatt på ett slaks tettemiddel som jeg kjøpte på ett bilverksted, beregnet for å tette lekasjer i resirkulerte kjøleannlegg. Kjørte motoren i ca 1 time etterpå, men det forsvant fremdeles ferskvann. :headbang::headbang::headbang:

Tenkte at hvis det er toppakning, så ville det bli kvitrøyk i eksosen, noe det ikke er, heller ikke vann i oljen.

Noen som har hatt samme problem, og noen som har tatt av hele kjøleren på denne motoren?

Har ikke plass til å trekke ut radiatoren uten at heile kjøleren er løftet av motoren.

Noe jeg må passe på i en slik opperasjon? har en verkstedmanual over demontering og rep av denne motoren,men det virker litt diffust hvordan en demonterer kjøleren. Må eksosmanifoilen av? osv?

Hvis jeg må av med toppen, :confused::confused: , må jeg da ha en spesial kopp for toppskruvene? 17mm nøkkel/kopp som er "bøyd" beregnet for momentnøkkel?

Vet at jeg var i kontakt med en ang. fødepumpedeler til denne motoren for ett par år siden. Han jobbet for/drev et firma hvor det var eksperter på gamle dieselmotorer (Traktorer), men da datan kvelda i fjor :headbang: , mista jeg selvsakt alle kontakter :headbang: . Kansje noen kan hjelpe?

Andre tips mottas med takk!

Jeg tipper nå på varmeveksleren. En sprekk i metall kan være tett når motoren er kald og åpne seg når den er varm (og omvendt går sikkert an også). Går vannet ut sammen med våteksosen vil du ikke se forskjell. Ellers har jeg tettet flere bilradiatorer med malt kanel. Funker bedre enn noe annet som er å få kjøpt. Vet ikke om det er så lurt på en varmeveksler.

En gang fikk jeg lekk toppakning på en Sabb 2G. Da gikk kompet ut til vannbeholderen og det ble trykk der. Det var lett å se/høre.

Fagfolk kan ha rett...

Mener å ha hørt at disse motorene er utsatt for tæring av toppen dersom eksosmanifolden først blir tæret opp inn mot toppen, slik at frostvæske renner over i eksosen.

Sikkert noen andre her som kjenner detaljene på dette. Deler får du mange steder det er en Indenor XDP4.90 motor som ganske riktig satt i mange biler på 70-tallet. Hvilke biler kan du finne ut ved å gå inn på Mahle aftermarket og søke opp en del til MD21A, for så å klikke inn på delen og se hvilke andre applikasjoner delen har.

Kan til en viss grad verifiseres ved å gå inn på meca.no og søke i webshoppen deres på f.eks. Granada diesel 2.1 som nevnt, mener det står et hint om motor der.

Geir

Jeg har selv byttet toppaking på en md 21b.Du behøver ikke noe spesialverktøy,men da må du ta av vippetøyet ved etterstramming.Jeg har kråkeføtter men de går ikke under vippearm akslingen.Men fort gjort og ta av vippe tøye,bare pass på fundamenta i endene på akslingen,sett de på samme vei,og pass på pakkningen for oljerøret til vippetøyet.Ta en oppstart uten toppdeksel og se at det er tett slik at olja kommer opp.Grei jobb,monterte den på en 7-8 timer med litt plunder.Symptomene var gasnke så likt som med deg,eneste måten og se det på var og ruse opp uten lokket til ekspasjonstanken på,så da det boblet og luktet eksos,etterfulgt av trykk og temp stigning.Men gikk greit på tomgang.Og ta for all del og plan\trykk prøv toppen før montering,grei mulighet for en dyseoverhaling i samma slengen,og bytt bolter til toppen for sikkerhets skyld(strekk bolter)jeg fikk tak i deler hos sylinderservice i kr sand.Men sjekk alt annent før du tar toppen,kan vere noe av det som blir nevt ovenfor.Mvh Christian

[sitatslettet]

Har sett litt mere på kjølevannsproblemet på min MD21A, tok av saltvannslangen rett ved varmeveksler, og satte litt trykk på ferskvanssiden med en liten luftpumpe for luftmadrass. Det kom ikke noe ut av kjøleren.

Har hatt på ett slaks tettemiddel som jeg kjøpte på ett bilverksted, beregnet for å tette lekasjer i resirkulerte kjøleannlegg. Kjørte motoren i ca 1 time etterpå, men det forsvant fremdeles ferskvann. :headbang::headbang::headbang:

Tenkte at hvis det er toppakning, så ville det bli kvitrøyk i eksosen, noe det ikke er, heller ikke vann i oljen.

Noen som har hatt samme problem, og noen som har tatt av hele kjøleren på denne motoren?

Har ikke plass til å trekke ut radiatoren uten at heile kjøleren er løftet av motoren.

Noe jeg må passe på i en slik opperasjon? har en verkstedmanual over demontering og rep av denne motoren,men det virker litt diffust hvordan en demonterer kjøleren. Må eksosmanifoilen av? osv?

Hvis jeg må av med toppen, :confused::confused: , må jeg da ha en spesial kopp for toppskruvene? 17mm nøkkel/kopp som er "bøyd" beregnet for momentnøkkel?

Vet at jeg var i kontakt med en ang. fødepumpedeler til denne motoren for ett par år siden. Han jobbet for/drev et firma hvor det var eksperter på gamle dieselmotorer (Traktorer), men da datan kvelda i fjor :headbang: , mista jeg selvsakt alle kontakter :headbang: . Kansje noen kan hjelpe?

Andre tips mottas med takk!

Veksleren og manifoilen må av. Gjorde dette i vinter da jeg bytta toppakning. Mye skruing, men ikke vanskelig. Motoren må ut av båten for å få det gjort dessverre. Om du ikke har vanvittig med plass og vinkelsyn da :headbang: [/sitatslettet]

Har plukket fra hverandre en MD21A veksler for å rense den. Dette var 5 år siden. Motoren er fra 1976 og den fungerer etter det jeg vet fint ennå.

Dette stuntet krever en del nye pakninger som du må lage eller kjøpe fra Volvo Penta. De er ikke akkurat gratis. Kjøleren er som det skrives en platekjøler og kan ikke stakes opp, men den kan vaskes i saltsyre eller systemrens. Det er ikke noe spesielt hokus pokus å plukke dette i fra hverandre. Kjølerinnsatsen sitter inne i aluminiumshuset og kan forsåvidt dras ut uten å ta av varmevekslerhuset, men siden dette foregår sideveis er det få båter hvor det er fysisk plass til dette. Skal du ha av varmevekslerhuset må du skru ut termostaten (eller i alle fall noen muttre) som sitter under det syrefaste lokket på varmevekslerhuset.

Skulle den være kass kan du kjøpe en ny (big$$$), bytte til en brukt (f.eks. B-utgaven) eller kjøpe Bowmans kombiveksler med ny eksosmanifold. Du må da bytte vannpumpa foran på blokka, men da fungerer det nok med bil-typen og du kan selge din brukte fungerende vannpumpe til noen andre.

Geir

Hei igjen.

Jeg har nå bestilt pakningsett for å skifte topp pakning og ett pakningsett for varmeveksleren, og har en som skal hjelpe meg med å skruve motor.

Men det blir ikke før over helga.

Hvis jeg passer på å fylle etter kjølevann gjevnlig uten att motoren går varm, er det da noen fare for å ta ein ca 2 timerstur til helga? noen med erfaring?

Har hatt på noe slaks "tettingsstoff" i kjølevannet, men det ble ikke bra. Kom litt kvitrøyk og var litt tungstarta`n da jeg var i havna i går, så jeg regner med at det er topp pakningen som er feilen.

Hi nå så lyst på ein tur til helga ja! :sailing:

Jeg ville ikke demontert registeret i varmeveksleren hvis ikke hensikten er å bytte eller reparere det. Det er så skjøre saker at du bare risikerer at det går hull flere steder.

Antar at grunnen til at du vil demontere er mistanke om at en pakning lekker, men det kan du så godt som utelukke. Eneste mulighet er i så fall den o-ringen som sitter innerst. Hvis pakningene i andre enden lekker vil vannet lekke ut i friluft. Det kan ikke lekke mellom salt og ferskvann her.

Ville heller ikke satt igang med noe toppakning-bytte før du vet at denne er defekt. Biltema har et 'kjemisett' som kan påvise lekkasje. Normalt vil det også være enkelt å diagnostisere på bobling i varmeveksleren.

Går fint å kjøre så lenge du passer på nivået på kjølevannet.

Forsvinning av kjølevann kan være så mangt, sprekk i blokka, gåen toppakning, luft i systemet, lekkasje, etc. Har skrudd en del diesel og har som regel først å sjekke etter luft i systemet. Har du gjort det? Luft så godt du kan. Hvis den plutselig blir varm kan det være en stor luftlomme. Da vil også vannet forsvinne. Ta med deg kona eller en bekjent, løsne returlangen mens motoren går, samtidig som hjelperen heller vann på etter som det forsvinner. Gjør dette i 5 minutter. Fest slangen igjen og du vil mest sannsynlig ha et luftfritt system. Det er vanskelig å få bort all luften, men ved å gjøre det slik eliminerer du i allefall det meste.

Ryker det hvitt kan det tyde på vann i dieselen, altså at det kommer vann inn over stempelene sammen med diesel. Da er det toppakningen eller sprekk i blokka (la oss håpe det er toppakningen for din egen del). Ha i bakhodet at de fleste dieselmotorer som har gått noen timer har en tendens til å ryke litt inntil de er varme.

Det kan jo selvfølgelig også rett og slett bare være en lekkasje et sted. Har du sjekket alle slanger/rør grundig?

Redigert av rogdov (see edit history)

På MD21A er det ingen returslange å løsne, så akkurat det behøver man ikke å forsøke.

Hvis det finnes en varmeveksler, noe trådstarter refererer til her

Tusen takk for mange gode svar.

Hanto: Var det noe spesielle triks for å demontere kjøler/veksler?

bør det vel være en form for retur. Om det er slange, rør eller noen annen form spiller ingen rolle. Går ikke ut fra at varmeveksleren er støpt fast...

Var ut og prøvde båten i helga, det er bra at vann er gratis, for det gikk noe forfærdelig mye vann.

Begynner å lure på om det er varmeveksleren alikevell og ikke toppakningen. I løpet av ca 10 min med varm motor måtte jeg fylle på over 5 liter vann.

Noen som vet om moen som lager/reparerer varmevekslere?

Ikke så enkelt å få tak i brukt varmeveksler til en MD21A. :cryin:

Har handlet pakningsett til toppen og veksleren, og skal til å begynne å skruve snart. En som har skruvd mye VP foreslo ett pakningslim som het Gørild eller noe sånt, noen som vet? Loctite skulle også ha noe slikt. Pakningslimet skulle brukes på begge sider av toppakningen.

Håper på flere tips jeg, selv om jeg har fått mange fra før.

Sommeferien går fort! :headbang::headbang::headbang:

Du kan også bruke varmeveksler fra MD21B hvis du får tak i alle monteringsdelene.

Det kan også være eksosmanifolden din som lekker frostvæske. Tror jeg har en liggende et sted.

Varmevekslerhuset på MD21A sitter montert

A) rett ned på vannpumpa og

B) med et vinkelbend i aluminium

Det er derfor ingen slange eller kobling som enkelt kan løsnes for lufting (eller annet) på denne motoren. Dessverre. For da hadde det vært lettere å bruke en annen sirkulasjonspumpe enn den originale VP som er vrien å få tak i.

Geir

Har handlet pakningsett til toppen og veksleren, og skal til å begynne å skruve snart. En som har skruvd mye VP foreslo ett pakningslim som het Gørild eller noe sånt, noen som vet? Loctite skulle også ha noe slikt. Pakningslimet skulle brukes på begge sider av toppakningen.

Har brukt pakningssilikon fra Biltema (link) et par ganger. Rimelig og veldig bra. Det er riktig som du har blitt fortalt; pakningssilikonet skal brukes på begge sider av toppakningen, men kun et tynt lag.

sitat: Det kan også være eksosmanifolden din som lekker frostvæske. Tror jeg har en liggende et sted.

Trodde at det bare var saltvann i manifolden jeg. Har du noen tegning av dette?

Fikk tilbud på saltvannsdelen i varmeveksleren fra Sverige. KOSTA skjorta og mere til! :cryin::cryin::cryin:

Det billigste er vel å få tak på en varmeveksler fra en havarert motor, disse motorene ryker jo titt og ofte i båter som egentlig skulle hatt en større motor.

Jeg mener å huske at manifolden har frostvæske i seg, men nå ble jeg usikker. Skal sjekke straks jeg får tid..., men jeg tror du har rett. Det jeg tenkte på var nok egentlig at det tæres hull i manifolden og da kommer det saltvann inn mot toppen, og da tæres toppen raskt slik at frostvæsken renner ut i eksosen.

Men det er jo bare å begynne demonteringen for å lete etter feilen? Uansett om feilen er i veksleren, manifolden eller topp(pakningen) må vel vekslerhuset av først, deretter manifolden, deretter toppen. Dekselet over innsuget kan man jo alltids begynne med, det er helt trivielt.

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...