Jump to content

MD21A Kjølevann forsvinner?

milo

Recommended Posts

Får sikkert svar på mye i morgen, da skal motoren til pærsj! Håpa no at det e bærre topp pakningen! :rolleyes:

Kommer me oppdatering i morgen.

hm.. jeg har også muligens noen deler til denne, mulig en plate kjøler, men ikke testet den da.

kanskje en motor også. altså en md21a som skal være ok stand

si fra om du har bruk for så skal jeg få sjekket platekjølern

så forøvrig en annonse på finn der en hadde problemer med kjølevann som ble borte ved belastning og mistenkte toppen.

der kan det også være noen deler finn.no md21a

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

I dag har jeg med hjelp av en motormann skiftet topp pakning, justert ventiler, og div småtteri. Fylte vann på saltvannsiden på kjøleren når den var demontert fra motoren, ingen lekasje til ferskvannsida. men da motoren ble startet, boblet det i ferskvannsida og det kom eksos lukt. :headbang: det forsvant vann også :headbang: .

Det er sikkert noe galt inni kjøleren, skal demontere den en av de første dagene å se orntlig på den.

Eksosmanifoilen er det rustet hull i innvendig, men det skal ikke ha noe å si, pga att det går ikke noe ferskvann der.

Skal demontere kjøleren en av de nermeste dagene, så får jeg se!

[sitatslettet]

Har plukket fra hverandre en MD21A veksler for å rense den. Dette var 5 år siden. Motoren er fra 1976 og den fungerer etter det jeg vet fint ennå.

Dette stuntet krever en del nye pakninger som du må lage eller kjøpe fra Volvo Penta. De er ikke akkurat gratis. Kjøleren er som det skrives en platekjøler og kan ikke stakes opp, men den kan vaskes i saltsyre eller systemrens. Det er ikke noe spesielt hokus pokus å plukke dette i fra hverandre. Kjølerinnsatsen sitter inne i aluminiumshuset og kan forsåvidt dras ut uten å ta av varmevekslerhuset, men siden dette foregår sideveis er det få båter hvor det er fysisk plass til dette. Skal du ha av varmevekslerhuset må du skru ut termostaten (eller i alle fall noen muttre) som sitter under det syrefaste lokket på varmevekslerhuset.

Skulle den være kass kan du kjøpe en ny (big$$$), bytte til en brukt (f.eks. B-utgaven) eller kjøpe Bowmans kombiveksler med ny eksosmanifold. Du må da bytte vannpumpa foran på blokka, men da fungerer det nok med bil-typen og du kan selge din brukte fungerende vannpumpe til noen andre.

Geir

Hei.

Har nå fått hjem kjøleren, og har forsøkt å dele den. sitter fast som f...Har du noen gode tips for å dele denne? (termostaten er ute.)

Skifte til En B kjøler, er den bare å sette inn?.

Bowman kombiveksler med manifoil. mye omgjøring på den, vet du det? hvorfor må man ha ny vannpumpe da? [/sitatslettet]

I dag har jeg med hjelp av en motormann skiftet topp pakning, justert ventiler, og div småtteri. Fylte vann på saltvannsiden på kjøleren når den var demontert fra motoren, ingen lekasje til ferskvannsida. men da motoren ble startet, boblet det i ferskvannsida og det kom eksos lukt. :headbang: det forsvant vann også :headbang: .

Hvis det bobler i ferskvannsiden er vel det eksos og det betyr at toppakningen neppe er tett selv om dere har (forsøkt) å bytte.

Geir

Dette hjelper deg vel gentlig ikke med å løse problemet, men jeg nevre det likevel. Toppen din er av aluminium, og dersom det er slik at toppakningen har blitt utett pga for høy varme, så er det også risiko for at toppen ikke lenger er helt plan. Jeg har ikke opplevd det selv, men har samme motor (dog B-varianten) og har fulgt godt med alt som skrives om motortypen. Min forståelse er at når toppen først var ute - og det var mistanke om utett pakning - så burde toppen ha vært sendt til dertil egnet verksted for kontroll, og evt plansliping hvis behov.

Altså - det GeirKS nevner - det er mulig toppen er utett selv om pakning er byttet.

Hvis kjøleren er defekt, da kan vel det samme skje da, at eksosen kommer gjennom kjøleren og inn i ferskvannet?

Med såpass lite trykk som finnes i eksosen etter den forlater toppen så høres dette rimelig usannsynlig ut! Jeg tipper skjev topp, eller sprekk i topp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 3 uker senere...

Endelig har jeg funnet feilen på motoren min! Det er tæring på alutoppen der eksosen kommer ut. Dette pga. at eksosmanifoilen er rustet sund, og da har det over tid ligget saltvann på feil plass i manifoilen og mot blokka. Det er tært så mye at det er hull inn til en kjølekanal rett over hullet til eksosuttak.

eksos_opptaert_og_luftinntak_ok_med_notat.jpg

Da jeg hadde tatt av manifoilen, fylte jeg på vann i inntak til kjølepumpa. Ikke noe tvil om hvor vannet kom da nei! :headbang::headbang:

Har en kjenning som har hatt samme problem med samme slaks motor, han fikk dette sveiset på ett mekanisk verksted, og så kjøpte han ny manifoil til en Geir Lyse i Lysebotn. Han lager eksosmanifoiler til mange forskjellige båtmotorer.

Skal nå ta av toppen og ta den med til ett verksted for sveising og plansliping med det samme, og ringe til han i Lysebotn. Kansje det ordner seg. :smiley:

jeg må innrømme at jeg aldri riktig har forstått at det kan være mulig.

Er det den bakerste porten som er tæret hos deg også?

Det er den forreste eksosporten, den nærmest varmeveksleren. Ser at når det først har begynt å tære på toppen mot manifoilden, vil det danne seg en lomme/grop der det etter hvert vil bli plass til mer og mer saltvann, og annen forurensing. En prosess som vil være selvforsterkende. Til slutt vil det være tært opp helt til en kjølekanal, og da går det fort å kvitte seg med vannet. Litt rart at det er samme tæring hele veien rundt, men saltbelegg vil vel kansje legge seg hele veien rundt.

Litt vanskelig å se på eksosmanifoilen hvordan den er bygd opp, men det er tydelig å se inni den (ca der forreste eksosport er) at det er tært hull i manifoilen, hvordan den ser ut innover er jeg usikker på enda.

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva kostet den manifolden? Er den i syrefast?

Manifoilen kostet 7300,- pluss moms. og den er ikke syrefast. Det er ikke så lurt heller det har jeg forstått, Hvis en har noe syrefast mot annent jern vil det ruste mye mere.

Etter at alt var færdig montert, så jeg at det kom vann ut av det ene boltehullet som manifoilen sitter fast i på alutoppen. Og ja det er akkurat der det er sveiset i toppen! :headbang::headbang::headbang::headbang:

Må vel ta av manifoilen, fylle på vann igjen, og se hva som skjer. Manifoilen såg meget bra ut, men den kunne med fordel ha hvert bedre måtet til syns jeg. Skal borre opp hullene når jeg tar ut manifoilen. Håper jeg får til å tette den lekasjen som er nå med en slaks epoksy beregnet for aluminium.

• 2 måneder senere...

Hei. Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe om notoren min. Ble ganske så frustrert :headbang::headbang: da jeg fant ut at motoren ikke ble oki etter siste reperasjon, så jeg har ikke gjort noe med motoren etter det. Nå har jeg fått tak i en helt ny topp til motoren, og nå må det vel bli bra håper jeg. må jo skifte topppakning for 3 gang, men det må jeg ta på tapskonto`n. :sad:

Skal også tilpasse den nye eksosmanifoilen bedre, så jeg slipper å få problemer under monteringen.

Nå er det bare 1 mnd til solsnu. :thumbsup: og da går det mot lysere tider og fine båtturer.

• 4 måneder senere...

Nå er ny alutopp, ny eksosmanifoil, og varmeveksleren tilpasset til hverandre, så nå er det bare å få alle delene i båten for montering på resten av motoren. er litt spent på om resten av båten er ok etter at den ikke har hvert i bruk siden forrige sommer. Satser på å få motoren i gang til helga. Skal prøve å ta noen bilder.

Har noen kansje noen tips om ting som er smart å sjekke før første tur?

Oljeskift og skifte av alle filter er selvsagt.

Sesongen er her! :sailing::fishing:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...