milo Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Får sikkert svar på mye i morgen, da skal motoren til pærsj! Håpa no at det e bærre topp pakningen! Kommer me oppdatering i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 (redigert) Får sikkert svar på mye i morgen, da skal motoren til pærsj! Håpa no at det e bærre topp pakningen! Kommer me oppdatering i morgen. hm.. jeg har også muligens noen deler til denne, mulig en plate kjøler, men ikke testet den da. kanskje en motor også. altså en md21a som skal være ok stand si fra om du har bruk for så skal jeg få sjekket platekjølern så forøvrig en annonse på finn der en hadde problemer med kjølevann som ble borte ved belastning og mistenkte toppen. der kan det også være noen deler finn.no md21a Redigert 28.Juli.2010 av KnutIvar@home (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 I dag har jeg med hjelp av en motormann skiftet topp pakning, justert ventiler, og div småtteri. Fylte vann på saltvannsiden på kjøleren når den var demontert fra motoren, ingen lekasje til ferskvannsida. men da motoren ble startet, boblet det i ferskvannsida og det kom eksos lukt. det forsvant vann også . Det er sikkert noe galt inni kjøleren, skal demontere den en av de første dagene å se orntlig på den. Eksosmanifoilen er det rustet hull i innvendig, men det skal ikke ha noe å si, pga att det går ikke noe ferskvann der. Skal demontere kjøleren en av de nermeste dagene, så får jeg se! Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 1.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 [sitatslettet] Har plukket fra hverandre en MD21A veksler for å rense den. Dette var 5 år siden. Motoren er fra 1976 og den fungerer etter det jeg vet fint ennå. Dette stuntet krever en del nye pakninger som du må lage eller kjøpe fra Volvo Penta. De er ikke akkurat gratis. Kjøleren er som det skrives en platekjøler og kan ikke stakes opp, men den kan vaskes i saltsyre eller systemrens. Det er ikke noe spesielt hokus pokus å plukke dette i fra hverandre. Kjølerinnsatsen sitter inne i aluminiumshuset og kan forsåvidt dras ut uten å ta av varmevekslerhuset, men siden dette foregår sideveis er det få båter hvor det er fysisk plass til dette. Skal du ha av varmevekslerhuset må du skru ut termostaten (eller i alle fall noen muttre) som sitter under det syrefaste lokket på varmevekslerhuset. Skulle den være kass kan du kjøpe en ny (big$$$), bytte til en brukt (f.eks. B-utgaven) eller kjøpe Bowmans kombiveksler med ny eksosmanifold. Du må da bytte vannpumpa foran på blokka, men da fungerer det nok med bil-typen og du kan selge din brukte fungerende vannpumpe til noen andre. Geir Hei. Har nå fått hjem kjøleren, og har forsøkt å dele den. sitter fast som f...Har du noen gode tips for å dele denne? (termostaten er ute.) Skifte til En B kjøler, er den bare å sette inn?. Bowman kombiveksler med manifoil. mye omgjøring på den, vet du det? hvorfor må man ha ny vannpumpe da? [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 1.August.2010 Link til dette innlegget Svart 1.August.2010 2 stk md21 a og 1 md 21 b .. dele motorer noen deler du trenger her kanskje Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 I dag har jeg med hjelp av en motormann skiftet topp pakning, justert ventiler, og div småtteri. Fylte vann på saltvannsiden på kjøleren når den var demontert fra motoren, ingen lekasje til ferskvannsida. men da motoren ble startet, boblet det i ferskvannsida og det kom eksos lukt. det forsvant vann også . Hvis det bobler i ferskvannsiden er vel det eksos og det betyr at toppakningen neppe er tett selv om dere har (forsøkt) å bytte. Geir Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 [sitatslettet] Hvis det bobler i ferskvannsiden er vel det eksos og det betyr at toppakningen neppe er tett selv om dere har (forsøkt) å bytte. Geir Hvis kjøleren er defekt, da kan vel det samme skje da, at eksosen kommer gjennom kjøleren og inn i ferskvannet? [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Dette hjelper deg vel gentlig ikke med å løse problemet, men jeg nevre det likevel. Toppen din er av aluminium, og dersom det er slik at toppakningen har blitt utett pga for høy varme, så er det også risiko for at toppen ikke lenger er helt plan. Jeg har ikke opplevd det selv, men har samme motor (dog B-varianten) og har fulgt godt med alt som skrives om motortypen. Min forståelse er at når toppen først var ute - og det var mistanke om utett pakning - så burde toppen ha vært sendt til dertil egnet verksted for kontroll, og evt plansliping hvis behov. Altså - det GeirKS nevner - det er mulig toppen er utett selv om pakning er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Hvis kjøleren er defekt, da kan vel det samme skje da, at eksosen kommer gjennom kjøleren og inn i ferskvannet? Med såpass lite trykk som finnes i eksosen etter den forlater toppen så høres dette rimelig usannsynlig ut! Jeg tipper skjev topp, eller sprekk i topp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
milo Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Endelig har jeg funnet feilen på motoren min! Det er tæring på alutoppen der eksosen kommer ut. Dette pga. at eksosmanifoilen er rustet sund, og da har det over tid ligget saltvann på feil plass i manifoilen og mot blokka. Det er tært så mye at det er hull inn til en kjølekanal rett over hullet til eksosuttak. Da jeg hadde tatt av manifoilen, fylte jeg på vann i inntak til kjølepumpa. Ikke noe tvil om hvor vannet kom da nei! Har en kjenning som har hatt samme problem med samme slaks motor, han fikk dette sveiset på ett mekanisk verksted, og så kjøpte han ny manifoil til en Geir Lyse i Lysebotn. Han lager eksosmanifoiler til mange forskjellige båtmotorer. Skal nå ta av toppen og ta den med til ett verksted for sveising og plansliping med det samme, og ringe til han i Lysebotn. Kansje det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.August.2010 Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 Takk for bildet. Dette problemet har vært omtalt på forumet tidligere, men jeg må innrømme at jeg aldri riktig har forstått at det kan være mulig. Er det den bakerste porten som er tæret hos deg også? Ellers vil det ikke forundre meg om det vil være rimeligere å kjøpe en brukt topp enn å reparere den du har. Det kasseres mengder av disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 17.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2010 jeg må innrømme at jeg aldri riktig har forstått at det kan være mulig. Er det den bakerste porten som er tæret hos deg også? Det er den forreste eksosporten, den nærmest varmeveksleren. Ser at når det først har begynt å tære på toppen mot manifoilden, vil det danne seg en lomme/grop der det etter hvert vil bli plass til mer og mer saltvann, og annen forurensing. En prosess som vil være selvforsterkende. Til slutt vil det være tært opp helt til en kjølekanal, og da går det fort å kvitte seg med vannet. Litt rart at det er samme tæring hele veien rundt, men saltbelegg vil vel kansje legge seg hele veien rundt. Litt vanskelig å se på eksosmanifoilen hvordan den er bygd opp, men det er tydelig å se inni den (ca der forreste eksosport er) at det er tært hull i manifoilen, hvordan den ser ut innover er jeg usikker på enda. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Har nå funnet et værksted som kan sveise på toppen min der det er tært bort inn til kjølekanalen, og har snakket med Lyse sveis om ny manifoil. Den skal passe helt perfekt ang fester, mot varmeveksler, og har også feste for dynamo. Det ordner seg skal dere se! Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Da har jeg fått hjem toppen færdig sveiset. Det er bare å file og pusse litt, og hente ny manifoil som nettopp har kommet til postkontoret. Så er det å montere og båtsesongen kan begynne igjen! Skal prøve å ta noen bilder og legge ut senere. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Hva kostet den manifolden? Er den i syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 12.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Hva kostet den manifolden? Er den i syrefast? Manifoilen kostet 7300,- pluss moms. og den er ikke syrefast. Det er ikke så lurt heller det har jeg forstått, Hvis en har noe syrefast mot annent jern vil det ruste mye mere. Etter at alt var færdig montert, så jeg at det kom vann ut av det ene boltehullet som manifoilen sitter fast i på alutoppen. Og ja det er akkurat der det er sveiset i toppen! Må vel ta av manifoilen, fylle på vann igjen, og se hva som skjer. Manifoilen såg meget bra ut, men den kunne med fordel ha hvert bedre måtet til syns jeg. Skal borre opp hullene når jeg tar ut manifoilen. Håper jeg får til å tette den lekasjen som er nå med en slaks epoksy beregnet for aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 23.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2010 Hei. Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe om notoren min. Ble ganske så frustrert da jeg fant ut at motoren ikke ble oki etter siste reperasjon, så jeg har ikke gjort noe med motoren etter det. Nå har jeg fått tak i en helt ny topp til motoren, og nå må det vel bli bra håper jeg. må jo skifte topppakning for 3 gang, men det må jeg ta på tapskonto`n. Skal også tilpasse den nye eksosmanifoilen bedre, så jeg slipper å få problemer under monteringen. Nå er det bare 1 mnd til solsnu. og da går det mot lysere tider og fine båtturer. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 12.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2011 Nå er ny alutopp, ny eksosmanifoil, og varmeveksleren tilpasset til hverandre, så nå er det bare å få alle delene i båten for montering på resten av motoren. er litt spent på om resten av båten er ok etter at den ikke har hvert i bruk siden forrige sommer. Satser på å få motoren i gang til helga. Skal prøve å ta noen bilder. Har noen kansje noen tips om ting som er smart å sjekke før første tur? Oljeskift og skifte av alle filter er selvsagt. Sesongen er her! Sitér dette innlegget Link to post
Hans E T Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Har du fått noe svar/ funnet feilen på kjølevannsproblemet ditt?? Sliter med det samme på en Indenor motor som er samme blokk som VP 21.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.