Jump to content

Dieselforbruk Princess 415 61 motorer

Wintonsen

Recommended Posts

Kommer an på kjøring.

71A motorer på 435 har følgende snittforbruk under følgende forutsettninger i løpet av sommeren ( 435 en noen cm lenger og veier en god del mer i virkeligheten en det som er oppgitt på 415. Vet ikke hva 415 veier i virkeligheten.).

Snittfart inkl. kjøring i havner 8,5 knop målt over en sommer ( Målt med GPS )

Bruksmønster. 8-9,5 Knop ved lav / liten sjø. Ca. 18-20 knop i høy sjø. Agregat er inkludert i forbruket. Alltid to motorer i drift.

14,5 liter i timen ved snitt 8,5 knop målt over en sommer og ca. 1500 - 2000 liter diesel. ( Har variert noe, min en sommer 14 liter maks en sommer 15,5 liter i timen )

Ved konstant hastighet over 20knop har jeg bare beregningstall ut fra det som finnes på BP.

Vet ikke om skrogformen er lik, men har lagt merke til at det er forskjell på skrogets sidevegger. 435 har flere inntrappinger nedover skrogsiden og er nok noen cm smalere i vannlinjen sammenlignet med 415. Max bredde er tilnærmet lik.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

0,2l pr HK pr time er en gammel tommelfingerregel som er rimelig universell og uavhengig av gasspådrag.

Har du en motor på 100HK og kjører den full rulle så bruker den ca 20 l/t (0,2*100), drar du av på gassen og tar ut halve effekten (50HK) bruker motoren 50*0,2 = 10 liter/time.

Nyere motorer bruker selvsagt noe mindre.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Mange takk alle sammen, er det i tillegg noen som vet hva faten på den slik båt er Princess 415 med 612 hk

Den vi hadde gjorde ca 26 knop på fullt, marsjet på ca 22.

61 motorene er litt i minste laget for denne båten og båten går høyt med baugen i 22 knop.

Senior re-motoriserte sin 1987 modell med 71B (380hk) og fikk "en helt annen båt" etterpå, med toppfart 31 knop og marsjfart 26 - 27 knop.

Dersom det er en tidlig modell må du være obs. på det er vanlig at det oppstår vannlekasje fra front vinduene. Så vidt jeg vet skal dette primært være tilfellet på gamle modeller med aluminium vindusramme, og det er ett H...te å fikse. Rammene er nemlig tilpasset til hver båt, så en må ta ut vinduene, fjerne all gammel silikon mellom ramme og glass, legge i ny masse og montere vinduene FØR den nye massen herder.

Forøvrig en FENOMENAL båt med masse plass og gode sjøegenskaper. Å gå fra P33 MKII til P415 var en stor opplevelse, og båten gav oss masse glede i de 7 årene vi eide den. :smiley:

Den vi hadde gjorde ca 26 knop på fullt, marsjet på ca 22.

61 motorene er litt i minste laget for denne båten og båten går høyt med baugen i 22 knop.

Senior re-motoriserte sin 1987 modell med 71B (380hk) og fikk "en helt annen båt" etterpå, med toppfart 31 knop og marsjfart 26 - 27 knop.

Dersom det er en tidlig modell må du være obs. på det er vanlig at det oppstår vannlekasje fra front vinduene. Så vidt jeg vet skal dette primært være tilfellet på gamle modeller med aluminium vindusramme, og det er ett H...te å fikse. Rammene er nemlig tilpasset til hver båt, så en må ta ut vinduene, fjerne all gammel silikon mellom ramme og glass, legge i ny masse og montere vinduene FØR den nye massen herder.

Forøvrig en FENOMENAL båt med masse plass og gode sjøegenskaper. Å gå fra P33 MKII til P415 var en stor opplevelse, og båten gav oss masse glede i de 7 årene vi eide den. :smiley:

Mange takk for svaret :-) jeg hadde mulighten på en med de større motorene, men regner med at dem bruker noe mer når du drar på. Kanskje greit og ha de HK i bakhånd. Med denne type båt føler jeg, at man skal kruse og kose seg, ikke ha stor fart og ikke få med seg noen ting. :wink: Men det er sikkert deilig og ha dem når en skal fort frem og hjem kanskje. :sailing: man for vell trykt den litt ned med trimfleps ?

Mange takk for svaret :-) jeg hadde mulighten på en med de større motorene, men regner med at dem bruker noe mer når du drar på. Kanskje greit og ha de HK i bakhånd.

Veldig greitt å ha i bakhånd. Du kan marsje på samme fart som den med de minste motorene og holde lavere omdreining, mindre støy, mindre slitasje og muligens litt lavere dieselforbruk. Hvis båten ligger tungt med hekken på marsjfart så er det mulig å sette på faste flaps som løfter hekken litt.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...