Wintonsen Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Noen som vet forbruk på Princess 415 med 61 motorer ? og hva er maks hastighet , og hva er marsj fart ? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 hvis vi snakker rundt 600 hk, kan en vel regne med rundt 130 liter i timen på full sugge, utover det må folk med erfaring fra båt og motor kombinasjon komme på banen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 På Inamarin sine sider finner du eldre Princess 415 brosjyre Kanksje du finner det du søker her? mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
sap_2000 Svart 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2010 Regn med ca 100l /t på marsjfart som er ca 17-20 knop som igjen gir ca 5-6 l/nm. Går du ned til depl. fart, 6-7 knop kommer du kanskje ned mot 1,2-1,5 l/nm. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
alidal Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Regn med ca 100l /t på marsjfart Da nærmer det seg faretruende 1000 kr. pr. time. (kun drivstoffutgifter) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Da nærmer det seg faretruende 1000 kr. pr. time. Såpass må en regne med i en båt av en slik størrelse. Ska det værra så ska det værra. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Kommer an på kjøring. 71A motorer på 435 har følgende snittforbruk under følgende forutsettninger i løpet av sommeren ( 435 en noen cm lenger og veier en god del mer i virkeligheten en det som er oppgitt på 415. Vet ikke hva 415 veier i virkeligheten.). Snittfart inkl. kjøring i havner 8,5 knop målt over en sommer ( Målt med GPS ) Bruksmønster. 8-9,5 Knop ved lav / liten sjø. Ca. 18-20 knop i høy sjø. Agregat er inkludert i forbruket. Alltid to motorer i drift. 14,5 liter i timen ved snitt 8,5 knop målt over en sommer og ca. 1500 - 2000 liter diesel. ( Har variert noe, min en sommer 14 liter maks en sommer 15,5 liter i timen ) Ved konstant hastighet over 20knop har jeg bare beregningstall ut fra det som finnes på BP. Vet ikke om skrogformen er lik, men har lagt merke til at det er forskjell på skrogets sidevegger. 435 har flere inntrappinger nedover skrogsiden og er nok noen cm smalere i vannlinjen sammenlignet med 415. Max bredde er tilnærmet lik. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Bartesam Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Forbuket er vel rundt 0,2 l pr time pr hk som til en hver tid er i bruk. Forbruket blir fort mindre bare med å slakke av gassen litt. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wintonsen Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Mange takk alle sammen, er det i tillegg noen som vet hva faten på den slik båt er Princess 415 med 612 hk Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Forbuket er vel rundt 0,2 l pr time pr hk som til en hver tid er i bruk. Forbruket blir fort mindre bare med å slakke av gassen litt. Her regner jeg med at vi snakker om full fart ? minus det du skal trekke tilbake når det gjelder Volvo Penta Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 0,2l pr HK pr time er en gammel tommelfingerregel som er rimelig universell og uavhengig av gasspådrag. Har du en motor på 100HK og kjører den full rulle så bruker den ca 20 l/t (0,2*100), drar du av på gassen og tar ut halve effekten (50HK) bruker motoren 50*0,2 = 10 liter/time. Nyere motorer bruker selvsagt noe mindre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
kdtran Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Mange takk alle sammen, er det i tillegg noen som vet hva faten på den slik båt er Princess 415 med 612 hk Den vi hadde gjorde ca 26 knop på fullt, marsjet på ca 22. 61 motorene er litt i minste laget for denne båten og båten går høyt med baugen i 22 knop. Senior re-motoriserte sin 1987 modell med 71B (380hk) og fikk "en helt annen båt" etterpå, med toppfart 31 knop og marsjfart 26 - 27 knop. Dersom det er en tidlig modell må du være obs. på det er vanlig at det oppstår vannlekasje fra front vinduene. Så vidt jeg vet skal dette primært være tilfellet på gamle modeller med aluminium vindusramme, og det er ett H...te å fikse. Rammene er nemlig tilpasset til hver båt, så en må ta ut vinduene, fjerne all gammel silikon mellom ramme og glass, legge i ny masse og montere vinduene FØR den nye massen herder. Forøvrig en FENOMENAL båt med masse plass og gode sjøegenskaper. Å gå fra P33 MKII til P415 var en stor opplevelse, og båten gav oss masse glede i de 7 årene vi eide den. Sitér dette innlegget Link to post
Wintonsen Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Den vi hadde gjorde ca 26 knop på fullt, marsjet på ca 22. 61 motorene er litt i minste laget for denne båten og båten går høyt med baugen i 22 knop. Senior re-motoriserte sin 1987 modell med 71B (380hk) og fikk "en helt annen båt" etterpå, med toppfart 31 knop og marsjfart 26 - 27 knop. Dersom det er en tidlig modell må du være obs. på det er vanlig at det oppstår vannlekasje fra front vinduene. Så vidt jeg vet skal dette primært være tilfellet på gamle modeller med aluminium vindusramme, og det er ett H...te å fikse. Rammene er nemlig tilpasset til hver båt, så en må ta ut vinduene, fjerne all gammel silikon mellom ramme og glass, legge i ny masse og montere vinduene FØR den nye massen herder. Forøvrig en FENOMENAL båt med masse plass og gode sjøegenskaper. Å gå fra P33 MKII til P415 var en stor opplevelse, og båten gav oss masse glede i de 7 årene vi eide den. Mange takk for svaret :-) jeg hadde mulighten på en med de større motorene, men regner med at dem bruker noe mer når du drar på. Kanskje greit og ha de HK i bakhånd. Med denne type båt føler jeg, at man skal kruse og kose seg, ikke ha stor fart og ikke få med seg noen ting. Men det er sikkert deilig og ha dem når en skal fort frem og hjem kanskje. man for vell trykt den litt ned med trimfleps ? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Mange takk for svaret :-) jeg hadde mulighten på en med de større motorene, men regner med at dem bruker noe mer når du drar på. Kanskje greit og ha de HK i bakhånd. Veldig greitt å ha i bakhånd. Du kan marsje på samme fart som den med de minste motorene og holde lavere omdreining, mindre støy, mindre slitasje og muligens litt lavere dieselforbruk. Hvis båten ligger tungt med hekken på marsjfart så er det mulig å sette på faste flaps som løfter hekken litt. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.