oddgeir Startet 5.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2010 Det kan godt være at dette er omtalt tidligere, men here goes: Jeg skal seile fra Oslo til Stavanger i løpet av den neste uken. Området fra Kristiansand og vestover er ukjent for meg, så jeg trenger tips om overnattingshavner for seilbåt på strekningen. Videre trenger jeg gode råd om hva jeg bør oppleve på turen. Dessuten kunne der være greit å vite hvor i Stavanger man bør ligge når man skal være der en ukes tid. Jeg ble litt kjent i området da jeg tok D5LA hos Poseidon, men tenkte ikke på at jeg noen sinne skulle komme dit i seilbåt. Tips mottas med takk. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Marina 7050 Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Høres ut som en kjekk tur.Mitt kjennskap er begrenset til strekningen Obrestad/Egersund Hidra/Flekkefjord. Hidra og flekkefjord er verd et besøk. Det dusjmuligheter og dieselmulighetpå begge steder om det er ønskelig. Et nytt kaianlegg i Rekefjord er åpnet med tiltagang til strøm og nytt anlegg for dusj og toalett, før det er det verd et besøkt i Soknalstrand. Skulle du få behov for å bruke Obrestad havn er det viktig og sjekke dydbdeforhold selv om bunnforholdene er sand.Mer detaljer kan suppleres ved behov, og håper du oppdaterer underveis. Alltid trivelig å følge slik turer. God tur. Redigert 6.Juli.2010 av Marina 7050 (see edit history) Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Farsund er som regel min siste natthavn før transportstrekningen til Stavanger. Avhengig av hvorvidt du vil innom flere steder på veien av 'turisthensyn', hvor mye mannskap du har med deg samt været så er dette tre alternativer: - Rett fra Farsund til Tananger. Om du ikke har direkte motvind - og har med ekstra rorvakt (?) - så tar dette 14 - 18 timer for seil. Gå noen nautiske ut fra land til du får medstrømmen (norskestrømmen). Hjelper 1-2 knop på farta. Direkte motvind er dessverre temmelig sannsynlig (NV har vi mye av på vestlandet). Tananger - Stavanger er innaskjærs, så det tar du lett på 2-3 formiddagstimer (nokså) uavhengig av vær og vind. - Fra Farsund til Egersund og så til Stavanger neste dag. På kryss så kan man vel regne 7-8 timer Farsund - Egersund, og 8-10 timer Egersund - Tananger. Pluss noen timer inn til Stavanger som nevnt i første alternativ. - Turistruta fra Farsund - Hidra - Flekkefjord - Sogndalsstrand - Egersund - Tananger - Kvitsøy - Stavanger. Den lengste etappen utaskjærs er Egersund - Tananger. Her er det ingen vei utenom. Obrestad er ikke et enkelt sted å gå innom, så ikke planlegg med det. Og NB! Før Tananger skal du rundt Jærens rev. Bøya ligger langt fra land (og er det litt sjø så ser du den ikke). Det ser ut på kartet som om det er noen passasjer innafor bøya med 4-6 m dybde, men de må du ikke prøve deg på. Blir det litt sjø så holder ikke den dybden. Så du skal altså rundt denne: Se her for å se den på Google kartet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Ligger i Farsund nå, en kjempekoselig havn med gratis flott gjestehavn med strøm og vann! Det er sjeldent (men så er det mye svensker her også ) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
punitiveduty Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Når du skal runde Lindesnes, kan det være greit å ta en telefon til fyret. De sitter med god info om hvor du bør gå for å få strømmen med deg. (Nærme/langt fra land) Hyggelige å prate med er de også! :) http://www.lindesnesfyr.no/?page=301&id=57 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 .....Jeg ble litt kjent i området da jeg tok D5LA hos Poseidon, men tenkte ikke på at jeg noen sinne skulle komme dit i seilbåt...... Hallo igjen Oddgeir, hvis det er så at du nå skal oppholde deg i Ryfylke med båt fremover, så har du mange fine turer å glede deg til! Når det gjelder praktiske tips for seilasen rundt kysten så har NOR-Gandsfjord seilt denne strekningen veldig mange ganger og de tipsene han kommer med er både solide og verdt å legge seg på minnet. Hvis tilfeldighetene skulle føre deg innom Egersund finner du D5LA-sensoren som styrmann på redningskrysseren som er stasjonert der. De har hatt travle dager i det siste, men jeg regner jo ikke med at du kommer til å få bruk for dem..... Ha en strålende tur, og jeg regner med å se deg i Stavanger Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Med vind Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Og NB! Før Tananger skal du rundt Jærens rev. Bøya ligger langt fra land (og er det litt sjø så ser du den ikke). Det ser ut på kartet som om det er noen passasjer innafor bøya med 4-6 m dybde, men de må du ikke prøve deg på. Blir det litt sjø så holder ikke den dybden. Så du skal altså rundt denne: Se her for å se den på Google kartet. Tiltredes !! De mest spektakulære bølger jeg og sambo har sett så vi utenfor her, litt mer nordøst, i blikkstille vær. Siden vi da bare hadde 10 meters dybde trodde vi et øyeblikk at monsteret ville bryte. Ps alle skipsvrakene på kartet burde jo også gi et hint når man er i området. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Her finner du en kort seilingsdagbok, skrevet underveis, fra en seiltur samme strekning men motsatt vei omtrent på denne tiden av året. Finnes flere slike rapporter her på BP. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirT Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Farsund er definitivt en grei havn før du tar fatt på Lista/Jæren. Fra Kristiansand til Farsund er det 48 nm om du velger å seile utaskjærs. Du går ut Vestergabet (mellom Flekkerøy og fastlandet). Anbefaler at du går innaskjærs via Korshavn etter at du har rundet Lindesnes. Turen inn til Farsund herfra er veldig fin. Er det drittvær dreier du styrbord når du kommer ut Vestergabet og går indre leden som tar deg gjennom Ny-Hellesund og Nordfjorden (ved Mandal) deretter innenfor Hille og Våre og rundt Lindesnes. Fra Farsund og nordover er det havner på Lista (Borshavn), Kirkhavn på Hidra, Nesvåg, Egersund, Sirevåg og Tananger. God tur Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
oddgeir Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Takk for fine svar. Dette blir gull verdt når vi passerer Kristiansand. I dag blåste vi inn til Stavern kl 1400. Vi ble leie av å holde oss fast. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
oddgeir Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 (redigert) Da var vi på plass i Kristiansand. Vi har gått i konstant kuling rett i nesa i flere dager, så i dag ga vi oss tidlig, for å nyte litt solvarme. Ute i sjøen er det vindbukser og vindjakker over et godt lag med fleece som gjelder, samt ei lue av ull som varmer godt i kulingkastene. Opp mot 30 knop fra sørvest har vi sett på det meste. Vi kom fra Grimstad i dag, og den havnen liker jeg godt, ikke minst for den enestående servicen du blir møtt med når du ankommer. De har havneverter som står på kaia og anviser ledig plass, samt at de selvsagt er behjelpelige med alt annen du skulle trenge i forbindelse med fortøyingen. Jeg betaler gjerne de 250 det koster her for slik service. I kveld blir det godsaker både på tallerkenen og i glasset. Det har vi fortjent nå, før vi i morgen setter kursen mot Farsund. Det er nå alle de gode rådene jeg har fått kommer til anvendelse. I Redigert 10.Juli.2010 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 (redigert) Da blir det bedre nå for vi har ligget i Farsund og Kristiansand de siste ukene og vi har ikke hatt mer enn en frisk bris på flere dager. Går forresten også fra Kristiansand til Farsund i morgen Redigert 10.Juli.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Var på utsiden/utaskjærs i dag et par timer i området mellom Brekkestø og Homborsund og kan da ikke ha vært mere enn laber bris? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Farco Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 i området mellom Brekkestø og Homborsund og kan da ikke ha vært mere enn laber bris? Er det værmeldingen for hele Nord-Europa? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Er det værmeldingen for hele Nord-Europa? Den skjønte jeg ikke.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Seilaren Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Møter du sjøspeiderskøyta Nordsjø (CA) på veien får du hilse... Vi seiler fra Strømstadområdet i Sverige i morgen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Det har vi fortjent nå, før vi i morgen setter kursen mot Farsund. Det er nå alle de gode rådene jeg har fått kommer til anvendelse. Hvis du vil ha nytte av gunstig vind må du klinke til, stå opp tidlig og gå for tananger allerede i morgen. Ellers ender du med motvind over hele jæren. Vi gikk farsund-egersund i dag og det var drita kjedelig med motor hele veien. I morgen benytter vi sønnavinden til å seile opp til tananger; noe vi regner med vil ta ca 5 timer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Er det værmeldingen for hele Nord-Europa? Ja, med unntak av Det Kaspiske Hav, Mongolia og Ardennene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Farco Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
finnarne Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Møter du sjøspeiderskøyta Nordsjø (CA) på veien får du hilse... Vi seiler fra Strømstadområdet i Sverige i morgen. Trodde du skulle ta bilveien hjem også ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
oddgeir Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Det ble en frisk og fin tur rundt Lindesnes i dag i glimrende seilvind. Nå ligger vi i Farsund, og drar til Egersund i morgen tidlig. Det ser ut til å bli vind rett i mot mesteparten av veien om vindkartene til Yr.no slår til. Dermed blir det motring med tilhørende bølgebanking som venter. Men det er kaldt her. 13 grader er det meldt på tirsdag. Alvorlig talt, det er midt i juli. Tirsdag går vi til Tananger eller eventuelt helt inn til Stavanger. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Oteren Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Er også i Farsund, kom i strålende sørlandsvær på lørdag. Satser på det i morgen igjen, grei trøst i motvind? Nyt ferske rundstykker og avis i morgen tidlig, gratis servert av vekter Elin. God tur videre, ser du har fått mange greie råd til turen vestover. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Hallo igjen Oddgeir, ja, du må nok regne med noe "slapsing" oppover mot Egersund og kanskje helt opp til Tananger/Tungenes.... Men jeg ønsker dere iallefall en god tur videre!! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Med vind Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 vind rett i mot mesteparten av veien om vindkartene til Yr.no slår til. Vi har dårlig erfaring med Yr. De klarer ikke melde riktig mengde vind, eller vindretning. Som regel bommer YR på både vindmengde og vindretning. Svært mange seilere bruker DMI (dansk meterologisk institutt) på vår sørligste kyst. Selv har jeg lastet ned UGrib og bruker denne. Grip-filer gir lang tidshorisont, og påfallende riktig vind og vindretning. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 (redigert) Jeg bruker både DMI og Ugrib. I dag startet vi kl 0940 og gikk direkte fra Egersund til Stavanger. Vi klappet til kai kl 1920, innerst i Vågen, og fant til vår forbauselse at det kun var 3 båter her fra før. I tillegg til staselige nattruten Sandnes da, som ligger 50 meter unna. Hun har byttet side av Vågen siden sist. Vi fikk bølger mellom 3-4 meter rundt Jæren i dag, men vinden var aldri mer enn 10 m/s, så den store dramatikken uteble. Da solen attpåtil dukket opp ut på ettermiddagen, ble totalopplevelsen av turen perfekt. Det ble ikke noe seiling før vi rundet Jærens Rev i dag. Før det var vinden som vanlig rett i nesa. Alt i alt har det blitt lite seiling, men håper på å ta den helt ut når vi drar hjemover, om ikke vinden snur da. Nå ser jeg frem mot 4-5 rolige dager i Stavanger med omegn. Takk igjen for alle gode råd og tips. Redigert 13.Juli.2010 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.