Jump to content

Anbefaling av påhengs til flåte?


Joachim.D

Recommended Posts

Takk for at dere tok dere tid til å ta en titt... :)

vi er en håndfull med kamerater, som har realisert en liten plan vi har hatt.

I oktober 2009 begynte vi å planlegge en "flåte", februar startet vi med de første

fysiske øktene av bygge prosessen, å nå har vi en 11X5.5 Meter stor flåte/husbåt til disposisjon.

På denne har vi montert på en gammel johnson 85HK fra tidenes begynnelse, nemmelig en 1975 modell, som vi tok i mot gratis da

kontoen begynte å nærme seg rødfarget, så det jeg lurer på i denne tråden, er:

- flåten er beregnet til å være mellom 7-8tonn, og vi får med en sliten 85 HK ca 5.knop. vi er på jakt etter en mer egnet motor, da vi ikke

kan stole på en 35 år gammel motor. det som egentlig er spørsmålet, er om noen har kjennskap til en motor som er bygget for å ha krefter til å skubbe, og ikke for fart. Ser for meg en motor med lavere gearing ut på propp aksling og mye moment fremfor HK. slik ståa er i dag, så henter vi ikke særlig mye fra halv til full gass. (regner med at vannet kaviterer da det er høyt turtall på proppell og lite fart) innenbordsmotor er uaktuellt pga plass osv.

 

Alle innspill mottas med takk..

 

mvh

MS Vikingfjord :cheers_wine:

 

IMG_8269.JPG

 

IMG_8277.JPG

Link to post

Hadde valgt en Yamaha motor. Spes om du skal kjøpe en brukt motor.

 

De meste av påhengser er vel i utgangspunktet bygget for fart, men det er mulig å få tak i propeller med lav stigning som vil være egnet for ditt formål.

De som har bygget seg hus på sjøen i Bærum bruker en større Honda 4T. Her snakker vi fort 40-50 tonn.

Mvh. SAP

Link to post

Har ikke yamaha en serie med hvite motorer beregnet for seglbåter?

Tror det er motorer med moment fremfor hester.

 

Ellers hadde en kamerat av meg en femti hester evenrude for femten år siden. Han sa den var en arbeidsmotor, at den hadde trekkraft fremfor toppfart.

Vet ikke stort om den. Den hadde sort og blått deksel...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Tror at du skal ha flaks for å få tak en ikke-nedslitt Yamaha High Thrust'er. Men også de andre merkene har hatt utenbordsmotorer egnet for tunge båter, f.eks Mercury "BigFoot", OMC (Evinrude/Johnson) OceanPro (usikker, var kanskje bare de store motorene som het det.)

Jeg tipper at skrogformen (eller mangel på sådann) yter formidabel motstand over 5 knop, uansett hvor mye krefter / moment du henger på.

Den hvite serien til Yamaha er bare små-motororer.

Kanskje dere skulle se litt på hva som kan gjøres med bulb-er og akterspeil som ikke drar alt vannet etter seg?

Hvis du legger ut flere nærgående bilder så kommer det sikkert noen tips.

Du skulle hatt en diesel-motor. Men det var visstnok bare Yanmar som prøvde noe slikt for mange år siden.

Det ble ingen salgs-suksess. Merkelig (host-host!) :giggle:

 

Artig båt-bolig. Har du bilder fra interiøret også?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

 

Se der ja der var det en egen "arbeidshest" serie, ser at denne både har annen utveksling enn "standard" motorene og en egen "dual thrust" propell serie med stor diameter og lav stigning.

 

Spørsmålet er vell om det finnes noen av disse motorene på bruktmarkedet og hvordan nye motorer er priset i forhold til en standard 4-takter. Mulig at disse "dual thrust" propellene også passer på en standard Yamaha. Det vil nok hjelpe en hel del, skulle en tro.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Evinrude har både en proff-serie e-tec og multifuel motorer laget etter "mil specs" Men å finne noe slikt brukt blir igjen vanskelig.

Mitt tips er bare å kjøpe hvilken som helst 4T eller nyere 2T med direkte innsprøytning, og så finne en passe propell.

Forresten, synes motoren på bildet hang veldig høyt? Er en fordel å senke den maksimalt for mest mulig kraft.

Motstanden i vannet fra undervannshuset behøver du ikke tenke på i disse hastigheter.

 

Forresten, kom på det innlysende her... vil du ha kraft og driftsikkerhet er selvfølgelig to motorer det beste!

Redigert av Kæpt'n (see edit history)
Link to post

Takker for mangen gode tips og veiledninger.

Vi har en "gammel" volvo penta 700 påhengs på hånd. forsvaret som har hatt den og timetelleren sier 8 timer, men den er fra 1980, å det er vel gammelt med tanke på pakninger, simeringer osv.

Med tanke på bulb og akterspeil, så er det fri sjø forran motoren. pontongene er to stk PE900mm plastrør på hver side. De er spisse forran, og sjærer sjøen veldig godt. eneste vi kunne gjort bar, var å forlenge røret med ett avkappet rør som nuller ut i bunn.

motoren kunne vært litt lavere, men det er planlagt en ekstra pontong (da den var temmelig lav i sjøen med 40 stk ombord) så vi vil vente med ombygging på høyden til den ekstra pontongen (PE røret) kommer fra hallingplast og under :)

småbåtentusiasten, skal se hva jeg kan ordne av bilder, for øyeblikket er jeg offshore på jobb, og har ikke bilder tilgjengelig. men innvendig er det en stue med hvite vegger og tak, listfritt, 9 stk innfelte downlights med 12v LED og tregulv (mørk marbau farget, samt tre sett rotting sittegrupper fra europris og en bar disk under oppføring). bad med black gallaxy granitt benk, elektrisk toalett, 190L syrefast vanntank til springen, 4 innfelte messing LED spotter og hvit tak/vegg listfritt. ellers er det ett teknisk rom og entree. utvendig er det 14stk børsta syrefaste 1.5w LED spotter i kista rundtom, lanterner selvfølgelig og LED utebelysning under oppføring på "fly"/takterrassen som er 39m2.

med tid og stunder, så er det snakk om at vi skal ha to motorer (ser for meg to 40-50hk) for manøvreringen sin del, og ikke minst stå imot vind og sjø ved evt motorstopp på ene motoren. har ikke brukt vindtunnel for å finpusse aerodynamicen for å si det sånn, så 5 knopp akterover i stiv kuling uten motor kraft er sikkert ingen problem. hehe

Og sist men ikke minst til SF, alle rettigheter ombord, hvis du spør andre enn staten :) ikke røyk selfølgelig.

 

takk igjen og en fortsatt fin dag

 

mvh

MS Vikingfjord :sailing::flag:

 

(Noen bilder tatt under bygging)

 

1234006_n.jpg

 

4031319_n.jpg

 

_MG_2401_0.jpg

 

_MG_2388.jpg

 

_MG_2396.jpg

Link to post

Kanskje en ide å flytte styreposisjonen opp på taket eller en annen plass med bedre utsikt?

Genial sak uansett:D

 

Ellers så kan man vell stole bra på gode gamle slitere så lenge de er tatt bra vare på :)

Dere skal vell ikke akkurat på langtur med denne?

styreposisjonen kommer opp etterhvert, men det tar bare litt tid. blir nok lokale turer i bergens området, ikke noe lenger enn det vil jeg tro :D

Link to post

Kanskje en ide å flytte styreposisjonen opp på taket eller en annen plass med bedre utsikt?

Genial sak uansett:D

 

Ellers så kan man vell stole bra på gode gamle slitere så lenge de er tatt bra vare på :)

Dere skal vell ikke akkurat på langtur med denne?

styreposisjonen kommer opp etterhvert, men det tar bare litt tid. blir nok lokale turer i bergens området, ikke noe lenger enn det vil jeg tro :D

Link to post

Kjøp brukt innenbordsmotor med seilbåtdrev.

 

 

innenbordsmotor er uaktuellt pga plass osv.

 

 

Faren til en kompis av meg har også husbåt.. Men her er skroget bygget i sverige, og innredningen er gjort av en fyr.. Den har 2 innborsmotorer på 56 hk mener jeg,, Husker ikke merke.. Her er det badstu, kontor, flere soverom, bad, toalett.. Ja, de har det meste! :cheers: Kommer en annonse i dagbladet om den på Søndag... Skal også ligge en film på youtube, men vet ikke hva den heter... Den har lugge i arefjord den siste tiden, men kjørte til ågotnes igår.

 

73m2 Mener jeg :flag_bp:

fas8ih.jpg

2md2nb8.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Faren til en kompis av meg har også husbåt.. Men her er skroget bygget i sverige, og innredningen er gjort av en fyr.. Den har 2 innborsmotorer på 56 hk mener jeg,, Husker ikke merke.. Her er det badstu, kontor, flere soverom, bad, toalett.. Ja, de har det meste! :cheers: Kommer en annonse i dagbladet om den på Søndag... Skal også ligge en film på youtube, men vet ikke hva den heter... Den har lugge i arefjord den siste tiden, men kjørte til ågotnes igår.

 

73m2 Mener jeg :flag_bp:

fas8ih.jpg

2md2nb8.jpg

 

På ågotnes ja, kansje jeg ser den fra hanøytangen da i kikkerten :)

innenbords motor hadde nok vært tingen, men det er litt mye som må bygges om og det krever mye plass, så tror nok det blir en sterk 4T utenbordsmotor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...