Jump to content

Båtførersertifikat vs båtførerbevis

arkmarin

Recommended Posts

En kamerat av meg har gjennomgått kurs og avlagt prøve til båtførersertifikat. Hvilken kompetanse innebærer dette, D5L, eller bare tilsvarende båtførerprøven? Ut ifra det min venn forteller var kursopplegget så omfattende, med instrumentprøver bla ved Trondheim Maritime Skole, at en kan tro at det tilsvarer D5L. Han hadde tatt båtførerprøven i 1988 og båtførersertifikatet i 1992.

bevis.jpg

Båtførersertifikat til venstre og båtførerbevis til høyre

bevis_bakside.jpg

Båtførersertifikatets bakside.

Jeg har samme sertifikat og pensumet var omtrent det samme som kystskipper.

Det var et studie over flere år, bårførersertifikat i 90 (nr.924)

Vi hadde ikke mulighet til radar og instrument kjøring den gangen, fikk det tilbudet noen år senere.

Jeg konverterte den lappen om til fritidsbåtskipper Deck Offiser Class 5 i fjor den muligheten gikk ut 31.12. 2009.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har samme sertifikat og pensumet var omtrent det samme som kystskipper.

Jeg tok dette sertifikatet i 1996. Skolen vi gikk på hadde også kurs for kystskipper. Vi fikk samme tilbudet for å utvide til fritidbåtsertifikatet med å ta instrumentkurset. Som det står på sertifikatet var det flere eksamener vi måtte ta.

Årsaken til at vi tok dette kurset var en diskusjon denne gangen om at det ville komme nye krav til kompetanse for å føre fritidsbåter op mot 15 m. I tillegg var vi interessert i mer kunnskap om navigasjon, uten at vi følte behovet for å ta fritidbåtsertifikatet. :flag_bp:

"Båtførersertifikatet" som trådstarter viser til, er ikke det samme som "båtførerbevis" og heller ikke det samme som kystskippersertifikat eller D5L. Båtførersertifikatet er en betydelig utvidelse i forhold til vanlig båtførerbevis, men det gir ingen formell kompetanse. Det finnes heller ikke lenger. Dette var et initiativ som oppstod i regi av av en arbeidsgruppe opprettet av Nordisk råd på 1980-tallet, som laget et "Nordisk pensum for eventuelt utvidet Båtførerkurs". Sjøfartsdirektoratet stod for opplegget i Norge. Dette var altså før man begynte med begrenset kystskippersertifikat klasse 2, som senere ble til D5L. "Båtførersertifikatet" ble det ikke noe mer av. Dette nordiske initiativet ble erstattet av det nye, internasjonale sertifikatsystemet inkl. D5L(A). (Akkurat som Nordisk båtstandard ble erstattet av CE-merkingen.)

Jeg vet dette fordi jeg tok dette sertifikatet på 80-tallet. Jeg har fremdeles lærerbøkene. Det var 5 delfag: Sjømannsskap, navigasjon, småbåtjus, motorlære og VHF-kurs. Altså noe lignende som begrenset kystskipper/D5L, men ikke så stort pensum. Jeg vet det også, fordi jeg senere tok begrenset kystskipper og har de lærebøkene også. Dette konverterte jeg senere til et D5LA sertifikat. Men jeg har ikke hørt noe om at det var mulig å konvertere det gamle båtførersertifikatet til fritidsskippersertifikat (altså til D5L), fordi pensumet var mindre. Men her skal jeg ikke påstå noe.

Dette er det ikke så lett å finne ut ved å søke på nettet, fordi disse begrepene (båtførerbevis og båtførersertifikat) brukes om hverandre, både før og nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...