bjornas Startet 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2010 Hei, er det noen her (over 40 år) som husker en TV-serie som gikk på NRK rundt 1976-78 - og som het noe sånt som MS Vanessa? Den handlet om livet ombord den båten. Satt med store øyne og så den serien... Bjørn Olav Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kjell E Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Jepp, den serien husker jeg godt. Et morsomt moment er at jeg like etter at serien var over mønstret ombord i søsteren, M/S Kongshav, tilhørende Brødrene Olsen i Stavanger: Vanessa hadde også en søster som het Varenna, som dukket opp en dag ankret utenfor moloen i Bodø. De måtte skifte noen lasteluker, og Bodø var beste plassen hvor skip, nye luker og flytekran kunne møtes. Da gikk jeg på ungdomsskolen, og hadde skipsfart som valgfag. Vi fikk komme ombord og se oss om. Dette var (og er?) største skipet som noen sinne har besøkt Bodø. Disse skipene gikk uoffisielt under "klassenavnet" scanobo, de var bygd i Landskrona og var på omlag 102.000 DWT. Vanessa, Varvara og Varenna var alle søstre som tilhørte Ditlev-Simonsen i Oslo. Jeg fikk også se ex Vanessa i Genoa i 1982, da var hun rødmalt og under gresk flagg, så vidt jeg husker. Men navnet har jeg ikke i minnet. Mvh, Kjell Redigert 6.Juli.2010 av Kjell E (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
bjornas Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Er det mulig å få tak i serien på noen måte, tro? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
peppen Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Ring eller send en mail til NRK og spør. Vanligvis fleksible og hyggelige folk der. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 22.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Jøssenavnpåtrappa... Surfet litt her om dagen, og vippps - der hadde jo gamle Krinken lagt ut serien... Akkurat som jeg husker den! Hipp hurra for Krinken, når de holder seg borte fra politiske debattprogrammer... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Euklid Svart 24.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2016 https://tv.nrk.no/serie/m-s-vanessa Herlig tidsbilde. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Måtte jo bare se denne serien forsto jeg fort, da den var sendt var jeg på langfart selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 tror du tenker på Berge Istra / Berge Vanga http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/01/02/453618.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Rolf Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Meget drøy påstand, er du i nærheten av å kunne underbygge dette eller er det hentet fra eget hode? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Mulligan Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 Vanga/Iskra var OBO-carriers. Ikke noen "supertanker". Søsterskipene ble bygget om til rene bulkcarriers som følge av disse eksplosjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 31.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2016 (redigert) Ikke annet enn ren logikk og statistikk. Det har aldri, hverken før eller etter, vært en så stor opphopning av skipsforlis av supertankere som i akkurat årene rundt den store krisen for denne flåten, slutten av 70-tallet. Og derfor nevner jeg heller ikke navn, for jeg har ikke håndfaste bevis. Men når gikk en supertanker ned sist ? Det er slikt som ikke skjer i praksis, superbølger eller ikke, uten at noen har tuklet med ting. Exxon Valdes gikk på grunn - det er noe helt annet. Og andre tankbåter har vært i havsnød og lekket olje av ulike årsaker - men de plutselige forlisene uten spor er noe særegent for akkurat denne perioden. Og det er mistenkelig. Men som jeg skriver - det er ikke noe å rippe opp i nå. De som var ansvarlige dengangen er daue nå uansett. Og når de får asylsøknaden sin avslått av St.Peter ved perleporten - så har de seg selv å takke. Ok, så helt og holdent fra eget hode, uten å inneha hverken en smule kunnskap eller snev av fakta - ikke noe mer å bry seg om. Redigert 31.Januar.2016 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
jøran123 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 (redigert) Vanskelig for å tro at skip ble senket med vilje, men det er merkelig at Bergersen fremdeles ikke vil si noe om dette. Var selv til sjøs på en Wilhelmsenbåt den gangen og husker det godt. Moro å se den gamle NRK serien. Redigert 1.Februar.2016 av jøran123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 http://www.dagbladet.no/2011/01/21/magasinet/berge_istra/berge_vanga/skipsfart/bergesen/15151445/ Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Som mulligan sier var ingen av disse supertankere, ei heller Norse Variant som gikk litt senere. Der var en fetter av meg en av 2? overlevende og der var det en ekslposjon. Som kjent var Obo-skipene en litt risikabel combo. Felles for alle disse tre (mener jeg å huske) var at de hadde reisereparatører ombord, så sveising/gnister var vel et hett tema den gang. Ikke senking med vilje. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Torsen67 Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Så en episode nå. Kjipt å se at alt av søppel gikk rett over bord i tillegg til spillolja. Håper det er bedre i disse dager.. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 1.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2016 Da er serien lagret i appen. Gleder meg til å se den. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
jøran123 Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 Når det gjelder søppelhåndtering i handelsflåten tidligere, så kan man få "flau" smak i kjeften når man ser denne serien. Jeg husker hvordan vi kastet alt søppel overbord så fort losen var forlatt skuta. (Etter å ha ligget flere døgn i land) Isjøen så gikk alt daglig søppel overbord, det samme med spillolje fra maskinrommet og masse oljete filler og brukte deler, tomme malingsspann osv. Uff og uff......håper og tror vettet har blitt bedre i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Brakkvannsseiler Svart 2.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2016 (redigert) Bare en liten digresjon, det er en vesentlig forskjell i konstruksjonen av et OBO og et O/O skip, Etter ulykkene med Berge Istra og -Vanga, o/o carriers (oil/ore) var det et stort fokus på sikkerhet (eksplosjonsfare) på denne skipstypen. OBO skip (oil/bulk/ore) (som feks. Vanesssa og alle hennes søstre) var i denne sammenheng ikke tema da konstruksjonen av disse var helt annen. På begynnelsen av -80 tallet var det vel 8-9 norske o/o skip, mens det var 28-30 obo skip. Norse Variant var forøvrig et bil/bulk skip som var bygget for enten å føre biler på løse pontongdekk i rommene for ww fabrikken, derav navnet -Variant, eller bulk laster. Men tv serien om Vanessa var fin for 40 år siden og er minst like fin i dag, særlig for en som bla. har vært ombord på disse svenskbygde OBO båtene og har vært i noen av havnene som anløpes. Redigert 2.Februar.2016 av Brakkvannsseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fishermidas Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 I denne serien ser man også hvor skittent det var med tungolje som fuel! I serien er jo Vanessa forholdsvis ny, men maskinrommet er svært skittent etter dagens standarder...og ikke minst mannskapet med oljete dresser og olje opp til albuene! Mener og å huske en lignende serie av nyere dato, hvor Jon Michelet fulgte MS Tampa noen uker...? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Tungolje er vel ikke helt ukjent på båter i dag heller det Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fishermidas Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 ...var vel ikke det jeg mente heller Fru Jacobsen... Men at rengjøring, HMS og eksponering for dritten er en helt annen! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Ja det har vært radikale forandringer de siste 10-20 åra med tanke på det du nevner. Og det er jo bra, var en del dårlig rutiner tidligere :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2016 Bare en liten digresjon, det er en vesentlig forskjell i konstruksjonen av et OBO og et O/O skip, Etter ulykkene med Berge Istra og -Vanga, o/o carriers (oil/ore) var det et stort fokus på sikkerhet (eksplosjonsfare) på denne skipstypen. OBO skip (oil/bulk/ore) (som feks. Vanesssa og alle hennes søstre) var i denne sammenheng ikke tema da konstruksjonen av disse var helt annen. På begynnelsen av -80 tallet var det vel 8-9 norske o/o skip, mens det var 28-30 obo skip. Norse Variant var forøvrig et bil/bulk skip som var bygget for enten å føre biler på løse pontongdekk i rommene for ww fabrikken, derav navnet -Variant, eller bulk laster. Takk for info :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.