Jump to content

Hjelp til gammel NRK-serie: MS Vanessa

bjornas

Recommended Posts

Jepp, den serien husker jeg godt. Et morsomt moment er at jeg like etter at serien var over mønstret ombord i søsteren, M/S Kongshav, tilhørende Brødrene Olsen i Stavanger:

kongshav72.jpg

Vanessa hadde også en søster som het Varenna, som dukket opp en dag ankret utenfor moloen i Bodø. De måtte skifte noen lasteluker, og Bodø var beste plassen hvor skip, nye luker og flytekran kunne møtes. Da gikk jeg på ungdomsskolen, og hadde skipsfart som valgfag. Vi fikk komme ombord og se oss om. Dette var (og er?) største skipet som noen sinne har besøkt Bodø.

Disse skipene gikk uoffisielt under "klassenavnet" scanobo, de var bygd i Landskrona og var på omlag 102.000 DWT. Vanessa, Varvara og Varenna var alle søstre som tilhørte Ditlev-Simonsen i Oslo.

Jeg fikk også se ex Vanessa i Genoa i 1982, da var hun rødmalt og under gresk flagg, så vidt jeg husker. Men navnet har jeg ikke i minnet.

Mvh,

Kjell

Redigert av Kjell E (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

• 5 år senere...

Meget drøy påstand, er du i nærheten av å kunne underbygge dette eller er det hentet fra eget hode?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ikke annet enn ren logikk og statistikk. Det har aldri, hverken før eller etter, vært en så stor opphopning av skipsforlis av supertankere som i akkurat årene rundt den store krisen for denne flåten, slutten av 70-tallet.

Og derfor nevner jeg heller ikke navn, for jeg har ikke håndfaste bevis. Men når gikk en supertanker ned sist ? Det er slikt som ikke skjer i praksis, superbølger eller ikke, uten at noen har tuklet med ting.

Exxon Valdes gikk på grunn - det er noe helt annet. Og andre tankbåter har vært i havsnød og lekket olje av ulike årsaker - men de plutselige forlisene uten spor er noe særegent for akkurat denne perioden. Og det er mistenkelig. Men som jeg skriver - det er ikke noe å rippe opp i nå. De som var ansvarlige dengangen er daue nå uansett. Og når de får asylsøknaden sin avslått av St.Peter ved perleporten - så har de seg selv å takke.

Ok, så helt og holdent fra eget hode, uten å inneha hverken en smule kunnskap eller snev av fakta - ikke noe mer å bry seg om.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Som mulligan sier var ingen av disse supertankere, ei heller Norse Variant som gikk litt senere. Der var en fetter av meg en av 2? overlevende og der var det en ekslposjon. Som kjent var Obo-skipene en litt risikabel combo. Felles for alle disse tre (mener jeg å huske) var at de hadde reisereparatører ombord, så sveising/gnister var vel et hett tema den gang. Ikke senking med vilje.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Når det gjelder søppelhåndtering i handelsflåten tidligere, så kan man få "flau" smak i kjeften når man ser denne serien. Jeg husker hvordan vi kastet alt søppel overbord så fort losen var forlatt skuta. (Etter å ha ligget flere døgn i land) Isjøen så gikk alt daglig søppel overbord, det samme med spillolje fra maskinrommet og masse oljete filler og brukte deler, tomme malingsspann osv. Uff og uff......håper og tror vettet har blitt bedre i dag.

Bare en liten digresjon, det er en vesentlig forskjell i konstruksjonen av et OBO og et O/O skip, Etter ulykkene med Berge Istra og -Vanga, o/o carriers (oil/ore) var det et stort fokus på sikkerhet (eksplosjonsfare) på denne skipstypen. OBO skip (oil/bulk/ore) (som feks. Vanesssa og alle hennes søstre) var i denne sammenheng ikke tema da konstruksjonen av disse var helt annen. På begynnelsen av -80 tallet var det vel 8-9 norske o/o skip, mens det var 28-30 obo skip.

Norse Variant var forøvrig et bil/bulk skip som var bygget for enten å føre biler på løse pontongdekk i rommene for ww fabrikken, derav navnet -Variant, eller bulk laster. 

Men tv serien om Vanessa var fin for 40 år siden og er minst like fin i dag, særlig for en som bla. har vært ombord på disse svenskbygde OBO båtene og har vært i noen av havnene som anløpes.

Redigert av Brakkvannsseiler (see edit history)

I denne serien ser man også hvor skittent det var med tungolje som fuel! I serien er jo Vanessa forholdsvis ny, men maskinrommet er svært skittent etter dagens standarder...og ikke minst mannskapet med oljete dresser og olje opp til albuene!   Mener og å huske en lignende serie av nyere dato, hvor Jon Michelet fulgte MS Tampa  noen uker...?

Bare en liten digresjon, det er en vesentlig forskjell i konstruksjonen av et OBO og et O/O skip, Etter ulykkene med Berge Istra og -Vanga, o/o carriers (oil/ore) var det et stort fokus på sikkerhet (eksplosjonsfare) på denne skipstypen. OBO skip (oil/bulk/ore) (som feks. Vanesssa og alle hennes søstre) var i denne sammenheng ikke tema da konstruksjonen av disse var helt annen. På begynnelsen av -80 tallet var det vel 8-9 norske o/o skip, mens det var 28-30 obo skip.

Norse Variant var forøvrig et bil/bulk skip som var bygget for enten å føre biler på løse pontongdekk i rommene for ww fabrikken, derav navnet -Variant, eller bulk laster.

Takk for info :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...