gorilla Startet 6.Juli.2010 Del på Facebook Startet 6.Juli.2010 Jeg har vært så heldig å få overta en Furuholmen (plattgatter så vidt jeg vet), og har satt meg fore å vekke denne skuta til live igjen - selv om jeg har (veldig) begrenset erfaring med puss, stell og rehabilitering av båt. Båten virker å være i ganske ok stand. Noen mindre bord trenger å byttes ut, en del jobb må gjøres innvending, men ellers er hovedjobben puss, olje og lakk av hele skuta. Forrige eier anslår at jeg trenger minst 150 timer før jeg kan få henne på vannet (selv om hun nok ville vært flytende i dag også, etter lang trutning). Mitt problem er ikke innsatsvilje eller motivasjon - jeg gleder meg til å ta fatt på dette - men jeg har minimal erfaring fra trebåtverdenen. Er det noen som har tips til nettsider, litteratur, fagpersoner osv. som kan gi meg tips og triks? Inkludert basiskunnskap som feks. hvordan pusse, oljing, lakking osv. Jeg vet lite og må lære meg mer før jeg gyver løs på dette prosjektet Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Fjordland Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Er det noen som har tips til nettsider, litteratur, fagpersoner osv. som kan gi meg tips og triks? Inkludert basiskunnskap som feks. hvordan pusse, oljing, lakking osv. Jeg vet lite og må lære meg mer før jeg gyver løs på dette prosjektet Da tror jeg dette er nettstedet du kan få hjelp av folk med masse kunskaper om trebåter.. Let litt rundt i forumet, så finner du flere tråder om trebåter som pusses opp. Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Da tror jeg dette er nettstedet du kan få hjelp av folk med masse kunskaper om trebåter.. Let litt rundt i forumet, så finner du flere tråder om trebåter som pusses opp. Ja jeg fikk inntrykk av at dette var stedet for båtinteresserte! Men jeg fikk også følelsen av at de fleste her vet hvordan de skal pusse+lakke :) Jeg har lest mye allerede, men skal i hvert fall fortsette å lete og lese...! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Fjordland Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 se på prosjekt tråden til svaap..... Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 se på prosjekt tråden til svaap..... VANVITTIG imponerende prosjekt som svaap har satt i gang!! Jeg håper og tror at dette ikke er like omfattende og utfordrende :) Dette blir tross alt mitt første trebåtprosjekt :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Dalton Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Gratulerer med fin båt, og velkommen til Baatplassen.no! Sjekk ut Trebåttråden her inne. Wasco må ha sovnet, eller være uten internett siden han ikke har ønsket deg velkommen enda. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Fjordland Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Rydd utav båten, ta noen bilder av ting du lurer på, evnt råte skader og legg di ut her. sikkert mange gode råd å få. Båten så jo forholdsvis hel ut på det bilde da... er ingen tremann sjøl da... Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Gratulerer med fin båt, og velkommen til Baatplassen.no! Sjekk ut Trebåttråden her inne. Wasco må ha sovnet, eller være uten internett siden han ikke har ønsket deg velkommen enda. Takk for det :) Morsomt at det er så mye aktivitet på forumet! Er allerede godt i gang med å tråle innleggene, skal sjekke Trebåttråden også Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
gorilla Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Rydd utav båten, ta noen bilder av ting du lurer på, evnt råte skader og legg di ut her. sikkert mange gode råd å få. Båten så jo forholdsvis hel ut på det bilde da... er ingen tremann sjøl da... Takker for tips! Ja jeg har en del ting jeg vet jeg må få gjort først uansett kompetanse (rydde ut!) så skal få unna dette og kan skrike ut om hjelp underveis :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Svaap Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Jeg har vært så heldig å få overta en Furuholmen (plattgatter så vidt jeg vet),prosjektet Hei, og velkommen som trebåteier. Livet får en ny dimensjon som trebåteier (på godt og vondt... ) Virkelig en flott båt du har fått deg, og ikke ser det så galt ut heller på det bildet du har lagt ut. Som nevnt av andre, så er "trebåttråden" en flott streng med masse tips innenfor det du sikkert vil møte av utfordringer. -Og ikke minst; du vil møte mennesker som ønsker at du lykkes med prosjektet ditt -motiverende i seg selv! Lykke til med å omdanne denne vakre skapningen til en deilig svane. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
gorilla Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Hei, og velkommen som trebåteier. Livet får en ny dimensjon som trebåteier (på godt og vondt... ) Virkelig en flott båt du har fått deg, og ikke ser det så galt ut heller på det bildet du har lagt ut. Som nevnt av andre, så er "trebåttråden" en flott streng med masse tips innenfor det du sikkert vil møte av utfordringer. -Og ikke minst; du vil møte mennesker som ønsker at du lykkes med prosjektet ditt -motiverende i seg selv! Lykke til med å omdanne denne vakre skapningen til en deilig svane. Ja at det får en ny dimensjon ser jeg i det minste i ditt tilfelle! For et prosjekt! :) Et dumt spørsmål: Hvor er trebåttråden? Har søkt men finner ikke én konkret tråd - menes det at det er flere tråder som omhandler trebåter som man kaller "trebåttråden"? Mulig jeg er litt på bærtur her.. Ellers takk for lykkeønskninger, håper å se den på vannet til neste sommer!! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
LeBris Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Gratulerer med fin båt:) Skal bli kjekt å følge med på utviklingen, ta masse bilder ( før-etter) det kommer du til å sitte pris på underveis. ( motivasjonsgiver deluxe) Sitér dette innlegget Sjøfolk er som trekkfuglene; de føler seg hjemme både i syd og nord! Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2010 Del på Facebook Svart 6.Juli.2010 Her er trebåttråden Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Her er trebåttråden Ah, 1000 takk! :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
gorilla Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Gratulerer med fin båt:) Skal bli kjekt å følge med på utviklingen, ta masse bilder ( før-etter) det kommer du til å sitte pris på underveis. ( motivasjonsgiver deluxe) Ja tenkte på det i går (etter å ha lest Svaaps prosjekt) at før/etter bilder må være utrolig gøy å ha i ettertid. Skal ta med kamera på hver pusserunde Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
FjordHT Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 (nesten?)alle inne hær liker mange bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 7.Juli.2010 Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Gorilla, gjør minst mulig på båten til du skaffer deg full oversikt, da gjerne ved hjelp av en befaring med trebåt-fagmann tilstede. Jeg har sett for mange trebåter som har blitt pusset ihjel av entusiastiske nye eiere hvor det egentlig hadde holdt i massevis å matte ned og lakket opp ett par tre strøk. Det kan være at du kan spare masse arbeid ved å ta med deg fagmann ombord som kan indikere for deg hva som 1. MÅ gjøres for å gjøre henne sjødyktig 2.hva som er greit å gjøre av kosmetisk art og 3. Hva som absolutt ikke trengs å gjøres av de tingene du nevnte innledningsvis :) Dersom hun er en Furuholmen, kan jo medlemskap i furuholmen klubben (www.furuholmen.com) være en ide for å få tilgang på kunnskap via klubbens medlemmer. Dersom du tar turen innom gutta på sollerudstranda trebåtbygger skole (lysaker) så kan du kanskje få hjelp av en av lærerne der til befaring av båten. (mulig de har stengt for ferien) Og som nevnt av andre, mye kan sies dersom du tar noen gode bilder av din nye trebåt. mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2010 Gorilla, gjør minst mulig på båten til du skaffer deg full oversikt, da gjerne ved hjelp av en befaring med trebåt-fagmann tilstede. Jeg har sett for mange trebåter som har blitt pusset ihjel av entusiastiske nye eiere hvor det egentlig hadde holdt i massevis å matte ned og lakket opp ett par tre strøk. Det kan være at du kan spare masse arbeid ved å ta med deg fagmann ombord som kan indikere for deg hva som 1. MÅ gjøres for å gjøre henne sjødyktig 2.hva som er greit å gjøre av kosmetisk art og 3. Hva som absolutt ikke trengs å gjøres av de tingene du nevnte innledningsvis :) Dersom hun er en Furuholmen, kan jo medlemskap i furuholmen klubben (www.furuholmen.com) være en ide for å få tilgang på kunnskap via klubbens medlemmer. Dersom du tar turen innom gutta på sollerudstranda trebåtbygger skole (lysaker) så kan du kanskje få hjelp av en av lærerne der til befaring av båten. (mulig de har stengt for ferien) Og som nevnt av andre, mye kan sies dersom du tar noen gode bilder av din nye trebåt. mvh Champagne Takk for gode råd! Jeg ser at lakken på dekk nok må pusses vekk osv (den har flasset helt vekk flere steder, ble visst lakket/oljet galt i utgangspunktet har jeg fått høre) - men tryggest blir man jo om en fagmann gir noen råd og vink. Jeg skal sjekke ut trebåtbyggerskolen, det kunne vært moro (og beroligende) å få en trebåtkjenner til å se på henne. Medlemskap i Furuholmen klubben burde man jo kanskje også ha hvis det er en Furuholmen jeg til slutt kan suse rundt i Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.