Jump to content

Erfaringer med "Smart Tabs SX". Noen?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Halla, har nettop montert smart tabs sx på min 13 foter (porch 3900) med 50 hk og det fungerer utmerket!! :cheers_wine:

Jeg mener dette burde vært stander på de fleste båter rett fra fabrikken! Tok smart tabsene av og båten brukte 20 sekunder lengre til 30 knop...jeg mener det sier litt om hvor mye de har betydd for meg. :smash:

De løfter hekken på båten ut av vannet og gir en utrolig positiv effekt med tanke på planingsterskelen. Nå kan jeg holde båten i plan i 9,8 knop på GPS med 2 stk i båten. :wink:

Er du i stuss om du burde kjøpe de, ville jeg sagt GO FOR IT!! :flag:

Noen andre som har merket forskjellene? :seeya:

• 2 måneder senere...

Jeg har montert Smart Tabs på Uttern T55 18 for med 120 hk diesel. Smart Tabs fås i forskjellig størrelse på platene, og forskjellig stivhet på fjærene - tilpasset båt/motor størrelse (følger tabell)

Sjøegenskapene er blitt veldig bra på min båt. Særlig i litt krapp motsjø går båten roligere og med mindre slag, og jeg trenger ikke trimme drevet så mye ned. Toppfarten er som før - 37 knop.

Tror det er lurt å ta seg tid med monteringen hvis du ikke er vant. Det går helt bra - men få hjelp av noen hvis du er usikker! Det skal tross alt borres hull under vannlinjen.

Alt var på plass i esken da jeg kjøpte mine Smart Tabs via nett. Men hvis det mangler noe kan jo en fordel være å kjøpe hos lokal forhandler - så blir det lettere å reklamere.

Jeg også har fattet interesse for slike Smart Tabs etter mye positiv omtale i flere tråder her inne. Men jeg lurer veldig på hva hvilken type/størrelse som passer? Blir litt forvirret når jeg leser f.eks. på Maritim sine sider. Jeg har en Askeladden 505 (drøyt 16 fot) med 75Hk Honda (relativt tung, 179kg + fast tank i hekken).

Jeg finner hele fire ulike SmartTabs som "dekker" min kombinasjon av båtlengde og motor. En av disse er sikkert bedre enn de andre. Hvordan skal jeg finne ut hvilken jeg bør velge?

SX 60-140HK

SX 40-80HK

9"x8" 40-80HK

12"x9" 70-140HK

Redigert av Ronald (see edit history)

Monterte Smart Tabs SX for to år siden på en Silver Viking 18 Fisker som hadde kenguru-tendenser på full fart. Etter monteringen ble båten dønn stødig og toppfarte økte med en knop eller to. Den kommer også lettere opp i plan. MEN(det er alltid et men..) etter ett år sluttet ene gassylinderen å virke, det viste seg at stempelstangen hadde rustet slik at pakningen ble ødelagt, klagde og fikk en ny men i år er begge gåen. Skal dette fungere må sylindrene ha rustfrie stenger...

Har dårlig erfaring med Smart Tabs SX etter å ha brukt de i 2 sesonger. Først ble den ene fjæren dratt ut av feste som er skrudd fast i toppen av fjæren ved bakking. Så lakk gassen i den ene demperen ut slik at gummibelgen på utsiden så ut som en ballong og nå sist løsnet det ene trimplanet i hengslingen under kjøring slik at planet og sylinderen ble revet av og forsvant. I tillegg er de veldig utsatt ved bakking da de står vinklet ned i sjøen og tar opp mye kraft fra sjøen. Egentlig noe elendige greie hele saken.

Trimplanene er ok så lenge de fungerer og gjør nytten sin men disse plastikkgreiene og fjærene er for skjøre til å fungere og holde i lengden. Et vanlig timplan som er elektrisk eller hydraulisk beveger seg ikke opp og ned hele tiden under kjøring slik som fjærene/demperene på Smart Tabs gjør. Det sier seg selv at når trimplanene hele tiden går opp og ned så holder ikke de tynne plastikkpinnene i hengselfestet særlig lenge. Det var det som skjedde sist. Pinnene er alt for tynne til å tåle belastningen over tid.

Her er bilde at det ene trimplanet som er igjen. Som det vises står det mye vinklet ned og kjapp bakking er utelukke da det vil bli presset ned og vrengt bakover.

30082010272.jpg

Her er bilde av plastikkpinnene i hengselet som bærer preg av å være bøyd og snart ryke.

30082010265.jpg

Her er bilde at andre siden hvor trimplanet ble revet av. Selve fjæren var i tillegg bøyd.

30082010273.jpg

Her et et bilde at trimplanet som fortsatt står på og hvor det vises at hengslene og pinnene er i ferd med å gi etter.

30082010267.jpg

Redigert av Tore Tang (see edit history)

Dette var jo greit å få med seg både fra Tore Tang og joho350, blant all begeistringen vi ellers hører. Kan du Tore Tang ha vært ekstra uheldig? Her skulle det være interessant å høre om flere langtidserfaringer. Og dette med bakkingen synes jeg også er litt urovekkende...

Nå finnes det vel to "hovedtyper" SmartTabs. Ref mitt tidligere spørsmål her i tråden:

...Jeg finner hele fire ulike SmartTabs som "dekker" min kombinasjon av båtlengde og motor. En av disse er sikkert bedre enn de andre. Hvordan skal jeg finne ut hvilken jeg bør velge?

SX 60-140HK

SX 40-80HK

9"x8" 40-80HK

12"x9" 70-140HK

Jeg har googlet litt etter at spørsmålet ble stilt, og har forstått at forskjellen mellom SX og "vanlig" er at SX er plastbasert. Det er sikkert gunstig mht tæring, rust osv, men kanskje ikke like sterkt? Svaret på mitt tidligere spørsmål kan da kanskje være at jeg skal styre unna SX-variantene (som er rimeligst), og heller velge "de vanlige"? Er de mer robuste? I så fall har listen min over alternativer skrumpet fra fire til to muligheter.

Redigert av Ronald (see edit history)

Er som sagt fornøyd med mine etter en sesong, montert på Uttern T55 med 120 hk diesel.

- Men må presisere at det ikke er plasttypen SX, men ordinær type av metall.Det er også kommet ny versjon av gassfjærene. Fjærer kan også kjøpes separat. Hvis fjærene ikke holder er det en mangel som kan reklameres på etter forbrukerkjøpsloven - (5 års reklamasjonsfrist på slike såkalte "varige bruksgjenstander") - da gjelder det en fordel å ha kjøpt i en oppegående forretning.

Hmm.. dette så rart ut Tore Tang.. På SX`ne jeg har på RIB`n er det kun øvre festet på aktuatoren hvor det er brukt slike pinner med splitt. Nedre festet og mot skroget er det gjennomgående med mutter, og grov dimensjon. Brukt dem en sesong, og vet disse har fått juling (juniorbruk) så det holder både ved bakking og full fart (42 kn.) På bildet ditt ser det ikke ut som de rekker igjennom engang mot skroget.

Her er bilde at det ene trimplanet som er igjen. Som det vises står det mye vinklet ned og kjapp bakking er utelukke da det vil bli presset ned og vrengt bakover.

Jeg syns det virker som om vinkelen på trimplanene er altfor stor, og derav for høy belastning under drift (samt lavere toppfart pga. bremseeffekten).

Er de montert korrekt ifølge vinkelmalen som følger med settet?

Jeg monterte et sett i vår men solgte båten så har ikke så stor erfaring med disse:

flaps3.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mulig jeg har vært ekstra uheldig men jeg har googlet og funnet ut at i USA hvor disse blir produsert så var det på mange forum flere som hadde innlegg om at trimplanene hadde røket i festene både på fjærene og på planene. De som hadde fått ødelagt sine fikk nye og forsterkede/modifiserte deler fra produsenten. Ser også at de har endret på en del av festeanordingene og fjærene siden jeg kjøpte mine. Dette kan kanskje tyde på at det var en svakhet på de jeg kjøpte for 2 r siden.

Mener de er rett montert og at vinklingen er slik det stod i monteringsanvisningen.

Jeg har nettopp montert Smart Tabs på min Nordkapp 17. Fikk gamletypen for 800kr. Fikk beskjed om at den nye typen (den i plast) var mye bedre enn den gamle i stål.

Jeg er nesten sikker på at stål er bedre enn plast :yesnod:

Fungerte greit. Fikk litt wobbling på full hendel, og det har det aldri vært før. Båten virket litt nervøs, og det har jeg aldri merket før. Men gikk umiddelbart i plan ved fullt pådrag. Ved sakte fartsøkning var det minimal planingsterskel (Nordkapp 17 har lav terskel fra før) Og fra full fart og ned til tomgang, alle hastigheter var det ikke antydning til at nesa ville opp. Har en 90hk bakpå.

Det ser jo helt jævlig ut, men det fungerte mye bedre enn jeg hadde håpet på.

Føkk deg...

Den skal få en omgang utvendig til våren. Det er gjort mye som ikke synes. Absolutt alt av elektronikk og utstyr er byttet, + hydraulisk styring er montert. Bare kalesjen kosta 9500. Etc etc. Brukt så mye på den at jeg ble bedt på Julebordet til TSG på Strømmen :yesnod:

Neste ut er skrog og dekk. Planene er klare, og det blir fint. Ny motor er også planlagt. 140-200hk Den jeg har nå er fra 89.

Men synes ikke tabsene er så fint, men de hjelper. Kanskje jeg kan finne på noe lurt for å skjule de på en måte. For det er virkelig så mye bedre med de på, bortsett fra at det blir litt kilen i høy fart. Går å danser litt, og det gjorde den ikke før. Men er adskillig raskere opp i fart.

Men vi får se. Men de funker så absolutt godt. Ingen tvil om det :yesnod:

Føkk deg...

Se innlegg 12. Toppfeste der er utstyrt med en "vippefunksjon", for å løfte opp tabsene ved bakking, sjøsetting & sånn.

Stål er nok å foretrekke, men plastutgaven er kanskje billigere? Lurte på å kjøpe Smart Tabs selv, men endte opp med et sett hydrauliske trimplan fra Bennet. Gir mulighet for å kompensere for skjev vektfordeling i båten, uten å sjefe folk rundt i båten.

Jeg har nettopp montert Smart Tabs på min Nordkapp 17. Fikk gamletypen for 800kr. Fikk beskjed om at den nye typen (den i plast) var mye bedre enn den gamle i stål.

Jeg er nesten sikker på at stål er bedre enn plast :yesnod:

JEg spurte der jeg kjøpte mine og fikk dette svaret: (Og kjøpte mine i stål - og er glad for det)

Hi,

The main difference is in material, but stainless steel will be more durable.We've not noticed any performance differences.

- ebuyersworld

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Frisker opp denne, lurer også på svaret på spørsmålet over.

De som har hatt disse smart tabs'ene over tid: Holder de mål eller går de i stykker som beskrevet over?

Vurderer trimplan eller smart tabs på Yamarin 4730. Skulle gjerne hatt den i plan i lavere fart enn i dag.

Noen med erfaring spesielt på den båten med 50 hk Yamaha (104 kg) ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...