Jump to content

Erfaringer med "Smart Tabs SX". Noen?

Chipsrederx85

Recommended Posts

• 1 år senere...

Hei

Har søkt litt på forumet og googlet litt ang Smart Tabs, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Jeg har en Uttern D55 med 90 hk utenbords, og opplever at denne er veldig var for skjevbelastning. Det skal ikke mange kiloene til før båten legger seg til den ene siden.

Er det noen som har erfaring på om Smart Tabs hjelper til med å rette opp dette? Ser at "Fjordland" har fått ett svar fra Maritim, men det var jo ikke et veldig tydelig svar akkurat...

• 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Børster litt støv av denne tråden. Ser rundt omkring at folk flest er fornøyd med effekten av disse Smart-tabsene. Nå har det gått litt tid, og folk har kanskje gjort seg noen flere erfaringer..

*Hvordan er erfaringen med kvaliteten nå? Er det opplevd mye feil med disse?

*Har selv en 21 fot Draco - noen som har erfaring med Smart-Tabs på denne eller en annen 21-23-foter?

Jeg så at Seasea nå har disse på salg til 995,-, så kjøpte et par. Normalt priset selger de disse for 1300, men Maritim tar 2300,- for samme produkt. Merkelig stor forskjell.

Men måtte åpne pakken og se. Stusser litt over at pad'en nesten står rett ut når de festes til hengslene. Man må sette pad og hengsel i spenn for at pad'en skal gå ned i vannet. Har andre som har montert disse opplevd det samme? De skal vel ha 25graders helling, og rart de ikke er bedre tilpasser syns jeg..

Redigert av ottiss (see edit history)

Skjønte ikke helt det med at du må sette dem i spenn ?

Her en båt jeg monterte på for noen år siden.

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Altså, hvis jeg setter tabsen inn i hengselet sitt, og lar det henge løst, er det nesten ingen helling. Så for å få riktig vinkel ned i vannet virker det som jeg må presse tabsen lenger enn vandringen egentlig tillater.

Men det ser ikke ut som produskjonsfeil heller, så kanskje det blir bra når jeg monterer de på..

Redigert av ottiss (see edit history)

Børster litt støv av denne tråden. Ser rundt omkring at folk flest er fornøyd med effekten av disse Smart-tabsene. Nå har det gått litt tid, og folk har kanskje gjort seg noen flere erfaringer..

*Hvordan er erfaringen med kvaliteten nå? Er det opplevd mye feil med disse?...

Jeg er godt fornøyd, har hatt dem tre sesonger nå på en Akseladden 505 med en (litt for) tung (nesten 200kg) 75hk Honda bakpå. Jeg fikk signifikant kortere planingsterskel, og båten ligger vesentlig bedre i sjøen under plan. Men siden du spør om feil - før sesong #3 oppdaget jeg at demperen var helt uten virkning. Kassalappen fra Maritim klarte jeg selvfølgelig ikke å finne, så da hjalp det lite med reklamasjonsrett. Måtte kjøpe ny, kostet rundt kr. 500. Et tips i den forbindelse - fargen på stripsen som "låser" belgen forteller hvilken styrke demperen har - denne må altså matche ved bytte (og det skjønte ikke Maritims representant). Jeg har av typen SX, altså de i plast - skjønt jeg tror demperene kanskje er av samme type på alle modellene.

Altså, hvis jeg setter tabsen inn i hengselet sitt, og lar det henge løst, er det nesten ingen helling. Så for å få riktig vinkel ned i vannet virker det som jeg må presse tabsen lenger enn vandringen egentlig tillater.

Men det ser ikke ut som produskjonsfeil heller, så kanskje det blir bra når jeg monterer de på..

Litt usikker å hva du mener, men du har kanskje et akterspeil da som heller "feil" vei? Uansett tror jeg ikke du skal være så veldig redd for dette, når du skal opp i fart vil jo hele båten løfte seg og da tar de nok tak og hjelper deg hurtigere i plan. Og når du er i plan - ja da skal de jo uansett "løfte seg" og ligge ganske så flatt med skrogets underside.

Redigert av Ronald (see edit history)
  • 1 år senere...

Vi har en 19 fots Ibiza, 90 HK motor, og har vært plaget av at den krenger mot babord.

Ekspeditøren på Maritim mente at Smart Tabsene ville eliminere problemet.

Monterte og prøvekjørte i går.

Ble utrolig skuffet. Skuta krenget mer enn noensinne. I babordsving måtte jeg senke farten fordi krengningen ble særdeles sterk og ubehagelig.

Har festet akkulatoren i hull nr. 3. Skal begge tabsene stå i samme posisjon, eller bør f. eks. babord tab festes i hull nr. 5 (innerst) og ytterste hull i styrbord tab?

høres jo nesten ut som at du har trimmet motoren for langt inn slik at båten går på nesa og legger seg over på sida....?   , tabs vil jo da bare få båten til å gå enda mer på nesa 

Det blir stor forskjell på ytterste og innerste hull, og ytterste gir mest virkning. Ville da prøvd styrbord i innerste og babord 1-2 hakk ut.   Er det justering oppe på festene også på modellen du har? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...