tuborg Startet 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2010 Har ett lite og enkelt spørsmål.. Eller kanskje det ikke er så enkelt. Jeg lurer rett og slett på hvor mye sjø/motsjø/dønninger/ osv en standard tresnekke tåler. (furu på eik) I mitt tilfelle en 1956 mod. tresnekke med hytte og ellers godt utstyrt med tunge batterier osv. forøvrig 23 fot + ror da. Den gjør ca. 8-9 knop med sin yanmar 2gm på 15 hk (Muligens ikke så relevant). Er det noen som har erfaringer med lignende båter som rett og slett har "gått opp i liminga" under røffe forhold hvor du ser rett ned i neste dønning og får spruten god over dekk når du treffer en? å da snakker jeg om en liten dusj. En annen ting.. Hvor mye sidebølger tåler slike båter før de går rundt? Skjønner det ikke er noen eksakt fasitsvar her men er på jekt etter meninger og erfaringer på både godt og ondt. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Tror sikkert de tåler mere vær en vi tør å befinne oss ute i. Kommer vel og an på om det er selvlensende dekk eller ikke. Hadde en 21 fots sjark med dekk og havnet engang i bølger og vær der den av og til la seg så mye over at rekken på ene siden var under vann, hadde ikke båten hatt selvlensende dekk hadde nok det gått gæli Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Jon-Kåre er nok inne på det vesentlige her. Har selv tilbrakt mange somre på sjøen i en 24 fots snekke med overbygg, og etter min vurdering er det ikke skroget som gir begrensningen men heller om/hvor mye vann båten tar inn. Hadde en litt (for) tøff fjordkrysning hvor en av rutene lavest i overbygget gav etter, hvorpå vannet naturligvis strømmet inn. Var kommet så langt at å snu ikke var et tema, men valgte å sette kurs litt mer med sjøen for å komme over fjorden (Fensfjorden for de som er lokalkjent) for så å gå langs land mot opprinnelig kurs. Ikke en hyggelig opplevelse, men det gikk nå bra! Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Strålende innlegg folkens. Takk! Fyr løs folks. Jeg vil høre flere historier og meninger ang. tresnekker i hard sjø. Enten det gikk bra eller dorlig. Kan legge til. Vet ikke helt hva dere mener med selvlensende dekk. Får jeg en skikkelig skylling over fordekket vil kanskje noe gå inn rundt luke till hytta men ellers renne av rimelig fort. Ellers har jeg 3 lensepumper som tilsammen skal klare 25.000liter i timen eller 460liter i minuttet.( om sesifikasjonen stemmer). Det hjelper jo på men i værste senario vil jeg vite hvordan båten klarer seg uten disse. Det jeg har vært mest bekymret for er om ett slag fra hard sjø vil kunne slå løs et bord eller lage en sprekk så det fosser inn vann. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Det jeg har vært mest bekymret for er om ett slag fra hard sjø vil kunne slå løs et bord eller lage en sprekk så det fosser inn vann. Generelt sett vil jeg mene at du bør være mer bekymret for at du treffer en tømmerstokk e.l. enn at sjøen "knekker" et skrog fritt for råte/dårlig (tæret) klink. Men alt er jo mulig!! Islagt fjord er jo heller ikke bestevenn med et båtskrog... Om du får en skikkelig brottsjø inn i båten spørs det om det hjelper med alskens lensepumper, det er fort snakk om flere tonn vann initielt og så kommer neste sjø når du allerede er tynget ned. Redigert 6.Juli.2010 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøykrysser32fot Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Strålende innlegg folkens. Takk! Fyr løs folks. Jeg vil høre flere historier og meninger ang. tresnekker i hard sjø. Enten det gikk bra eller dorlig. Kan legge til. Vet ikke helt hva dere mener med selvlensende dekk. Får jeg en skikkelig skylling over fordekket vil kanskje noe gå inn rundt luke till hytta men ellers renne av rimelig fort. Ellers har jeg 3 lensepumper som tilsammen skal klare 25.000liter i timen eller 460liter i minuttet.( om sesifikasjonen stemmer). Det hjelper jo på men i værste senario vil jeg vite hvordan båten klarer seg uten disse. Det jeg har vært mest bekymret for er om ett slag fra hard sjø vil kunne slå løs et bord eller lage en sprekk så det fosser inn vann. Jeg har lest en plass at Spjærøykrysser tåler dobbel ORKAN...hehe Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Generelt sett vil jeg mene at du bør være mer bekymret for at du treffer en tømmerstokk e.l. enn at sjøen "knekker" et skrog fritt for råte/dårlig (tæret) klink. Men alt er jo mulig!! Islagt fjord er jo heller ikke bestevenn med et båtskrog... Joa, ser den.. En stokk er en stokk og kan sikkert gjøre skade men det handler vel om ha øya med seg å uansett er vel det et mye større problem for hurtiggående fartøy. En stokk er selvklart hardere enn vann men man hører jom ting som blir knust når det treffer vannflate. Og selvklart er ikke is så bra. Titanic fiksa heller ikke det så bra. :-) Har jo kjørt båten min rimelig tøft til tider. men tanken kom veldig i går da jeg hadde med min 4 årig sønn å det blåste heftig opp. Det var ikke så ille egentlig og lista for å seile i hard sjø er selvklart mye lavere når han er med. Men tankene kom likevel. PS. Jeg diskuterer ikke for være i mot noe eller noen her men bare for å holde tråden varm. å for å få ut tankene litt. Redigert 6.Juli.2010 av tuborg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Jeg tror vel du må stole på egne erfaringer med din båt her. Båter ble i sin tid bygget "spesielt" for de områdene de var ment å skulle brukes i. Tilsynelatende små forskjeller kan ha mye å si, når bølgene begynner å reise seg skikkelig. Jeg har vært ute i sjekter i 2m+ og ikke vært redd, mens jeg har vært livredd i metersbølger i andre. alle har vært mellom 21 0g 24 fot, og den beste av de i grov sjø var 22 fot. Gynget godt, men båten opplevdes trygg. Ellers er jo selvfølgelig en forutsettning at det ikke er råte eller dårlig klink. Man får et utrolig "overheng" i det en passerer bølgetoppene, noe som gir store belastninger på båten, men er ufarlig om alt er i god stand. Ville heller vært litt påpasselig med båten når du legger den fra deg etter en slik "heisanntur", ettersom de kan lekke litt etterpå, selv om de er godt trutnet. Ps,båter fra 50tallet har ofte jernnagler, og har de ikke vært byttet ville jeg sjekket noen av dem før jeg risikerte båt og mannskap utaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Med mindre du har tenkt deg langt avgårde tåler båten din en normal norsk sommer østafjells uten noen større problem vil jeg mene. Selvsagt er det en fordel før en drar avgårde og sjekke opp lokale vær og strømforhold, og ikke minst farvannet en skal fartes i. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 En vanlig norsk tresnekke er bygget for å holde seg innaskjærs. Tror ikke problemet er at de "går opp i limingen" med mindre den har strukturelle svakheter, men med røff nok sjø vil den bli slått rundt. Tror vel overbygningen fort blir pinnevev. Gamle dønninger er ikke noe problem, men brytede bølger på 3-4 m. kan fort bli det. Sitér dette innlegget Link to post
tuborg Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Takk for deres meninger. Generelt sett mener folket her at de tåler rimelig mye men ikke en utaskjærs storm med brytende friske bølger bå 3-4m. Nå kan jeg legget til at min båt ligger i indre Oslofjord så det bør kunne kalles innasjærs. men det kan bli tøft her også. Er vant met rå sjø fra Lyngørområdet men har aldrig hatt trebåten ned dit så lenge jeg har eid den. (7år) men frister med en tur en gang. Disse inleggene må jo ikke traktes som noen fasit over hvor mye "en trebåt tåler" da de som nevnt over er forskjellihg byget. Men jeg vil gjerne høre flere historier og erfaringer om tresnekker i hard sjø.... Så fyr løs:-) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 I boken om Sleipner-motoren fortelles det at bedriftens folk kjørte åpne tresnekker fra Fredrikstad til Bergen for å delta på salgsutstillinger - uten at det vakte spesiell oppsikt. I mange tilfeller er det nok mer sjømannsskap det kommer an på enn båten man bruker. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Hatt en 27 fot oven krysser furu på eik 81 modell, kjørte en del til danmark, skroget er ikke et problem så lenge man har pumpe som kan suge litt, så fikk problemer med at pumpa slutta å fungere på grunn av ledningsbrudd. Men overbygget er en historie i seg selv måtte til slutt selge båten til vrakpris pga overbygget hadde sprekt og dermed råte flere steder.Men utenpå liggende ror kan fort knekke har jeg hørt så det bør sjekkes grundig at det ikke er råte og slikt i det...største sjøen var ikke verst, hatt både 8 meter og 5 meter, men 5 metern var verst mistet min summerfun 12 fot på veien hadde snudd seg og holdt båten igjen, tillegg til at pumpa hadde sviktet så måtte jeg kappe tauet og kjøre mot land men hadde sikkert klart oss uten land men var kjekkere å møte folk med pumpe på skjærhalden. Redigert 7.Juli.2010 av okeido (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Vet ikke helt hva dere mener med selvlensende dekk. Et selvlensende dekk, er et overbygget og vanntett dekk, som hindrer vann utenifra (ovenfra) å komme inn i båten. De fleste tradisjonelle tresnekker og småe sjarker har ikke slike dekk. På de fleste sjarker/fiskebåter over 25 fot er det vanlig med selvlensende dekk. Ang hvor mye sjø en båt tåler, så tror jeg de fleste gir seg før båten gjør det. Kommer nok mye ann på hvor godt du kjenner båten, og vet hvordan man skal gå i hardt vær. Tenker bare på alle småsjarkene som var ute på havet før, året rundt i nesten all slags vær på Lofoten og Finnmark. Der kan det ihvertfall være langt tøffere forhold enn indre Oslofjord! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Der kan det ihvertfall være langt tøffere forhold enn indre Oslofjord! Det er det nok ingen så helst tvil om. Og igjen, tror ikke det er noen spesiell grunn til å bekymre seg seg om båten så lenge den brukes med fornuft og at en tar hensyn til vær og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Nå kan jeg legget til at min båt ligger i indre Oslofjord så det bør kunne kalles innasjærs. men det kan bli tøft her også. Tror neppe du vil oppleve forhold som ikke en tresnekke takler i indre Oslofjord, så hvis det værte man opplever av sjø der betraktes som tøft er du nok godt innafor sikkerhetsmarginen. Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 (redigert) Du skriver ikke om det er klinkerbygd eller kravellbygd. Et klinkerbygd skrog er utsatt for å strekke "sømmene", altså naglene i hard motsjø. Spesielt med koppernagler. Dette vil forårsake lekkasje mellomm bordgangene. Da må man drive inn (ikke forveksl med kravellbygging)tetning. Fra gammelt av ulltråd innsausa med tjære. Evt etter hvert bytte nagler. Jernnagler er utsatt for rust, og kan selvsagt forårsake brudd. Redigert 8.Juli.2010 av jm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Naglenes tilstand er vel det viktigste her. Min bestefar kjøpte engang en båt fordi han trengte motoren. Men siden den lå på sjøen ble den brukt et halvt års tid før den ble tatt opp. Når den så ble satt på kaien, gikk hele skroget i oppløsning og la seg helt flatt! Så her var det bare sjøen som holdt det hele på plass.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.