Rastløs Startet 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2010 (redigert) Jeg sitter å leser en artikkel i bladet til Redningsselskapet. Her står det at det i flg. norske regler fra 1983 så kreves det lekkasje tester på gassanlegg i båt. Min båt er fra 2008. Jeg kan ikke se at det er noen lekkasje tester i denne. Er det virkelig slik at regelverket krever det ? For min del beggynner det å bli aktuelt uansett, for nå har jeg byttet gasstank to ganger på to uker. Vi lager mye mat ( i ovn og på gassblussene), men 2 bytter på to uker er i overkant. I fjor tror jeg vi greide nesten hele sesongen på en tank. (ja vi brukte båten mye i år og i fjor) Redigert 6.Juli.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Du bør sjekke slangen fra gassbeholderen i skapet ved badeplattformen. Jeg hadde lekkasje her etter kun 3 sesongers bruk. Jeg kjenner også andre som har hatt lekkasje her. Snus litt rundt badeplattformen når du bruker gass - lukten er ikke å ta feil av. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Du har vel det lekkasje-testglasset på slangen? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rastløs Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Hvis jeg må bytte slange, er det da standard slange fra Maritim eller en hvilken som helst "gass grill butikk" som da kan kjøpes, eller er det spesial kobling fra Bavaria ? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Du har vel det lekkasje-testglasset på slangen? Niks På min båt går slangen rett fra regulatoren og rett på et kobber rør :( Redigert 6.Juli.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Om det er påbudt eller ikke er etter min mening av underordnet betydning. Dette regner jeg med du er enig i, da en lekkasje fort kan få fatale konsekvenser. Dersom du har mistanke om at du har en lekkesje ombord bør du umiddelbart koble fra anlegget ved gassbeholder, og enten teste selv, eller kanskje heller få kompetent hjelp til å se over anlegget. Nå er propan tilsatt luktstoff (er i utgangspunktet luktfri) så du burde kjenne det om du har en lekkasje. Det som er farlig med denne gassen, er at den er tyngre enn luft, og om lekkasjen er på innsiden av skroget vil gassen samle seg i bunnen av båten. En gassvarsler på "laveste" punkt i båten direkte tilkoblet 12V anlegget er en billig forsikring! Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Om det er påbudt eller ikke er etter min mening av underordnet betydning. Helt enig, en hvis det er påbudt så burde jo det være på en båt fra 2008 ! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 En gassvarsler på "laveste" punkt i båten direkte tilkoblet 12V anlegget er en billig forsikring! Helt enig. Bør være like selvfølgelig som brannvarsler i båt. Til Rastløs: Da jeg skulle bytte min slange kontaktet jeg først en lokal maritim-butikk. Her fikk jeg så merkelige svarpå mine spørsmål at jeg ble skeptisk. Kontaktet derfor forhandler med gass som spesialitet. Her fikk jeg den hjelp og service jeg var ute etter, pluss noen råd og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) - og etter litt undersøkelser så lukter det propan i gassbeholder avlukket når gassen står på, så da er vel slangen gåen. Får håpe dette er en standard som kan kjøpes hvor som helst. Redigert 6.Juli.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Helt enig, en hvis det er påbudt så burde jo det være på en båt fra 2008 ! Enig med det, og når du ikke har det så installer og ta diskusjonen med leverandør i etterkant... Gå til en seriøs forhandler av gassprodukter, så får du helt sikkert hjelp! Vet ikke hvordan det er med priser der du bor, men her i Bergen er det ikke store forskjeller mellom de seriøse og de "billige". Redigert 6.Juli.2010 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 6.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 He he det er vel uansett ikke av de dyreste slitedelene i båten, så da går det vel greit :) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 så da er vel slangen gåen. Det er ikke nødvendigvis slangen. Det kan være o-ringene i regulatoren, den som står på toppen av gasstanken(, eller selve stussen på tanken?), selve regulatoren eller koblingen mot kobberrør. Har delvis gass på kjøkkenet hjemme, og der var det selve regulatoren som lakk... Ble varslet av gassvarsler før jeg kjente lukten;) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Nei det er ikke mengder av meter du trenger akkurat Men kostnaden er ikke det viktige her - men at anlegget er TETT TETT TETT Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 (redigert) Det er ikke nødvendigvis slangen. Mht til slangen, kan det være lurt å bende litt på den frem og tilbake i hele dens lengde. Er det sprekker i slangen vil de komme til syne. Men uansett Rastløs, slangen koster ikkeno - så bytt den til en ny! Forøvrig: Er du i tvil om lekkasjen kommer fra et annet sted i anlegget, kan det være et tips å bruke såpevann. Bobler vil da avsløre lekkasjestedet. Redigert 6.Juli.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Har ikke gass selv, men er ikke gass-slange "ferskvare" og er merket med årstall? Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
MVH Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Propan slanger er merket med årstall den ble produsert. Slanger skal ikke være mer enn 4 til 5 år gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2010 Slanger og regulator byttes hvert 5 år. Lekkasjetester og gassalarm er etter min mening en selvfølge, uansett om det er påbudt eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Har montert gassarlarm ombord. Lekkasjetester har heller ikke jeg. For se på slangene jeg også. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Øivind E. Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Hei. I følge 83-forskriften er det påbudt med lekkasjetester, men i følge ISO-standarden er ikke dette påbudt. 83-forskriften gjelder Yrkesbåter inntil 500 tonn og fritidsbåter som ikke er CE merket. ISO-standarden gjelder alle CE merkede båter. Konklusjon er at det ikke er påbudt med lekkasjetester i din båt, men ville hatt det. MVH Øivind Redigert 7.Juli.2010 av Øivind E. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Etter at slangen er byttet, så må det testes for lekkasjer. På butikker som selger gass, så får man kjøpt en liten sprayboks, som man kan benyttes for å synliggjøre lekkasjer. Redigert 7.Juli.2010 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Da er slange kjøpt inn ( av den nette sum av kr 210,- hos importøren) Har brukt såpevann på slangen, koblingen og alt virker ok. - I ettermiddag blir det en tur til Seatronic for å få en gassalarm også Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 ( av den nette sum av kr 210,- hos importøren) Selges fra kr. 36,-og oppover pr. meter. Maks 1,5 meter slange mellom rør og forbruker/tank. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Da er slange kjøpt inn - I ettermiddag blir det en tur til Seatronic for å få en gassalarm også Er på tide at du får orden på sysakene. Jeg må vel koble gassalarm hos deg nå, eller? I og med du har 1 til gode Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rastløs Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Er på tide at du får orden på sysakene. Jeg må vel koble gassalarm hos deg nå, eller? I og med du har 1 til gode Jeg så forøvrig det lå noen nye deler til el-anlegget ditt i Leangbukta . Blir det lading av batterier snart da ??? Redigert 7.Juli.2010 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Blir det lading av batterier snart da ??? He he den var god. Har en kollega som henter varer nå. Om det blir lading, det får vi se på. Men treffer sikkert deg så da er kompetansen på montering på topp. Blir ihvertfall ikke testing av dette før etter semifinalen i kveld. Blir morgendagens jobb i havnen. Holder på å skaffe gode avtaler på fryse-elementer Ellers blir det ferie fra kontakt til kontakt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.