Jump to content

er lekkasjetester påbudt på gassanlegg i båt ?

Rastløs

Recommended Posts

Jeg sitter å leser en artikkel i bladet til Redningsselskapet. Her står det at det i flg. norske regler fra 1983 så kreves det lekkasje tester på gassanlegg i båt. Min båt er fra 2008. Jeg kan ikke se at det er noen lekkasje tester i denne. Er det virkelig slik at regelverket krever det ?

For min del beggynner det å bli aktuelt uansett, for nå har jeg byttet gasstank to ganger på to uker. Vi lager mye mat ( i ovn og på gassblussene), men 2 bytter på to uker er i overkant. I fjor tror jeg vi greide nesten hele sesongen på en tank. (ja vi brukte båten mye i år og i fjor)

Redigert av Rastløs (see edit history)

Du bør sjekke slangen fra gassbeholderen i skapet ved badeplattformen. Jeg hadde lekkasje her etter kun 3 sesongers bruk. Jeg kjenner også andre som har hatt lekkasje her. Snus litt rundt badeplattformen når du bruker gass - lukten er ikke å ta feil av.

Om det er påbudt eller ikke er etter min mening av underordnet betydning. Dette regner jeg med du er enig i, da en lekkasje fort kan få fatale konsekvenser. Dersom du har mistanke om at du har en lekkesje ombord bør du umiddelbart koble fra anlegget ved gassbeholder, og enten teste selv, eller kanskje heller få kompetent hjelp til å se over anlegget.

Nå er propan tilsatt luktstoff (er i utgangspunktet luktfri) så du burde kjenne det om du har en lekkasje. Det som er farlig med denne gassen, er at den er tyngre enn luft, og om lekkasjen er på innsiden av skroget vil gassen samle seg i bunnen av båten. En gassvarsler på "laveste" punkt i båten direkte tilkoblet 12V anlegget er en billig forsikring!

En gassvarsler på "laveste" punkt i båten direkte tilkoblet 12V anlegget er en billig forsikring!

Helt enig. Bør være like selvfølgelig som brannvarsler i båt.

Til Rastløs: Da jeg skulle bytte min slange kontaktet jeg først en lokal maritim-butikk. Her fikk jeg så merkelige svarpå mine spørsmål at jeg ble skeptisk. Kontaktet derfor forhandler med gass som spesialitet. Her fikk jeg den hjelp og service jeg var ute etter, pluss noen råd og tips.

Helt enig, en hvis det er påbudt så burde jo det være på en båt fra 2008 !

Enig med det, og når du ikke har det så installer og ta diskusjonen med leverandør i etterkant... Gå til en seriøs forhandler av gassprodukter, så får du helt sikkert hjelp! Vet ikke hvordan det er med priser der du bor, men her i Bergen er det ikke store forskjeller mellom de seriøse og de "billige".

Redigert av Twilight (see edit history)

så da er vel slangen gåen.

Det er ikke nødvendigvis slangen. Det kan være o-ringene i regulatoren, den som står på toppen av gasstanken(, eller selve stussen på tanken?), selve regulatoren eller koblingen mot kobberrør. Har delvis gass på kjøkkenet hjemme, og der var det selve regulatoren som lakk... Ble varslet av gassvarsler før jeg kjente lukten;)

Det er ikke nødvendigvis slangen.

Mht til slangen, kan det være lurt å bende litt på den frem og tilbake i hele dens lengde. Er det sprekker i slangen vil de komme til syne. Men uansett Rastløs, slangen koster ikkeno - så bytt den til en ny!

Forøvrig:

Er du i tvil om lekkasjen kommer fra et annet sted i anlegget, kan det være et tips å bruke såpevann. Bobler vil da avsløre lekkasjestedet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Hei.

I følge 83-forskriften er det påbudt med lekkasjetester, men i følge ISO-standarden er ikke dette påbudt.

83-forskriften gjelder Yrkesbåter inntil 500 tonn og fritidsbåter som ikke er CE merket.

ISO-standarden gjelder alle CE merkede båter.

Konklusjon er at det ikke er påbudt med lekkasjetester i din båt, men ville hatt det. :smiley:

MVH

Øivind

Redigert av Øivind E. (see edit history)

Da er slange kjøpt inn

- I ettermiddag blir det en tur til Seatronic for å få en gassalarm også :yesnod:

Er på tide at du får orden på sysakene. Jeg må vel koble gassalarm hos deg nå, eller? :blush::lol: I og med du har 1 til gode

Vi sees!

Blir det lading av batterier snart da ??? :giggle:

He he den var god. Har en kollega som henter varer nå. Om det blir lading, det får vi se på.

Men treffer sikkert deg så da er kompetansen på montering på topp. Blir ihvertfall ikke testing av dette før etter semifinalen i kveld. Blir morgendagens jobb i havnen. Holder på å skaffe gode avtaler på fryse-elementer

Ellers blir det ferie fra kontakt til kontakt. :lol:

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...