Jump to content

Økonomisk / juridisk ansvar for korrosjonsskader.


logget av

Recommended Posts

Jeg hadde nylig et oppdrag for en båtforhandler som gikk ut på å kontrollmåle en båt og samsvarsvurdere den i forbindelse med en større korrosjonsskade på drev. Dette for å få fastslått om båteieren har krav på å få dekket skaden på garanti.

 

Det var ingen feil på båten men derimot var det feil på landstrømsanlegget. Her slutter vanligvis mitt oppdrag.

Men i dette tilfellet, mot normalt ønsket eieren av marinaen at jeg søkte meg frem til kilden til problemet.

 

I denne marinaen ligger det forferdelig mange båter og jobben tar derfor litt tid, men til slutt fant jeg synderen. Eieren av marinaen ønsket at vi gikk om bord i denne båten for å lokalisere feilen konkret, noe vi gjorde uten at jeg vil gå nærmere inn på dette. (Jeg blander meg aldri borti skyldsspørsmål, for min oppgave er kun å finne årsak og vurdere brudd på samsvar).

 

Denne båten hadde mange brudd på samsvar og årsakssammenhengen med korrosjonsskaden er klar.

 

Nå er det slik at vi har en skade på vel 100 000 kroner på en båt og som har oppstått på under en måned. (Båten var nylig på land for service). Så har vi en mulighet for flere båter med skader, det vil si at jeg målte feilen til å ramme båter på tre uteliggere med totalt ca 50 båter. Noen båser er jo tomme på grunn av ferie, så det er sikkert flere.

 

I denne marinaen står det i betingelsene at alle båtene skal være forsikret, men forsikringsselskapet sier de ikke dekker skader som skyldes uaktsomhet.

 

Et annet spørsmål som dukket opp er om eieren av marinaen skal informere alle båteierne og kanskje skape unødvendig frykt eller bekymring.

 

Hva er fasiten?

Link to post

I denne marinaen ligger det forferdelig mange båter og jobben tar derfor litt tid, men til slutt fant jeg synderen. .... Denne båten hadde mange brudd på samsvar og årsakssammenhengen med korrosjonsskaden er klar.

....

Nå er det slik at vi har en skade på vel 100 000 kroner på en båt og som har oppstått på under en måned. .... Så har vi en mulighet for flere båter med skader, det vil si at jeg målte feilen til å ramme båter på tre uteliggere med totalt ca 50 båter.

 

Et annet spørsmål som dukket opp er om eieren av marinaen skal informere alle båteierne og kanskje skape unødvendig frykt eller bekymring.

 

Her var det mye "morro".

Jeg har nok ingen fasit, men noen meningsytringer kan jeg komme med.

Først og fremst håper jeg at synderen er koblet fra landstrømsystemet.

Deretter må vedkommende informeres om at han/hun har feil på anlegget sitt som har forårsaket skade på andre båter.

Og så synes jeg det er rett og rimelig at eierne av båtene på de tre nevnte uteliggerne med ca 50 båter blir informert, slik at de har mulighet til å sjekke om båtene har blitt påført skade.

 

Så kommer det kinkige. Har båteieren noe erstatningsplikt? Det avhenger vel mye av hva slags feil dette er. Jeg antar, men vet ikke, at dersom det eneste vedkommende har gjort er å koble til en batterilader, så er han/hun i god tro. Det samme gjelder kanskje også om vedkommende har kjøpt en båt med el-opplegget ferdig. Har han/hun imidlertid installert masse greier selv som ikke er lov å installere selv, og som forårsaker skade for andre, ja da antar jeg at det oppstår erstatningsplikt.

 

Skal bli interessant å følge tråden videre. Håper du holder oss informert om hva som skjer.

Buster X med Yamaha 70

Link to post

I denne marinaen står det i betingelsene at alle båtene skal være forsikret, men forsikringsselskapet sier de ikke dekker skader som skyldes uaktsomhet.

Hmm. Er det ikke slik at objektivt ansvar ikke gjelder i båtverdenen. Dersom ansvarsforsikringen heller ikke dekke skade forårsaket av uaktsomhet, hva er det da som dekkes av ansvarsforsikring ? Uansett må en da anta at de båtene som har fått skade får dette dekket av sin egen forsikring, eller tar jeg feil her ?

Et annet spørsmål som dukket opp er om eieren av marinaen skal informere alle båteierne og kanskje skape unødvendig frykt eller bekymring.

Tviler på at hemmeligholdelse er spesielt smart. Sannheten kommer for dagen før eller senere uansett, og dersom marinaeieren har forsøkt å holde disse forholdene hemmelig, vil det neppe tale til hans fordel dersom han må møte i retten og forsvare seg mot båteiere som har fått korrosjonsskader.

Link to post

Overrasket er jeg ikke. Det finnes alt for mye dårlige landstrømsannlegg (både på kai og i båtene).

 

Hvordan dette er juridisk vet jeg ikke. Det må vel prøves i Domstolen. Hvile lover skal brukes? Sjøveisreglene/sjøloven :) I såfall så kan det være vanskeligere og få erstatning til de andre eierne.

 

Eller hva med en dårlig lader som korriderer motor og/eller andre deler i båten. Kan man da gå mot produsenten?

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post

Litt OT kanskje, men jeg forstår ikke dette. Hvorfor slår ikke jordfeilværnet eller sikringene i marinaen ut om det er feil på en av båtene. Det skal jo være egen jordfeilsikring til hver strømskap/uttak.

Kanskje "jordfeilen" ikke var stor nok til å slå ut disse sikringene men stor nok til å gjøre grusom skade på seg selv og alle rundt seg

Link to post

Normalt så slår jordfeilbrytere ut på mere enn 30mA strøm over til jord. Det er ikke rare krypstrømmen. Kan være en uggen bereder eller noe annet jordet det som skaper dette problemet. Bør også sjekke egne landstrømkabler med multimeter for å sjekke at de ikke lekker over til jord. Har selv egen jordfeilbryter ombord i båten :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Ja eg og ønsker eksempel på korsen type feil dette kan være? I min båt er det trulig heimelaget elektrisk anlegg, men hvilke feil skulle egf evt sett etter. Hvorden måler ein for å sjekke?

Intensjonen med tråden var ikke å sette i gang en teknisk diskusjon men heller diskutere ansvarsforholdet etter en slik skade.

Feilen oppsto i dette tilfelle som følge av feil montert utstyr utført av eier.

Link to post

Det er vel ikke så mange av medlemmene her som egentlig kan noe om dette, men for å få ansvar etter en slik episode kreves det vel at man har vært uaktsom (Dette dekkes vanligvis av ansvarsforsikring.). Har man derimot vært grovt uaktsom dekker ikke ansvarsforsikringen, men mulig de legger ut og søker regress.

 

Tror vi trenger en ekspertuttalelse fra en båtadvokat...

 

Geir

Link to post

Marina-eieren har nok en rettslig plikt til å informere, de følger av hans loyalitetsplikt overfor kundene og hans plikt til å ivareta deres interesser. Båt-eieren blir det nok verre med; jeg vil tro at det skal godt gjøres å bevise at han var eller burde være kjent med risiko for denne typen skade på andre båter. Om han ikke ordner opp straks, derimot, blirdet fort en annen sak. Marina-eieren kan antakelig heller ikke tillate båt-eieren å ha båten liggende i marinaen, så lenge den representere en risiko for skade på andre.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Eier har kanskje montert utstyr etter leverandørens beskrivelser ? , og har intet ansvar i så fall. Men hvilket utstyr i en båt er det som kan føre til slik lekkasje av strøm? Alle kabler er isolert, og koplet til respektive punkt i feks stikkontakter. Altså er det evt feil internt i utstyr.

Har man komfyr, kaffitrakter og gamle panelovner ombord, så kan dette være feilkilder. Men slik monteres ikkje feil. Kolbe i VV tank kan tæres og gi feil, men igjenn ikkje eiers montering som har feilet.... Lader kan heller ikkje monteres feil.

Heller i retning mot feil i utstyr fra evt leverandør dette.... I så fall kan leverandør stilles ansvarlig håper eg.

At marina-eiere sitter med større kunnskap og bør ha ansvar for kontroll av båter som kjøper seg plass virker som fornuftig for meg. Den enkelte eier kan ikkje ha ansvar for slike feil, på samme vis som om gassen henger seg opp på toyotaen og kjører ut på ein bryggekant og tar fire båter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Marinaeiers ansvar er vel å ha et forskriftsmessig anlagt og vedlikeholdt anlegg, og forskriftene ivaretar vel i alt vesentlig personsikkerhet? I tillegg har han selvfølgelig en informasjonsplikt.

 

Båteiers ansvar for eget anlegg er det samme. I tillegg er det i båteiers interesse å beskytte båten mot skader av alle slag, også korrosjon. Er man tilkoblet landstrøm er det da naturlig å sikre seg med en skilletrafo eller lignende, da er man beskyttet mot andres feil og beskytter andre mot egne feil.

 

Båten med feil som er nevnt av Ole Petter kan vel ikke nektes annet enn landstrøm.... for er den ikke tilkoblet landstrøm påvirker den vel ikke andre båter med landstrøm heller? Elektrolytisk sett da..

Link to post

Spør jeg og, siden nesten dere alle har spørsmål her: Dette har jeg selv ikke greie på, men på vår brygge ligger det MANGE hobby landstøms anlegg i båtene. De er jeg skeptiske på.

Skulle ønsket at noen kunne tatt en generell uttallelse om hva og hvor fellene er i et slikt anlegg!

I min egen Seay Ray med 110V og omformer, lyser det rødt i displayet i panelet inne, noe som andre har spurt om her tidligere. Er dette en feil?

 

Hvilke feller kan man gå i??

Hva skal man passe på?

Hvem skal man kontakte for å få en kontroll av båten sin (en vanlig elektriker) eller hva??

Link to post

Har man komfyr, kaffitrakter og gamle panelovner ombord, så kan dette være feilkilder. Men slik monteres ikkje feil. Kolbe i VV tank kan tæres og gi feil, men igjenn ikkje eiers montering som har feilet.... Lader kan heller ikkje monteres feil.

Jeg har sett mange ikke holdbare installasjoner utført av begge deler båteiere og elektrikere. Bruk av huskabler i fuktig område er ikke de man foretrekker. Mer er om feil i installasjoner en at selve komponentene er feilkilden.

Link to post

.... men heller diskutere ansvarsforholdet etter en slik skade.

Tipper du havner borti dette med (grov?) uaktsomhet.

Dersom det er hendelig uhell, d.v.s. fulgt installasjonsanvisninger og regler og det er ukjent feil på utstyr så dekke hver enkelt sin skade.

Dersom det kan bevises uaksomhet (feilmontasje, manglende kompetanse eller papirer/sertifkater) kan man gjøres ansvarlig for skade også på andres utstyr.

 

Som i resten av verden, bortsett fra bilforsikring. Ikke noe objektivt ansvar.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Så har vi en mulighet for flere båter med skader, det vil si at jeg målte feilen til å ramme båter på tre uteliggere med totalt ca 50 båter.

 

Vil slike feil kunne ramme alle båter i nærheten, eller KUN de som har landstrømsforbindelse?

Med andre ord: Ingen landstrøm, ingen mulighet for skade??

Buster X med Yamaha 70

Link to post

Hva slags type feil var det ombord i båten som dere mener er "synderen"? Jeg har også sett mye rart ombord i båter. Det har vært arbeid som har blitt utført både av forhandler/importør, båteier, kamerat av båteier o.li. Har også sett profesjonelle installatører benytte "hus-kabler" fra biltema og CO i 220V-systemet.

Link to post

Hei.

Ser det er fokus på det å koble på evt kaffetrakter med mer av 220v, men om jeg ikka har forståt det feil kan det jo bli kraftig tæring å feil utløst av 12v anlegget ombord.

som evt strømmen til/fra nivåvakt å lensepumpe, disse ligger jo ofte i vann

Koriger meg der om jeg tar feil.

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...