Jump to content

Økonomisk / juridisk ansvar for korrosjonsskader.

logget av

Recommended Posts

Tipper du havner borti dette med (grov?) uaktsomhet.

Spørsmålet rundt uaktsomhet blir nok en viktig del av denne saken, og det skal bli interessant å se hvordan forsikringene til de berørte parter kommer til anvendelse.

Hvis jeg tenker høyt så tror jeg vi får en mer samlet forsikringsbransje etter denne saken, hvor forsikringspolisene blir mer avvisende for slike feil. Dette tror jeg fordi det er enklere å fraskrive seg ansvar enn å gjøre noe med selve problemet.

Jeg vil bare legge til at eieren av marinaen gjør det som jeg føler er riktig. For det første tok de kostnaden med å finne feilen, og så informerer de båteierne. (Det er første gangen i min karriere at jeg opplever at noen har påtatt seg ansveret for å finne feilen som påviselig ikke er i egen båt).

I de fleste forsikkringer så dekkes bare skader som oppstår plutselig og uforutsett ,slik att råte, rust , korrusjon etc blir normalt ikke regnet for å komme plutselig og uforutsett og dekkes dermed ikke.

Det er derfor meget avgjørende om skaden oppstod i løpet av en natt eller måned/er osv, dvs hvor lang tid det gikk før skaden ble oppdaget og korrusjonen ble stoppet.

Korrusjonsrisiko ved bruk av landstrøm er også et kjent problem slik at et marinaanlegg neppe kan gjøres erstatningspliktige for slike skader uten å ha utført rov uaktsomhet da båteierne vet normalt om denne rissikoen og bør følge med litt , men det kan nok også være lurt å sette opp noen advarselsskilter om faren.

Å bevise at korrusjonen har oppstått av feil på felles landstrømanlegg blir vell vanskelig så om det er en ny båt med spesifikke garantier mot corrusjon så er det nok best for de å erstatte dette.

Jeg tror ikke du har fått med deg alle detaljene Fiskebat.

Den nye Båten med skaden er kontrollmålt og er i orden. (Man kan vel derfor ikke forvente at båtbyggeren skal dekke skaden).

Marinaens elektriske anlegg er også kontrollert og funnet i orden. (Kan man da laste marinaen).

Årsaken er lokalisert og feilen kommer fra en båt i marinaen. (Denne båten har et mangelfullt elektrisk anlegg).

For å koble en lensepumpe riktig uten at pumpevakt og pumpe er i kontakt med hverandre skal man bruke et relè. Da har man adskilt primærkrets og sekundærkrets. Tør vedde på at de fleste har koblet dette sammen uten bruk av relè :smiley:

Som evt strømmen til/fra nivåvakt å lensepumpe, disse ligger jo ofte i vann

Koriger meg der om jeg tar feil.

Mvh

Catano

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...