sol Startet 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2010 (redigert) Hei Folkens.Ferien har så vidt startet.Planlegger tur nedover mot Hvaler på fredag .Ser med litt bekymring at det meldes noe vind. Mest frisk bris 8ms.fra vest-sørvest.Er ikke redd for å gå i noe vind,men kan muligens bli noe ubehagelig å stange mot bølgene nedover Østfoldkysten.Kanske det er bedre å gå Vestfoldsiden ned forbi Tjøme når vinden kommer i denne retningen.Noen som har erfaring med dette? Redigert 7.Juli.2010 av sol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Stort sett stille og fint frem til tolv-ett. Da kommer solgangsvinden som ut av en sekk de siste dagene. Løyer dog mot kvelden. Det kommer derfor an på om du kommer deg tidlig av gårde. Sørvesten tar godt på Vestfoldsida også, men det blir sjelden mer enn en del ubehagelig skvalp. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Selv om vinden kommer fra sørvest, så har den en tendens til å dreie mere rett nord så fort den har passert Færder. I Strömstad står sørvesten rett inn i gjestehavnen der, og det gjør det samme på Hvaler oxo. Ville gått tidlig om morgenen hvis du tenker på vind og bølger, eller seint på kvelden. Blir ikke bekmørkt på fjorden om nettene nå. Har også fyrene å gå etter. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
sol Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Er nok lurt å starte tidlig ja.Har jo gått denne strekningen mange ganger,så jeg er klar over effekten av solgangsbrisen.Har imidlertig gått mest på Østfoldsida,siden vi har hytte på Hvaler.Er mer ukjent med vindforhold nedover i Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Et sted det alltid drar godt er strekningen fra Filtvedt til Bastøy pga Holmestrandsfjorden når det er solgangsbris. Har gått over der på flatt vann flere ganger, men det har vært ved soloppgang. Er mere skjermet på vestsiden etter Bastøy, og det er som regel smult farvann når en har passert Vallø/ Torgersøy på Tjømesiden. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Nå har det blåst godt med 8-12 m/s fra Syd - sydvest noen dager. Da har sjøen gravd seg opp denne uken. Jeg hadde nok vært forberedt på litt sjø nedover kysten. Vi dro fra Moss til Skjærhalden på mandag - og hadde 3 meters krappsjø Syd for Rauer. Over Strømtangen var det vel et par meter. Tidlig om morgenen er det mindre vind - men her i Hunenbostrand tar vinden godt tidlig i morges. Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) Greit å sjekke denne: http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Vestby/Son/kyst.html bare bytt ut Son med Havler Redigert 7.Juli.2010 av Buffalo (see edit history) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Mulligan Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 dreie mere rett nord så fort den har passert Færder. Solgangseffekt. Vinden dreier mot land. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Greit å sjekke denne: http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Vestby/Son/kyst.html Yr sitt Kystvarsel ville jeg overhode ikke stolt på når det gjelder vind og bølger. Jeg opplever til stadighet at de har skikkelig skivebom. Her om dagen var det meldt 3-4sm vind fra øst mellom 1700 og 2000. Klokken 1830 blåste det 10sm Sørvest (Solgangsbris). RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Enzo Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Jeg bruker denne her http://ifm.frv.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Dro selv 06:30 fra H-øya / Drøbak i dag - men utenfor Tønsberg ble det bølger og vind og to av ungene avleverte mage-innholdet, så vi ligger nå på verdens ende. Blåser 12 ms her nå. Liker selv å gå tidlig om morningen - men om det er annet enn sola som er i aktivitet hjelper jo det lite. Det neste halvannet døgnet er det vel meldt vind døgnet rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Er mer ukjent med vindforhold nedover i Vestfold. Du er jo i Svelvik, og jeg ville gått over til Østfoldsida og på utsida av Jeløy, og deretter bak de ytterste øyene og holmene. Avhengig av hvor du vil i Hvaler går du inn Lera fra Strømtangen, rundt Kjøkøy og nord for Kirkeøy (hvis det er plagsom vind) evt ut Løperen - eller vest for Vesterøy. Men med hytte på Hvaler er du jo kjent. Sjekk yr.no; det er varslet SV frisk bris 9 m/s fredag ettermiddag. Å krysse østover ved Færder kan være litt plagsomt hvis vinden og strømmen går hver sin veg, og det gjør de jo vanligvis der; det blir krappere sjø. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
:båt1 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 jeg gikk over oslofjorden på Mandag morgen. Blåste godt med 12 sekundmeter. jeg ble enig med megselv og noen jeg prata med at jeg hadde rund 4m krappsjø på fjorden. det var et helvete å krysse over med den lille båten min men det gikk bra å har nå hatt 2,5 koselige dager i Fredrikstad lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.