Våtbåt Startet 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2010 Hei, jeg har et VP 270 drev og i går kveld var jeg ute med båten og skulle legge meg inn i båsen. Når jeg tok den i revers for å lande litt mykt skjedde det ingenting, båten gikk rett frem. Når jeg kikket bak så jeg at hele drevet sto rett opp. Noen som kjenner til denne problemstillingen, konkret? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hei, jeg har et VP 270 drev og i går kveld var jeg ute med båten og skulle legge meg inn i båsen. Når jeg tok den i revers for å lande litt mykt skjedde det ingenting, båten gikk rett frem. Når jeg kikket bak så jeg at hele drevet sto rett opp. Noen som kjenner til denne problemstillingen, konkret? Jeg har ingen peiling på det drevet, men jeg kan huske at om jeg satt motoren i reversj mens båten hadde for stort sig fremover, var ikke drevet inntill hekken når jeg satte den i reversj og da låste drevet seg ikke. Om du holder litt god fart og så slår av på farten like før du setter den i reversj... om du skjønner hva jeg mener. Jeg vet ikke om du sjekket om det funket _etter_ du hadde satt fra deg båten i båsen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Zach Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Sannsynligvis manglende/ødelagt fjær som holder tilt-låsen i låst posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 (redigert) sjekk bakke sperra om den fungerer. sjekk denne linken, ligger manual om 280 drev, nesten likt 270 drev https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16416-volvo-penta-drev/page__p__378651#entry378651 Redigert 7.Juli.2010 av thomas2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Sannsynligvis manglende/ødelagt fjær som holder tilt-låsen i låst posisjon. Tror du denne er mulig å sette på plass igjen uten å ta båten på land? Bruke maske og snorkel. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Tror du denne er mulig å sette på plass igjen uten å ta båten på land? Bruke maske og snorkel. jeg ville ha prøvd med båten ivann før jeg dro den på land:) Men ta alle sikkerhetstilsyn nødvendig når du skal jobbe på en så potensielt falig plass, ta vekk nøkkler og strømbrytere, så det ikke kommer en pjokk eller en idiot og prøver å starte båten når du er der :) Verktøy i tau kommer godt med samt en hjelpemann hvis tilgjengelig :) Husker ikke helt hvordan denne stanga som slås inn når man setter i revers fungerte, men i teorien så burde det kunne fikses i vann hvis det kan fikses på land såfremst du ikke må av med drevet :) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Kanskje... Du må i alle fall først konstatere om det er et fjærproblem. Er det tiltsylindre på drevet, kan det være lekkasje i hydraulikken. Da kan du få samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Takk for gode råd om hva det kan være og sikkerhet!! Revers må fungere ellers tør jeg ikke å bruke båten Får hoppe ut i det Rart, jeg finner ikke manualer på 270 drevet, selv om 280 ligner så hadde det vært kjekt med riktig manual. Noen som har denne? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 hei sjekk også den stanga som drevet låser i, mitt 270 dvev spratt opp i fjor, hvordan den tykke stanga blei så bøyd kan jeg ikke forstå, men låse hakene fikk ikke tak. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Fant en interessant side som omhandler dette temaet i detalj: Volvo 270/280/290 Tilt Lock Sitér dette innlegget Link to post
mørebas7200 Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Hadde samme problemet på en gayliner jeg hadde som det var 270 drev på . Der var løsninga så enkel at det var grodd der den "nødløft" greia sitter. Er jo laget for å slenge drevet opp hvis du går på grunn for å forhindre større skader. Håper det er så enkelt og greit :) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 7.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Fant nå også servicemanual for 270 drev, legger den opp i emnet "manualer" Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 SelQueen! :-) Hvordan gikk dette for deg? Jeg sliter med det samme på mitt 275 a -drev. Spretter opp når jeg setter i revers, og løfter seg opp. Når jeg letter av på gassen, eller setter den i fri, hører jeg drevet faller ned på tiltpinnen igjen. Har fått noen gode råd her, så får se hvordan det går, men hadde vært fint å vite hvordan du evt har fått løst det! :-) Hilsen Thomas. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Våtbåt Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 SelQueen! :-) Hvordan gikk dette for deg? Jeg sliter med det samme på mitt 275 a -drev. Spretter opp når jeg setter i revers, og løfter seg opp. Når jeg letter av på gassen, eller setter den i fri, hører jeg drevet faller ned på tiltpinnen igjen. Har fått noen gode råd her, så får se hvordan det går, men hadde vært fint å vite hvordan du evt har fått løst det! :-) Hilsen Thomas. Heisann, jeg har ikke gjort noe konkret med selve låsemekanismen, men av nysgjerrighet, hva ligger turtallet på i tomgang hos deg? Årsaken til jeg spør er at turtallet hos meg har ligget på 1400. Justerte dette ned og da har ikke drevet slått opp mer. Skal også sies at jeg ikke har vært mye utpå i det siste så jeg kan ikke bekrefte at det er 100 % ok. Har du funnet ut noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 10.August.2010 Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Hei igjen. Jeg har også merket at tomgangen kan ha innvirkning på drevet ja. Jeg måtte bytte releet til bensinpumpa tidligere i sommer, og da trodde jeg at motoren lå på for få rpm på tomgang, så jeg stilte den opp en liten tanke. Det jeg merket da, var at drevet var værre enn tidligere. Stilte tomgangen ned igjen, uten å merke noe særlig forskjell på drevet, desverre. Jeg husker ikke nøyaktig hva motoren ligger på på tomgang, men antar rundt 900-1200. Det er hvertfall vesentlig lavere enn 1400. Har heller ikke brukt båten så mye som jeg hadde håpet i sommer. Det at jeg rett og slett ikke kan "bremse" båten, gjør at det ikke er like deilig å være ute. Det gjør det naturligvis også vanskelig å legge til osv. rundt omkring. Utover sommeren har drevet egentlig bare blitt værre og værre, og nå er det sånn, at båten nesten må ligge heelt i ro, for at bakkehaken skal ta tak, slik at ikke drevet kommer opp. Det som er frustrerende, er at bakkehaken ble byttet i våres! Det jeg kanskje lurer på om det er nå, er om det er den fjæra, som belaster bakkehaken inn på tilt-pinnen som må byttes. Mulig jeg kan prøve å "tyne" tomgangen ytterligere ned, men vet ikke hvor mye lavere jeg kan gå. Hva tror du? Thomas. Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Våtbåt Svart 10.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2010 Heisann, jeg tror det kan være en kombinasjon av både fjær og høyt turtall. Turtallet bør ligge på ca 800 i tomgang, avhengig av type motor selvfølgelig. Jeg har en VP AQ 130. Men les denne Info om drev som slår opp Ikke særlig gøy å være usikker på om man kan bremse opp eller ikke. Merker at drevet ikke slår opp når båten nærmest ligger stille samt at turtallet er lavt. Jeg kommer til å skifte ut alle fjærer når jeg tar den opp for året...ikke så lenge til tror jeg :( Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hei, nå har jeg satt ned turtallet og drevet slår ikke opp mer, men jeg tror alikevel at fjæren begynner å bli sliten og derfor bør byttes i høst. Turtallet ligger på ca 800. Sitér dette innlegget Link to post
kjetika Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hei Hvor fant du manual til 270? Jeg har vært på jakt etter manual til 250 lenge men bare funnet til 280! Har akkurat byttet ut deler og fikset denne festemekanismen i år. Før det festet jeg den med en rørklemme som selvfølgelig betø at jeg ikke kunne heise den (hadde ikke noe å si siden løftemekanismen ikke fungerer allikevel). Nå trenger jeg en 250 manual for å få koblet riktig. (prøver meg igjen med den manualen du fant, men er fremdeles på jakt etter 250 manualen!) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Manualen til 270 ligger på dokumentarkivet her på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Thomas Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hei igjen SelQueen! Jeg har en 2001 mod VP 4,3 GL 190 HK. Får prøve å dra ned tomgangen litt til, og se om det blir noe bedring :-) Jeg har kjøpt meg tilhenger til vinteren nå, så hjelper det ikke å justere ned tomgangen, får jeg ta opp båten nå, og finne på noe smart :-) t Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.