Jump to content

VP 270 drev løfter seg i revers, hva er feil?

Våtbåt

Recommended Posts

Hei, jeg har et VP 270 drev og i går kveld var jeg ute med båten og skulle legge meg inn i båsen. Når jeg tok den i revers for å lande litt mykt skjedde det ingenting, båten gikk rett frem. Når jeg kikket bak så jeg at hele drevet sto rett opp. :sailing:

Noen som kjenner til denne problemstillingen, konkret?

Jeg har ingen peiling på det drevet, men jeg kan huske at om jeg satt motoren i reversj mens båten hadde for stort sig fremover, var ikke drevet inntill hekken når jeg satte den i reversj og da låste drevet seg ikke. Om du holder litt god fart og så slår av på farten like før du setter den i reversj... om du skjønner hva jeg mener.

Jeg vet ikke om du sjekket om det funket _etter_ du hadde satt fra deg båten i båsen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror du denne er mulig å sette på plass igjen uten å ta båten på land? Bruke maske og snorkel. :diving:

jeg ville ha prøvd med båten ivann før jeg dro den på land:) Men ta alle sikkerhetstilsyn nødvendig når du skal jobbe på en så potensielt falig plass, ta vekk nøkkler og strømbrytere, så det ikke kommer en pjokk eller en idiot og prøver å starte båten når du er der :)

Verktøy i tau kommer godt med samt en hjelpemann hvis tilgjengelig :)

Husker ikke helt hvordan denne stanga som slås inn når man setter i revers fungerte, men i teorien så burde det kunne fikses i vann hvis det kan fikses på land såfremst du ikke må av med drevet :)

• 3 uker senere...

SelQueen! :-)

Hvordan gikk dette for deg?

Jeg sliter med det samme på mitt 275 a -drev. Spretter opp når jeg setter i revers, og løfter seg opp. Når jeg letter av på gassen, eller setter den i fri, hører jeg drevet faller ned på tiltpinnen igjen.

Har fått noen gode råd her, så får se hvordan det går, men hadde vært fint å vite hvordan du evt har fått løst det! :-)

Hilsen Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

• 3 uker senere...

SelQueen! :-)

Hvordan gikk dette for deg?

Jeg sliter med det samme på mitt 275 a -drev. Spretter opp når jeg setter i revers, og løfter seg opp. Når jeg letter av på gassen, eller setter den i fri, hører jeg drevet faller ned på tiltpinnen igjen.

Har fått noen gode råd her, så får se hvordan det går, men hadde vært fint å vite hvordan du evt har fått løst det! :-)

Hilsen Thomas.

Heisann, jeg har ikke gjort noe konkret med selve låsemekanismen, men av nysgjerrighet, hva ligger turtallet på i tomgang hos deg?

Årsaken til jeg spør er at turtallet hos meg har ligget på 1400. Justerte dette ned og da har ikke drevet slått opp mer.

Skal også sies at jeg ikke har vært mye utpå i det siste så jeg kan ikke bekrefte at det er 100 % ok.

Har du funnet ut noe mer?

Hei igjen.

Jeg har også merket at tomgangen kan ha innvirkning på drevet ja. Jeg måtte bytte releet til bensinpumpa tidligere i sommer, og da trodde jeg at motoren lå på for få rpm på tomgang, så jeg stilte den opp en liten tanke. Det jeg merket da, var at drevet var værre enn tidligere. Stilte tomgangen ned igjen, uten å merke noe særlig forskjell på drevet, desverre.

Jeg husker ikke nøyaktig hva motoren ligger på på tomgang, men antar rundt 900-1200. Det er hvertfall vesentlig lavere enn 1400.

Har heller ikke brukt båten så mye som jeg hadde håpet i sommer. Det at jeg rett og slett ikke kan "bremse" båten, gjør at det ikke er like deilig å være ute. Det gjør det naturligvis også vanskelig å legge til osv. rundt omkring.

Utover sommeren har drevet egentlig bare blitt værre og værre, og nå er det sånn, at båten nesten må ligge heelt i ro, for at bakkehaken skal ta tak, slik at ikke drevet kommer opp. Det som er frustrerende, er at bakkehaken ble byttet i våres! Det jeg kanskje lurer på om det er nå, er om det er den fjæra, som belaster bakkehaken inn på tilt-pinnen som må byttes.

Mulig jeg kan prøve å "tyne" tomgangen ytterligere ned, men vet ikke hvor mye lavere jeg kan gå. Hva tror du?

Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001

Heisann, jeg tror det kan være en kombinasjon av både fjær og høyt turtall.

Turtallet bør ligge på ca 800 i tomgang, avhengig av type motor selvfølgelig. Jeg har en VP AQ 130.

Men les denne Info om drev som slår opp

Ikke særlig gøy å være usikker på om man kan bremse opp eller ikke.

Merker at drevet ikke slår opp når båten nærmest ligger stille samt at turtallet er lavt.

Jeg kommer til å skifte ut alle fjærer når jeg tar den opp for året...ikke så lenge til tror jeg :(

• 2 uker senere...

Hei

Hvor fant du manual til 270?

Jeg har vært på jakt etter manual til 250 lenge men bare funnet til 280!

Har akkurat byttet ut deler og fikset denne festemekanismen i år. Før det festet jeg den med en rørklemme som selvfølgelig betø at jeg ikke kunne heise den (hadde ikke noe å si siden løftemekanismen ikke fungerer allikevel).

Nå trenger jeg en 250 manual for å få koblet riktig. (prøver meg igjen med den manualen du fant, men er fremdeles på jakt etter 250 manualen!)

Hei igjen SelQueen!

Jeg har en 2001 mod VP 4,3 GL 190 HK.

Får prøve å dra ned tomgangen litt til, og se om det blir noe bedring :-) Jeg har kjøpt meg tilhenger til vinteren nå, så hjelper det ikke å justere ned tomgangen, får jeg ta opp båten nå, og finne på noe smart :-)

t

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...