Jump to content

Hvorfor må de med største båtene kline seg lengst inn i gjestehavn

Ulv I

Recommended Posts

Som tittelen sier.. Hvorfor må de med største båtene kline seg innerst inne i gjestehavnene.

Det lå en 55 foter innerst og når den gikk fikk 2 andre båter plass, mens ytterst der det er mest sjø lå småbåtene som flyttet seg lengre inn senere.

en 55 foter merker ikke mye til vanlig sjøgang fra småbåter, men de opptar mye plass.

Hadde de lagt seg på plassene som var ledig lengre ute så hadde de skjermet de andre småbåtene på innsiden også :)

Ingen klaging altså, bare lurte litt på dette.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Samme tenker sikkert de med 20-22 fotere om deg Ulv1 når du ligger innerst :wink: men har i grunn aldri tenkt på det. Nå har ikke jeg den største båten men liker å finne den beste plassen uansett, og den er jo gjerne innerst.

Men ofte er det jo sånn at de ytterste bryggene er merket som alongsidebrygger for båter over 45/50 fot, og like ofte er disse fulle av småbåter så det går vel begge veier

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

når vi hadde stor båt la jeg meg stort sett der det var best og ledig

opplevde di fleste gangene når vi kom frem at vi dro som regel før ut og da gir det seg selv

hvis alle tror at fks en 40 foter ikke rører seg i bølger i forhold til en 20-30 kan jeg underskrive at vi var vertfall minst like nøye med tanke på valg med le for bølger og vind

og jeg var alltid skeptisk på noen brygger å ligge ytterst med tanke på uvær/moring etc

og fks på skjærhalden som fru jackobsen sier er det longsideplasser for større båter men di var aldri ledige - lå alltid en haug med småbaljer langs hele sia

(sånne små uten flybridge som ikke klare lage hekkbølger :lol:)

Redigert av Jarle B (see edit history)

Jeg ser mange nok eksempler på at det kommer en liten 17-foter og legger seg inntil en brygge; gjerne midt på. Så kommer det en 20-foter og legger seg utenpå, med en 25-foter og 30-foter utenpå der......

Dere ser hvor det ender, og jeg kan love at med arrangementer som f.eks Sildajazzen i Haugesund, med inntil 14 båter utenpå hverandre, da blir den innerste båten rimelig flat før rekken er komplett.

Så kanskje er det ikke så dumt allikevel at de største båtene ligger innerst?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvor skal jeg ligge? Har kone med svart belte i reise og shopping? :lol:

Det beste er nok å ligge på svai...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Pleier som regel å la båter ligge på yttersiden, men noen ganger kan en jo lure på om det er godstog som har lagt seg på yttersiden. Ramler over båten i fylla når andre prøver å sove. :smiley:

Det som jeg kanskje vil klage litt på :discuss: er de som er kjipe og nekter en annen båt på utsiden av seg. "Orker ikke at noen skal gå over båten min altså :tongue:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

hehe, ble endel svar på denne tråden ja :)

jeg legger meg ikke alltid innerst, men selvsagt legger jeg meg der det blir best for meg og min familie.

men, hadde jeg hatt 55 foter, og havna er full spørs det om jeg hadde hatt hjerte til å okkupere dobbelt sett med plasser. :)

jeg har sett flere 45+ båter som kommer inn og ser de en liten åpning mellom 2 båter prøver de å skvise seg inn. ofte må dem trekke ut igjen :)

men de har jo selvsagt like mye rett til å ligge her som oss andre, er ikke det jeg mener.

Så kanskje er det ikke så dumt allikevel at de største båtene ligger innerst?

Der missforstod du litt, de ligger ikke utenpå hverandre, men det er båser med 2 og 2 båter i hver bås med utriggere på sidene.

Nå ligger dem største longside og utenpå hverandre på en annen brygge litt lengre ut her, der ligger dem bedre i grunn :) (tryggere brygge for store båter)

Fortsatt god sommer dere.. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...