Arne Lian Startet 5.September.2004 Del på Facebook Startet 5.September.2004 Var ute en ettermidagstur på Kr.sandsfjorden og omegn idag, lite vind men stort sett overskyet. På hjemturen ser jeg en skjærgårdsjeep ligge fortøyd ved bøya over vraket av Seattle(N58 07 39.2 E8 03 07.0), som ble senket under 2. verdenskrig, og ett populært dykkeobjekt. Ikke dykker jeg selv, men lurer litt på regler og holdninger til først og fremst enkeltpersonene og klubbene. Der ligger da denne enslige båten og uten dykkerflagg oppe og heller ingen mannskap i båten, trodda da nærmest noen over vannlinja var påkrevd?? Det som fikk meg til å stusse ennå mere var tidspunktet; jeg observerte båten i min. 15 minutter mellom ca19.30 og 19.45- og med dagens overskyede vær, ca 1 time før solnedgang tviler jeg på det var særlig lys igjen nede ved vraket i 20-70m dybde? I fjor opplevde jeg tilsvarende situasjon på samme sted, denne gang ved høylys dag, frisk bris, høye bølger, lita jolle fortøyd med kun ettpar hansker ombord og ingen dykkerflagg!!! Den gang observerte jeg båten i en halvtime+ uten menneskelig kontakt! Kjørte båten min oppvinds for så og drive forbi jolla (for ikke å skade noen med propellen) og for å se etter luftbobler- men ingen resultat. I min mangel på dykkerkunnskaper kontaktet jeg politiet for forhåpentligvis litt mere eksertuttalelse, men de var like grønne på fagområdet om f.eks hvor lenge en dykker kunne være nede på disse dybdene. Men politimannen var veldig interessert i at jeg tok samme manøveren ei gang til med "forbidriving". Da dukket der opp luftbobler foran jollas baug, og ettpar minutter etter dukket ettpar forfjamsede karer opp. Det første de sa var at; dykkerflagget må ha blåst bort i vinden (dette sa de uten å se oppi båten engang) samt at de var veldig taknemmelige for at jeg var såpass hjelpsom/våken. Fjorårets episode endte jo greit, men dagens episode har jeg ikke peiling på, og jeg er heller ikke noen form for havets oppsynsmann! Har vel egentlig en magefølelse om at flagg og mannskap på dykkerbåtene var mere brukt før mens det nå kanskje er litt mere slepphendt??? Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Hm sitter ikke med kart her, men kan du gi en beskrivelse av hvor denne båten ligger? Seattle altså. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 5.September.2004 Del på Facebook Svart 5.September.2004 Det er dessverre sånn med dykking og med mye annet, att folk ikke tenker sikkerhet på den måten di burde. Flagget er ikk epåkrevd men rekomandert, dette gjør så att mange dykkere ikke gidder att kjøpe ett. Mange dykkere tenker ikke att flagget er til for og varsle andre båter att det er dykkere nede, og for på den måten undvika uhell. Jeg arbeider på si som instruktør og vi har dette oppe på hver kurs, men man ser allt for ofte gammle elever som er ute og dykker etter grunn kurs, som ikke har med seg flagg. Jeg trur ikke att det er dykker klubb involvert i dette fallet for di følger oftest sikkerhets reglene bra Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 5.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2004 Hm sitter ikke med kart her, men kan du gi en beskrivelse av hvor denne båten ligger? Seattle altså.Ca midt i Korsvikfjorden og ca. 300m syd for Prestøya. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hei Var med og berget en god del på Seattele først på 90-tallet da jeg og en kamerat hadde bergningsretten på vraket etter avtale med Høvding Skipsopphugging. Vi dykket (og dykker) med flagg og overflatemannskap, men ser ofte dykkere uten. Det omtalte vraket er antakelig det mest populære dykkermålet i Norge, og besøkes av flere båter daglig. Det opereres med bunntider på opptil 2,5 timer og det dykkes helt ned til 72 m og inn i vraket med vanlig sportsdykkerutstyr. Folk går inn i rom der en må gå inn på 35 meters dyp og svømme innvendig opp til 25 meter i mye grums. To er blitt kjørt hjem med laken over til nå, og det er ikke urimelig å forvente flere. I Søgne har vi et tilsvarende vrak som jeg og kameraten min fant i 1990. Dykket der med fullt arbeidsdykkerutstyr, men nå dykkes det der med vanlig sportsdykkerutstyr og uten overflateberedskap og flagg - ofte med 2-4 knop strøm på vraket, som ligger dypt. Venter bare på den første som ikke kommer opp igjen nå som det er blitt mer kjent og aktiviteten øker . Dykking uten flagg, til store dyp, uten overflateberedskap og med for dårlig kunnskaper er gjerne den dykkingen som gir de største avisoppslagene, og den ødelegger svært mye for klubbene som stort sett driver med forvarlig og seriøs dykking. Når det i tillegg blir mer og mer dykking som skjer utenfor klubbregi må du nok forvente å se båter uten flagg eller lanterner. Det har imidlertid vært reagert etpar ganger fra ordensmakten etter at det er satt igang tiltak når det er funnet tomme båter "midt på havet" uten flagg. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
klikk Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 To er blitt kjørt hjem med laken over til nå, og det er ikke urimelig å forvente flere. ... Det tviler jeg ikke på! 72m med vanlig sportsdykkerutstyr?? Rekker man i det hele tatt å komme så dypt før man blir lammet av dybderus? Med 2,5timer dykketid så skal vel også maksimal dybde være maks 10-15m for å ikke måtte dekomprimere og risikere dykkersyke når man kommer opp?! Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 ..komme så dypt før man blir lammet av dybderus? Med 2,5timer dykketid så skal vel også maksimal dybde være maks 10-15m for å ikke måtte dekomprimere og risikere dykkersyke når man kommer opp?! Riktig. Dybderus kan komme på dybder fra 25 og nedover, men varierer med dagsform, hvor stresset du er, erfaring, lysforhold osv på samme måte som vanlig rus. Det er imidlertid mange som ikke har særlig problem med rus på disse dybdene. Båten uten folk over lengere tid kan godt være av de som dekomprimerer i over en time på 3-9 m dybde, noe som ikke er uvanlig i de rette miljøer. I noen tilfelle kan dette rregnes som forsvarlig, men da må en ha klart for seg hva en gjør med hull i drakta, luftkutt, hvis en ikke finner oppstigningstauet når en skal opp osv.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Baywatch Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Det som er beskrevet her er ikke bra. Selv forsiktige dykk på grunt vann er som russisk rullett å regne dersom bare er to dykkere og ikke har overflateberedskap. Hvem skal hente hjelp dersom den ene forulykker? Da har den andre mer enn nok med redningen av kameraten sin. Jeg har dessverre vært med på å synde mot dette selv, og det gir meg en dårlig følelse. Jeg stusser litt på overskriften i denne tråden, da det ikke fremgår av teksten i hovedinnlegget om dette dykket var i regi av en dykkerklubb. (Det tviler jeg på). I så fall bør den aktuelle klubben virkelig gå i seg selv. Dykk sikkert - dykk organisert, er en god regel. Det er nettopp det som er fordelen med klubbdykking, i tillegg til det sosiale, at det skapes så trygge rammer rundt dykkingen som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 Overskriften kunne sikkert vært formulert annerledes, men jeg har ikke peiling om dette var i privat eller klubbregi, eller som jeg skriver lengre nede i teksten: "men lurer litt på regler og holdninger til først og fremst enkeltpersonene og klubbene". Det er vel enkeltpersonene jeg beskylder, men der er sikkert noen klubber som er mere (u)seriøse enn andre... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hm sitter ikke med kart her, men kan du gi en beskrivelse av hvor denne båten ligger? Seattle altså.Her er et kart (rød prikk): Slik ligger vraket: Uten på noen måte å forsvare det som er beskrevet så er det vel verdt å nevne at Seattle er et av de mest ettertraktede vrak i Nord-Europa. Og trekker derfor til seg en mengde dykkere hvert år, dette kan nok forklare endel av det man ser. Ingen norske klubber med respekt for seg selv dykker på denne måten. Mer om Seattle her. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Kjekt bilde. 21 meter. Veldig kurant. 42 meter til pipa. En gang har jeg vært så dypt. Sammen med 2 andre erfarne dykkere. Mørkt og jævlig. Var det ikke 5 minutter tabellen sa uten dekompremerig tro? Synes det Mons beskriver om dykk i timesvis på slike dybder høres helt uti natta ut. Er dette vanlig for sportsdykkere? Ikke de jeg har dykket med i alle fall. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 God kveld Takk til Ingar for kart og tegning. Prikken er ikke helt korrekt, men hvis noen ønsker å dykk der så ligger det normalt bøye både på akterenden og skorsteinen. Prikken står der vi hentet opp det ene hovedankeret - 4,2 tonn og 100 kg pr m kjetting-Det lå oppå kanten og 30 m grunnere enn baugen på båten. I enkelte miljøer er det nesten ikke grenser for hvor og hvor dypt det dykkes. Jeg kjenner miljøer der det dykkes med mer eller mindre teknisk spesialutstyr til godt over (under) 100 m. Felles for de fleste ere at de mener de kan dette og at det er helt trygt. Til eksempel er det en helg hver september da folk møtes for å dykke på et av våre mest kjente krigsvrak "Tinn" som ligger på ca 115 m i ferskvann. Da kan du snakke om mørke! På 50 m som er nevnt tidligere i tråden kan det være godt dagslys hvis sikten er ok. Har selv ligget på 37 m på Seattele og sett båten på overflaten helt klart. Slik dykking er mye diskutert i klubber og diskusjonene har ødelagt mange klubber. Har selv vært med på tur i en klubb der alle lokale hoppet i etterhvert som de var ferdige og svømte hver til sitt. Når de kom opp diskuterte de hva de hadde sett på 75 meter (alene uten noen plan). Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
LALUNA II Svart 20.Mars.2005 Del på Facebook Svart 20.Mars.2005 (redigert) Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Norges Dykkeforbund og PADI Nordic har nå satt i gang en landsomfattende kampanje for å øke bruken og forståelsen av signalflagg A – dykkeflagget. Link til siden Vi nærmer oss den tiden på året det dykkes mest, og med den følger meldinger om båtførere som ikke forstår hva dykkeflagget betyr, og om dykkere som ikke merker dykkestedet med flagg. Redigert 20.Mars.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.