Jump to content

Ha er dette for slags båt/vrak?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Her i Bøfjorden på Nordmøre der jeg pt. er, er det alltid spennende hva nytt rot og skrammel de klarer å samle seg på sjøen og i strandkanten.

I år er det en underlig smal jernbåt, spiss i begge ender med et merkelig overbygg (pluss en container oppå der) som dominerer der den ligger

på utsiden av et rustent vrak av en "lekter". Men hva slags båt kan den egentlig ha vært (uten containeren)?

containerbaat1.jpg

containerbaat2.jpg

containerbaat3.jpg

Lars H.

(pt. fredag drar vi endelig hjem!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars, jeg vet at han driver å mudrer båthavner rundt om.

Han har en slepebåt som drar dette monstrert.Tror han suger opp masen.

Mye rot av denne karen.

I Bøfjorden har det vert fraktebåt miljø tiligere, fra 45-80 talet.

Det var mest sandfrakter, de som fraktet sanden til Kr.sund etter at den var utbrent.

De hentet ofte pussand der elva i surnadal kommer ut.

Senere kom det 4-5 kystfraktere, som gikk med stykkgods hele kysten.

Som utflytta Bøfjoring var vi der i 2008 med båt fra Molde, var der i ei uke.

I båthavna er det kommet en Flem 34, Anton heter han.

Der er havnesefen.

Snakket med han her om dagen, han har problem med ladinga, prøvde å hjelpe han med gode råd.

Han kommer hjem i morgen kveld.

07082007038.jpg

Takk for opplysningene om "båten". Men den kan da ikke vært bygget for slamfrakt? Og jo da, kjenner godt til frakte og sandbåtene her. Har vel vært her 2/3 av alle somrene siste 30 årene. En av de siste båtene husker jeg het Bøfjord. Lurer på om det ikke var den som slet seg og ødela broen lenger inne under den store orkanen for ikke så mange år siden. Er nå hos svigermor på hennes landsted Berget, rett bak lykten. Har nettopp vært på kaffe hos Ingrid på bua.

For de som ikke er kjent her, kan gjestehavnen anbefales. Og 10 min gangavstand unna ligger et utmerket sjøbruksmuseum med spesielt mange gamle fine motorer.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...