Jump to content

Strandebarmar - lang eller kort stamme

jofoss

Recommended Posts

Har strandebarmar med 5 hk lang stamme, funker fint det óg :smiley: .

Har vel ikkje så mykje å bety om det er lang eller kort stamme på desse båtane vil eg tru, grunnen til at eg kjøpte lang var at då var eg iallfall sikker på at propell og vassinntak var langt nok nedi vatnet.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Har strandebarmar med 5 hk lang stamme, funker fint det óg :smiley: .

Har vel ikkje så mykje å bety om det er lang eller kort stamme på desse båtane vil eg tru, grunnen til at eg kjøpte lang var at då var eg iallfall sikker på at propell og vassinntak var langt nok nedi vatnet.

Spørsmålet om lang eller kort stamme avhenger av hvordan motoren monteres. Generelt kan en si at overkant propell bør stå i kant med kjøl. Har sjøl hatt to strandebarmere som har fungert fint med langstammet motor. Vær imidlertid klar over at du risikerer å få en skeiv båt med sidemontert motor. En robåt i tre er bygget for roing og seiling.

For å svare direkte på trådstarters spørsmål; så blir vel svaret ja. Men som det er blitt sagt i tråden må du bare se til at den braketten du monterer gjør at motoren kommer så lavt at når du kjører (uansett gasspådrag) så er motorens kjølevannsinntak lavt nok til at den altid får vann. Her må du nok også tenke på vektplassering i båten. En lang stamme vil gi deg færre bekymringer :yesnod:

Redigert av Twilight (see edit history)

Spørsmålet om lang eller kort stamme avhenger av hvordan motoren monteres. Generelt kan en si at overkant propell bør stå i kant med kjøl. Har sjøl hatt to strandebarmere som har fungert fint med langstammet motor. Vær imidlertid klar over at du risikerer å få en skeiv båt med sidemontert motor. En robåt i tre er bygget for roing og seiling.

Det er tydelig at flere uten videre tenker på båt med akterspeil, mens LD her skriver om spiss-stevning ("sidemontert motor").

Strandebarmere finnes i begge versjoner.

Kort stamme er langt nok på begge, men som LD skriver, gir sidemontert motor skeiv båt, og er også farlig og en belastning på andre måter. I en spiss-stevning er det bare motorbrønn som duger; bør settes rett bak midtbandet, og med bakre årefester flyttet 30-40 cm bakover. Det må også inn en tofte 30-40 cm bak midttoften, mens baktoften tas vekk (evt. legges lengre bak.)

Jo, roing og seiling bør være hovedfremdriftmåtene for disse båtene - men motoren er faktisk oppfunnet, og svært nyttig enkelte ganger!

Spiss-stevinger, uansett type, med motor rigget opp på utsiden av ripebordet eller en liten trekant påmontert stilken er livsfarlig, selv for sjøvante folk.

Under fart graver båter seg litt ned akter og spiss-stevningen balanserer da på en svært liten bæreflate, jo større motor/fart, jo værre.

En utilsiktet vektfordeling – en som flytter seg litt på tofta – kan være nok til å legge ripa i vannet og kaste uoppmerksomme i på sjøen.

Strandeberminger bygget for motor har et lite akterspeil, er mer utlagt akter og balanserer bedre/stødigere.

Lang eller kort stamme ?

Vanligvis lang – kort rekker oftest ikke langt nok ned, spesielt om en med motoren igang går forover i båten har vanninntaket svært lett for å vippe over vannflaten.

Det finnes ikke mange strandebermere med originalbygget motorbrønn – slike konstruksjoner er nok mest hjemmesnekret – og ødelegger en ellers pen båt. :smiley:

Mvh

Kaldfisk

Lang eller kort stamme ?

Vanligvis lang – kort rekker oftest ikke langt nok ned, spesielt om en med motoren igang går forover i båten har vanninntaket svært lett for å vippe over vannflaten.

Det finnes ikke mange strandebermere med originalbygget motorbrønn – slike konstruksjoner er nok mest hjemmesnekret – og ødelegger en ellers pen båt. :smiley:

Har brukt kort stamme på speil-strandebarmer. Men dette med at vanninntaket kanskje kommer over vann hvis båten blir svært framsett, er nok riktig.

Den eneste spiss-stevningen med brønn fra båtbygger jeg har hørt om, er en nordlandsfiring (halvfjerderømming? ca 24 fot) som Kai Linde på Rognan bygde ifjor. Ellers er alle brønner jeg har sett hjemmesnekrede.

Helt uenig i at de "ødelegger en ellers pen båt"; uvant, ja, men helt OK. Og effektivt og trygt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...