Jump to content

Bytte av blokker og fall på turseiler

Enzo

Recommended Posts

I båten vi har nå er det standard gjort noen kompromisser og jeg har sett meg lei på endel av det elendige dekksutstyret.

Jeg skal bytte et par fall da det søppelet som er standard strekker seg som strikk og trenger tips til hva jeg skal velge, tykkelse 8/10 eller 12mm, tips til hvor jeg finner dette rimeligst og helst ferdig med sjakkel i ene enden.

Blokkene nede ved masten skal også byttes til noen kulelagrede som fungerer når det er belastning på de, tips til hva jeg kan velge uten å betale det hvite ut av øyet.

Skal også sette på mer utveksling på kicken men der kan jeg muligens bare arrangere et par blokker av mindre dimensjon.

cimg1008.jpg

Redigert av Enzo (see edit history)

slike ferdige i pose med sjakkel spleiset på.

Robline har slike laget av Dyneema tau (og også i en eller annen annen kvalitet). Jeg kjøpte nettopp et slikt (35m/10mm) i dyneema fra hjertmans.se.

Jeg vil tro du finner dem i norske butikker også.

Edit: og der kom zhik meg i fokjøpet :flag_bp:

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hvis jeg var deg ville jeg bestilt alt samlet fra min favorittbutikk www.svb.de . De forhandler Gleistein tauverk og har flere dyneema typer i sitt sortiment. De spleiser inn øye/sjakkel for deg. De har også ett solid utvalg i blokker. Du må gå for kulelagrede skal det være noe vits i å bytte. Harken lager gode blokker, men de koster jo også litt :-)

Geir

PS! Er det fallet du linker til langt nok?

Redigert av GeirKS (see edit history)

Kan anbefale Harkens ESP-blokker til tau med stor statisk belastning. De har glidelager rundt akslingen, men kulelager på sidene, så ikke det skal være noe særlig friksjon mellom trinsehjul og blokksider. I praksis funker dette bra, og de tåler høy belastning uten at de blir for dyre. Vanlige kulelagrede blokker har egentlig ikke så godt av å stå med høy belastning lenge. Da skal det helst være rullelager. Men de koster det hvite ut av øyet og et par skjorter (minst).

HAR6059_F.jpg

(edit: lagt inn bilde)

Redigert av ulysses (see edit history)

Kan ikke skjønne annet enn at det burde rekke i massevis med disse blokkene til fall på en 37 fots turseiler. Prisen er jo heller ikke helt "vill".

Går du over til dyneema fall kan du sikkert gå ned en dimensjon hvis avlasterne og vinsjene takler det.

Mye skryt av SVB her nå men jeg har de beste erfaringer med dem etter å ha lagt igjen en del tusen (euro) der sendt til forskjellige plasser i verden. Engelsken deres er riktignok ikke helt 100% alltid så det er lurt å være overtydelig.

Geir

Ville heller gått for disse:

Haken ESP

De har SWL på 1135kg og bruddgrense på 2270kg. Jeg har selv mange 57mm carbo på min 32-foter, men ingen til fall. Til det virker de for spinkle. Til spinnakerkjøring har jeg 75mm carbo som tåler en trøkk. Jeg tror ikke jeg ville brukt 57mm til fall på en 43-foter. De har en safe working load på 360kg, og det synes jeg er litt lite på en såpass stor båt.

Prismessig blir det omtrent hipp som happ med 57mm ESP eller 75mm carbo. De siste er litt mer high-tech, men de tar kanskje litt mye plass ved mastekragen. ESP-ene tar mindre plass og tåler høyere statisk belastning.

Redigert av ulysses (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...