Enzo Startet 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2010 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=493738&cat=4916 Leste her om denne båten og de nevner at de senket drivstofforbruket ved å montere propeller i carbon, kan dette stemme ? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Interesant.. Det som er synd er at Nederlenderne etter denne artikkel sikkert blir bordet av statskassa og ilagt straffetoll for alt det farlige fludiumet ombord. ref det velfyllte barskapet.. Carbon er jo ekstremt sterkt og sikkert egnet til formålet da det ikke er snakk om veldig stort thrust med med en marsjfart på 7 knop. Stålpropeller til eks drev er jo ekstremt tunge og bidrar jo ikke til god økonomi. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
OT-flyktning Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 Ved en båt som veier 35 ton kan jeg ikke tenke meg at vektforskjellen mellom stål- og karbonpropeller kan medføre 15% forskjell i drivstofforbruk. Det må i tilfelle være noe mer enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 http://www.voithturbo.com/vt_en_pua_marine_vct_contur-propeller.htm ser gjevt ut Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 The propeller adjusts its pitch automatically without external setting mechanisms. As a result, fuel consumption can be reduced by up to 15 percent, while acceleration properties are improved. Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 "The specially designed Contur-F-Propeller is the first "intelligent propeller". This designation describes a propeller that can self-adjust its pitch without additional mechanical components. The key to this automatic pitch adjustment is an elastic material mix that allows precise deformations of the propeller blade. This results in optimum power adaptation during various operating conditions. The propeller adjusts its pitch automatically without external setting mechanisms. As a result, fuel consumption can be reduced by up to 15 percent, while acceleration properties are improved." En prop med pitch.....selvfølgelig er det betre, men 15 % på denne 35 tons båten....? Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 The propeller adjusts its pitch automatically without external setting mechanisms. As a result, fuel consumption can be reduced by up to 15 percent, while acceleration properties are improved. Igjen går jeg ut på tynn is, men mener å huske en diskusjon om variabel pitch propeller. Som er det samme som vridbar propell - i mine øyne. En standard propell er konstruert for marsjfart. "Virkningsgraden" er derfor ikke på topp ved halv fart. Jeg tror derfor at du får 15% besparing, med variabel pitch, dersom du bare går for halv fart. På den annen side er fastpropellen mye billigere når motoren står i fri. Mens variabel pitch snurrer og går også når båten ligger stille. Nei, jeg er ikke alvorlig - faktisk litt spøkefull. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2010 legg merke til "up to" , dvs høyeste observerte forskjell. Til vanlig er nok forskjellen langt mindre.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Er det snakk om KIWIprop tro? Det finnes flere typer variabe pitch propeller, også i metall. Har også hørt at de kan senke drivstoffutgiftene ja, fordi de autoamtisk stilelr seg selv inn i den mest gusntige vridning i forhold til turtallet. Tror nok denne effekten er viktigere enn materialet. M.h.t Kiwi-rpro er det vel ogå et poeng at bladene er fleksible. Har ikke prøvd noen av delene. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Igjen går jeg ut på tynn is, men mener å huske en diskusjon om variabel pitch propeller. Som er det samme som vridbar propell - i mine øyne. Tja.. du har propeller man vrir "med vilje" dvs. skal man bakke vrir man propellen motsatt vei - det er det JEG tenker på når jeg hører "vridbar propell". Det er vel her mer snakk om propell som stiller inn pitchen automatisk, gjennom hydrodynamikkens krefter på bladene. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Det er vel her mer snakk om propell som stiller inn pitchen automatisk, gjennom hydrodynamikkens krefter på bladene. Trinnløst automatgir med andre ord ? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Det høres interesant ut og kanskje mulig å få til. Men en propell som skal pitche selv, altså forandre stigning, når den øker hastigheten vil man at propellen skal minske stigning og ikke øke. Høg stigning brukes ved lavere turtall for å nyttgjøre momentet i motoren. Men som sagt, det kanskje mulig å få det til. Selv har jeg Autoprop, en ekte mekanisk automatisk justerende foldepropell. PS Velkommen til Grimstad Enzo Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Høg stigning brukes ved lavere turtall for å nyttgjøre momentet i motoren. Er det ikke lav stigning som gir mest trekkraft med hensyn til f.eks vannskikjøring. Det er i allefall det med min 50 hk. 13" pitch bruker 6 sekunder fra 0-20 knop. 19" pitch bruker 15 sek. Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 23.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2010 Dette blir litt som gearingen på en bil.. motoren går lettere med lav stigning, og du får mer turtall, kraft og akselerasjon. Dersom du bare skal tøffe bortover er det ønskelig å få ned turtallet for å få bedre drivstofføkonomi. Høy stigning flytter vannet raskere ved et gitt turtall, motoren går tyngre og mer økonomisk, og du trenger lavere turtall for å oppnå en gitt hastighet. Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 24.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2010 Er det snakk om KIWIprop tro? Bladene på KiwiProps er ikke av karbon, men av et annet kunststoff. Det samme som brukes i flypropeller. Zytel heter det visst. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.