Jump to content

Karbonpropeller gir 15% lavere drivstofforbruk ?

Enzo

Recommended Posts

Interesant.. Det som er synd er at Nederlenderne etter denne artikkel sikkert blir bordet av statskassa og ilagt straffetoll for alt det farlige fludiumet ombord. ref det velfyllte barskapet..

Carbon er jo ekstremt sterkt og sikkert egnet til formålet da det ikke er snakk om veldig stort thrust med med en marsjfart på 7 knop.

Stålpropeller til eks drev er jo ekstremt tunge og bidrar jo ikke til god økonomi.

Tomt for Diesel nå igjen!!

"The specially designed Contur-F-Propeller is the first "intelligent propeller". This designation describes a propeller that can self-adjust its pitch without additional mechanical components. The key to this automatic pitch adjustment is an elastic material mix that allows precise deformations of the propeller blade. This results in optimum power adaptation during various operating conditions.

The propeller adjusts its pitch automatically without external setting mechanisms. As a result, fuel consumption can be reduced by up to 15 percent, while acceleration properties are improved."

En prop med pitch.....selvfølgelig er det betre, men 15 % på denne 35 tons båten....?

VHF, LRC, D5L/A

The propeller adjusts its pitch automatically without external setting mechanisms. As a result, fuel consumption can be reduced by up to 15 percent, while acceleration properties are improved.

Igjen går jeg ut på tynn is, men mener å huske en diskusjon om variabel pitch propeller. Som er det samme som vridbar propell - i mine øyne.

En standard propell er konstruert for marsjfart.

"Virkningsgraden" er derfor ikke på topp ved halv fart.

Jeg tror derfor at du får 15% besparing, med variabel pitch, dersom du bare går for halv fart.

På den annen side er fastpropellen mye billigere når motoren står i fri. Mens variabel pitch snurrer og går også når båten ligger stille.

Nei, jeg er ikke alvorlig - faktisk litt spøkefull.

Er det snakk om KIWIprop tro?

Det finnes flere typer variabe pitch propeller, også i metall. Har også hørt at de kan senke drivstoffutgiftene ja, fordi de autoamtisk stilelr seg selv inn i den mest gusntige vridning i forhold til turtallet. Tror nok denne effekten er viktigere enn materialet. M.h.t Kiwi-rpro er det vel ogå et poeng at bladene er fleksible.

Har ikke prøvd noen av delene.

Igjen går jeg ut på tynn is, men mener å huske en diskusjon om variabel pitch propeller. Som er det samme som vridbar propell - i mine øyne.

Tja.. du har propeller man vrir "med vilje" dvs. skal man bakke vrir man propellen motsatt vei - det er det JEG tenker på når jeg hører "vridbar propell".

Det er vel her mer snakk om propell som stiller inn pitchen automatisk, gjennom hydrodynamikkens krefter på bladene.

Det høres interesant ut og kanskje mulig å få til.

Men en propell som skal pitche selv, altså forandre stigning, når den øker hastigheten vil man at propellen skal minske stigning og ikke øke. Høg stigning brukes ved lavere turtall for å nyttgjøre momentet i motoren. Men som sagt, det kanskje mulig å få det til.

Selv har jeg Autoprop, en ekte mekanisk automatisk justerende foldepropell.

PS Velkommen til Grimstad Enzo

• 2 uker senere...

Dette blir litt som gearingen på en bil.. motoren går lettere med lav stigning, og du får mer turtall, kraft og akselerasjon. Dersom du bare skal tøffe bortover er det ønskelig å få ned turtallet for å få bedre drivstofføkonomi. Høy stigning flytter vannet raskere ved et gitt turtall, motoren går tyngre og mer økonomisk, og du trenger lavere turtall for å oppnå en gitt hastighet.

Trøndelag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...