Jump to content

Girutveksling og Propellstørrelse

Midget

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hvordan dette påvirker fart, turtall og hvordan båten går opp i plan? Jeg forstår selvfølgelig hvordan girutveksling fungerer. Forstår og at stigningen på propellen angir antall tommer fremdrift pr omdreining.

Det jeg synes er uklart er hvorfor det ikke er nok å endre stigningen på propellen når jeg ikke får nok turtall og fart.

Hvordan påvirker egentlig girutveksling fart og turtall på motoren i motsetning til hvordan stigningen påvirker det samme.

Ser at det ligger endel tråder her hvor mange sliter med å finne rett oppsett, men en grei forlaring på prinsippene har jeg ikke funnet.

Har vi noen lure hoder der ute som kan dette?

Hei!

Når båten planer, vil største delen av båtens tyngde bæres av vannets hydrodynamiske løftekraft,

og det er bare en del av skroget som er i berøring med vannet, noe som gjør at friksjonen mot vannet reduseres betraktelig, og farten økes.

Stigning på propell beregnes i forhold til skrogets egenskaper, størrelse på motor og utveksling på gir.

Propell diameter velges ihht hva det er plass til, stor propell gir best virkningsgrad, men kan også gi mere vibrasjoner da propell kommer nærmere skroget.

I ditt tilfelle, så klarer motoren ikke å skyve båten opptimalt, propellen blir for tung å dra rundt.

Dette kan selvfølgelig ha andre årsaker som f.eks mye groing,propellskade eller at det er noe galt med motoren.

Men hvis du vet at båten er ren i bunn,propell er bra og at motor kommer opp i det turtall som den skal(dette kan du teste ved å ruse motoren i fri)så er det helt sikkert at du har for mye stigning på propellen.

Redigert av WINDY SN26 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...