Jump to content

Valg av gummibåt

klasern

Recommended Posts

Jeg lurer på om folk har noen innspill å komme med når det kommer til valg av gummibåt. Tenker å budsjettere for 25-30K bruktkjøp, pluss andre utgifter til utstyr jeg ikke har.

Det jeg ser for meg er:

~14-fot

~20-25 HK

styrekonsoll (hydraulisk?), helst ikke midtstilt (for er jo litt koselig å kunne sitte sammen også ;)

enkle tofter, ikke noe seter med rygg

Hvor mye mer pleier motorer med selvstarter/fjernkontroll å koste?

Av det lille jeg vet ser typen Zodiac Futura MKII ut til å passe best.

Redigert av klasern (see edit history)

Har hatt en Zodiac Futura MKIII med opplåsbare foiler i tilegg til kjøl, som er på de nye modellene.

Hadde en Tohatsu 25 hk som var trimmet til 30Hk(2 takt), med styrekonsoll og seter på benkene.

Tileggsutsyr var bag foran i baugen+havnepresenning.

Brukte båten som dykkerbåt. Kjempefin båt med veldig gode sjøegenskaper.

Tror den finnes i 3.6,3.8 og 4.2 meters lengder.

På min var også gummien byttet av tidligere eier. Så dørk og konsoll + motor var flyttet over.

Det var 2 problemer med båten, det ene er at det lekker litt luft av båten. Trenger 2-3 pump i alle kammre for å bli hard.

(tror det er fordi den er av hypalon kvalitet) Det andre var at Futurasystemet griper så hardt når du svinger at båten svinger hardere enn det du klarer og holde deg fast. Tror du kan få fylt båten hos forhandlere med nitrogen som har større molekyler enn luft, slik at den lekker mindre.

Et lite tips er å kjøpe en liten 12v luftpumpe som blåser opp båten til 80%(ikke kompressor), da trenger den bare noen få spark med tråkkepumpa med trykkmåleren. Denne tømmer også båten raskt ved vinterlagring. Skyll ut sand under dørkene ofte så har du glede av båten i mange år.

Kjøp også bensintank i plast, så slipper du kuttskader i båt og bein.

Redigert av Seasu (see edit history)

Takk. Her var det mye nyttig informasjon også. Har sittet på med gummibåt før, husker ikke om det Zodiac Futura, men var 40 HK og gikk som bare det. Lenge siden nå, men ja, gummibåter uten V-skrog som RIBer krenger jo ikke i svingene.

Tankene er ikke å ha en båt for å kjøre mye fort i, men noe alsidig, og som kan legges opp i en vanlig tilhenger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...