Smiley Startet 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2010 (redigert) For noen uker tilbake så jeg at jeg hadde fått dratt av et flak med glassfiber under kjøring. Ved nærmere kikk kunne jeg se at det var en gammel skade som har vært forsøkt reparert av tidligere eier (kystvakta). Jeg hadde da ikke tid / mulighet til å reparere noe nøyere, så jeg la på noen lag med topcoat for å tette. Jeg måtte utpå med båten en liten tur dagen etter, men den står ellers på henger. I helgen kom jeg til å se at topcoaten hadde sprukket. Jeg pirket litt på skadestedet og det begynte å dryppe vann. Vannet var gul-grått og luktet kloakk, altså var det ikke "samme" vannet som jeg pumpet ut av innerskroget med lensepumpa. Jeg tok så frem vinkelsliperen med smergelskive og fjernet litt glassfiber, og kunne da se (og føle) at det lå vann mellom glassfiberlagene ved skadestedet. Tror det blir med å reparere midlertidig nå, men dette må jeg ta ordentlig tak i til høsten. Er det noen med erfaring fra liknende skader som har tips om fremgangsmåte? Redigert 8.Juli.2010 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Smiley Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Fant noe om reparasjon av delaminering hos West System. For det er tydelig en delaminering som har forgått hos meg. Min største utfordring blir vel kanskje å finne ut hvor stort område som må repareres, og ikke minst finne en måte å få ut fuktigheten først..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Før du sliper for mye her bør du lage ei reparasjonsform. Du må slipe ut hele det skadde stedet. Er det deformert så se om det ligger en Lillsmuggler i nærheten. Samme båten. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Nei, ingen deformasjon å snakke om. Glassfiberlagene ligger også så tett sammen at det ikke er noe å trykke inn. Leste fra West System sine sider at de ikke anbefalte å slipe vekk ytterlaget i skadeområdet. Derimot så anbefalte de å bore 6mm hull med 2,5cm mellomrom i hele det aktuelle området. Tørke ut, og derette føre inn epoxy i hullene med sprøyte. Jeg får herje litt med drillen..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Er det ytterst sjiktet intakt er du langt på vei. Bestem hvor stort det skadde området er ved å banke lett på skroget med en liten hammer. Der det er delaminering eller knusing hører du en dump lyd. Der laminatet er helt "synger" skroget. Når du har avgrenset området sliper du forsiktig vekk sjikt ett sjikt og til slutt sliper du en kon 150 mm. ut i hel ved. Nå kan du begynne å bygge skroget opp igjen. Laminer i overlap utover. Skroget skal bygges opp til 125% av opprinnelig laminat. Du må ikke laminere alt på en gang. Da kan du risikere at det slår seg. Ta 4 x 325 CSM av gangen. Slip og vask rent mellom hver omgang. Det skal vaskes med Styren eller Aceton. Bruk gjerne polyester og glassfiber fra B'tema. Dette blir langt bedre enn å sprøyte inn epoksi fordi du vil med å sprøyte inn ikke bakt fibrene inn og du får ikke gjort rent. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 ....Dette blir langt bedre enn å sprøyte inn epoksi fordi du vil med å sprøyte inn ikke bakt fibrene inn og du får ikke gjort rent. Ja det er det med rengjøring / fjerning av fukt som bekymret meg ved West System`s løsning. Jeg får ta og sjekke nøye hvor stort område det er snakk om. Som nevnt så er det ingen stor avstand mellom glassfiberlagene, men jeg er vel kanskje i stand til å høre avgrensningene allikevel ved banking. Tror nok jeg med fordel kan gå over resten av skroget og lete etter gamle "reparasjoner" også. Måtte bygge opp baugen i våres, da jeg dro av hele "spissen" når jeg skulle dra båten opp på hengeren etter vinteropplag. Det var også en av kystvaktas "profesjonelle" reparasjoner..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.