Rastløs Startet 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2010 På eldre båter hadde man gjerne noen trelister og rammeverk i taket på båten, slik at det å henge opp en parafin lampe i taket nede i salongen ikke var noe problem. På båten min er det i midlertid trukket skai på tynne finerplater og plastikk. Har noen erfaring med monteringav kroker i taket ?( som holder en parafinlampe). Har fått meg en slik fin dyr lampe, som jeg nesten føler meg forpliktet til å henge opp, men jeg har litt problemer med å finne en holdbar festeanordning. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 På eldre båter hadde man gjerne noen trelister og rammeverk i taket på båten, slik at det å henge opp en parafin lampe i taket nede i salongen ikke var noe problem. På båten min er det i midlertid trukket skai på tynne finerplater og plastikk. Har noen erfaring med monteringav kroker i taket ?( som holder en parafinlampe). Har fått meg en slik fin dyr lampe, som jeg nesten føler meg forpliktet til å henge opp, men jeg har litt problemer med å finne en holdbar festeanordning. Kanskje karmen til et takvindu kan benyttes. Om du har gjennomgående mast, kan du lage en "brakett" som du kan surre fast til masten med en festeanordning pekende innover i salongen. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
TMe Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Foreslår rent umiddelbart at du demonterer taktrekket og limer fast et skruefeste direkte til laminatet. Er limflata stor nok vil det bli "sterkt som fjell". Passende finerbit, PL400, avfette og rubbe opp med grovt slipepapir. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Jeg har ikke gjennomgående mast, men ideen var god. Å lime/støpe en feste plate opp i taket bak innredningsplatene er en super ide'. Det burde jeg jo tenkt på selv . Tenker jeg har en løsning der jeg. Takk takk. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 For eks slik: En øyeskrue gjennom lukerammen (faktisk var hullet der fra tidligere eier uten at jeg vet hvorfor). Minisjakkel, en stump pyntekjetting, under lampa mere veldig tynn kjetting, karabinkrok og tynn gummistrikk som går gjennom fingerhullet i 'barskapet' midt i bordplaten og er festet i bunnen av barskapet. Etter feriene skal lampa henges litt lavere - kanskje 10-15cm Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Blir det ikke fort sot merker i taket når en bruker parafinlamper? Kun godt tenkt meg å erstattet den ene el. hengelampa med en parafinlampe, men er redd taket fort blir møkkete av sot. Sot er vel ikke det enkleste å fjerne fra Hvitt belegg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Neida Mariell. Jeg har denne hengende i taket i min eldre seilbåt: Den kommer med slingeoppheng som det går frem av bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Neida Mariell. Jeg har denne hengende i taket i min eldre seilbåt: Den kommer med slingeoppheng som det går frem av bildet. he he . Det er jo akkurat slik lampe jeg har fått Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2010 Du har sikkert tenkt på det før men ver obs på varmen frå slike lamper, trur du bør ha minst 25cm klaring til taket, kansje meir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.