Skipper Båtløs Startet 15.April.2004 Link til dette innlegget Startet 15.April.2004 Kjøpte meg ny båt i fjor høst. Den har innmontert en VHF som ikke har lystbåtkanalene (er ikke det 29-30 og 31?).Er det noen som vet om jeg får konsesjon for denne?VHF`n er av merke Raytheon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Hei. Kom med komplett typebetegnelse så får du nok hjelp med konsesjon. De kanalene du nevner er nok ikke lystbåtkanaler, lystbåtkanalene heter L1, L2 og L3 (eller på noen VHF'er P1, P2 og P3) Og husk at du må ta VHF sertifikat dersom du ikke har det også. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
torerikb Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Og husk at du må ta VHF sertifikat dersom du ikke har det også. Lars H. Jeg må henge meg på den, det var kjempelett å ta VHF-lappen med litt lesing først... Også føles det godt å være lovlydig når jeg trykker på knappen og begynner å prate... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 15.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Har VHF sertifikat, tok det allerede i 1977 Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 15.April.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 VHF`n heter RAY 82 VHF/FM Radiotelephone Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 VHF`n heter RAY 82 VHF/FM Radiotelephone Jo Eirik sitter med oppdaterte utstyrslister og vil nok kunne hjelpe deg med å sjekke om denne er godkjent. Kanal 29, 30 og 31 som du nevner, de finnes ikke på noen kanaloversikt som jeg har vært borti - og de fantes nok heller ikke i 1977. . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 VHF`n heter RAY 82 VHF/FM RadiotelephoneHar en mistanke om at dette ikke er en maritim VHF. Det er vel ikke FM modulasjon som brukes? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 15.April.2004 Link til dette innlegget Svart 15.April.2004 Har en mistanke om at dette ikke er en maritim VHF. Det er vel ikke FM modulasjon som brukes? Lars H. Hei Lars H. Jo det er en maritim VHF. Jeg fant den også på listen over utstyr som er godkjent av CoastGuarden http://www.cgpms.com/ og http://www.cgpms.com/pages/page6.html , men vi vet jo av erfaring at mange med VHF'er med amerikansk godkjenning ikke nødvendigvis finner nåde på denne siden av Atlanteren. Så dermed er nok det greieste å vente på Jo Eirik, hvis ikke noen andre av baatplassens medlemmer sitter med de samme listene. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jo_Eirik Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 Hei Finner ikke Ray 82 VHF/FM, i den oversikten vi har over godkjent utstyr. Som nevnt tidligere i forbindelse med godkjenning er det post og teletilsynet som skal ha den fulle oversikt over dette. En person som kan kontaktes der er Inger Lise Walter som har mailadresse IWA@npt.no eller direkte telefon 22824886 Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Spinnaker Svart 16.April.2004 Link til dette innlegget Svart 16.April.2004 At den ikke hart L1, L2, L3, skulle vel ikke tilsi at den ikke er godkjent, dette er kanaler som kyststasjonene ikke bruker. Det er også en mengde gamle vhf stasjoner som ikke har disse kanalene. Det som er saken er om den har usa eller europeisk kanalsystem, men selv dette skal vel ikke være en stopper for å få den registrert. Send inn registreringspapirer på vanlig måte med serienummer og det hele, så ordner nok dette seg. Lærer man ikke at man bruker FM-modulasjon på VHF-kurset? Kanskje en ide å kunne det man har lært selv før man overumpler andre om å ta serfikat, det hjelper liksom ikke at man har hatt serfikat i 100år om man ikke kan leksa si. :nono: Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Careka Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Skal sette opp VHF antenne i toppen av masta (har i dag en på radar pidestallen bak på båten) Kan den i masta også kombineres med vanlig rdioantenne på noen måter, og hva trenger jeg ? Jeg vil også fremdeles beholde muligheten for og bruke den VHF antennen jeg har i dag ,(bak på radar pidestallen. Går det eller går det ikke ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 svar på det ene spm. er ja. vhf/radio splitter koster kr. 450. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Skal sette opp VHF antenne i toppen av masta (har i dag en på radar pidestallen bak på båten) Kan den i masta også kombineres med vanlig rdioantenne på noen måter, og hva trenger jeg ? Jeg vil også fremdeles beholde muligheten for og bruke den VHF antennen jeg har i dag ,(bak på radar pidestallen. Går det eller går det ikke ? Hej Careka! jag har en sådan 'splitter' som Stavanger S skriver om, det er en liten 'black box' som kombineres med en VHF antenn! den har VHF in og VHF out+ NMT450 out + FM out !!! har funkat veldi bra för mig ! men det er en kompromiss så det finns sikkert noen nackdel/bakdel eftersom signalen delas opp mellan flere olike mottagare, men jeg har ikke märkt noe skillnad 'so far' ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Vi har og en flott TV antenne med Radioantenne innebygget men den blir litt vel stor til mastemontering i topp (om man ikke setter pris på en parasoll over båten da). Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Skal sette opp VHF antenne i toppen av masta (har i dag en på radar pidestallen bak på båten) Kan den i masta også kombineres med vanlig rdioantenne på noen måter, og hva trenger jeg ? Jeg vil også fremdeles beholde muligheten for og bruke den VHF antennen jeg har i dag ,(bak på radar pidestallen. Går det eller går det ikke ? Nå har Stavanger Seil svart på den ene delen av spørsmålet ditt; med at splitter kan brukes. Nå er riktignok ikke alt like "rosenrødt" med en slik splitter, for hvis den en dag skulle finne på å fuske - så er faren stor for å blåse 25 Watt HF inn på resten av anlegget - og da lukter det svidd..... Den siste delen av spørsmålet; hvis jeg forstår deg riktig så ønsker du å ha et VHF-apparat som du vil kunne benytte med to forskjellige antenner, en i mast og en akter. Det går selvfølgelig greit. Den enkleste måten er å ha begge antennekablene liggende inn dit hvor du har apparatet - og skifte mellomde to etter ønske og behov. En litt mer raffinert løsning er å kjøpe en coax-vender; da får du en "switch" som du kan slå frem og tilbake mellom de to. Men hvorfor ikke like gjerne kjøpe en ekstra VHF - så har du en på hver antenne - og samtidig 100% backup. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 det finnes også bærbare vhfer som støtter ekstern antenne så om du drister deg til å kjøpe en vhf i reserve så kan kanskje dette være et alternativ. atle Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.April.2004 Link til dette innlegget Svart 17.April.2004 Det er alltid en god løsning med dobbelt opp, både sikkerhetsmessig og praktisk. Anbefales! mvh Poseidon (m/ 4 VHF'er ombord) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Careka Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 Takker De ærbødige herrer for Deres svar. Føler meg beriket. Stavanger Seil. hvor stor er din TV talerken og type ? ungene vil se norsk tv når vi ligger nord i Danmark og høytrykket ligger i Skagerakk. Takk så mye. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 den vanlige er 25cm. "parasollen" m/radio er 37cm Atle Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 Lærer man ikke at man bruker FM-modulasjon på VHF-kurset? Kanskje en ide å kunne det man har lært selv før man overumpler andre om å ta serfikat, det hjelper liksom ikke at man har hatt serfikat i 100år om man ikke kan leksa si. Hei. Beklager så mye at jeg husket feil angående modulasjonstypen. Om modulasjonstypen var pensum den gang jeg tok sertifikatet for 43 år siden (ikke 100 år ), husker jeg ikke. Mitt sertifikat var litt mer omfattende en rent VHF serifikat, det dekket både fiskeribølge og HF med andre modulasjonstypewr også. Men som sagt, du har rett. Det er FM, av type G3E +/- 5kHz frekvenssving? Og at jeg nevnte at det kunne være på sin plass med sertifikat, - var det så ille da? Utfra antydningen hos spørreren om at kanalene 29-30 og 31 kunne være lystbåtkanaler, fikk jeg en misstanke om manglende sertifikat. Og for all del, det siste jeg ønsker er å være belærende. Men det er vel ikke det samme som å hjelpe? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Spinnaker Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 Hei. Beklager så mye at jeg husket feil angående modulasjonstypen. Om modulasjonstypen var pensum den gang jeg tok sertifikatet for 43 år siden (ikke 100 år ), husker jeg ikke. Mitt sertifikat var litt mer omfattende en rent VHF serifikat, det dekket både fiskeribølge og HF med andre modulasjonstypewr også. Men som sagt, du har rett. Det er FM, av type G3E +/- 5kHz frekvenssving? Og at jeg nevnte at det kunne være på sin plass med sertifikat, - var det så ille da? Utfra antydningen hos spørreren om at kanalene 29-30 og 31 kunne være lystbåtkanaler, fikk jeg en misstanke om manglende sertifikat. Og for all del, det siste jeg ønsker er å være belærende. Men det er vel ikke det samme som å hjelpe? Lars H. No hard feelings Men som du sier så hender det at vi glemmer det vi har lært, og det skal ingen henges for. FM modulasjon med +/- 5khz deviasjon (deviasjon kan variere) kalles F3E, og på maritim-HF brukes SSB-modulasjon (USB). Men det som kanskje er på sin plass for alle brukere, er å holde kunnskapene ved like og oppdatere seg på ny informasjon. Ha en herlig sommer på vannet! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Lars H. Svart 18.April.2004 Link til dette innlegget Svart 18.April.2004 No hard feelings . . . . og på maritim-HF brukes SSB-modulasjon (USB). Ha en herlig sommer på vannet! Takk skal du ha, hadde årets første helgetur nå denne helgen. Det var utrolig godt! Ellers er det som du sier mange typer modulasjon. Da jeg jobbet som radiooperatør på boreplattformen Ocean Traveler (kallesignalet LF2X glemmer jeg ikke!) i 1968/69, brukte vi ISB, independent sideband til kontoret i land på HF. Vi kjørte fjernskriver på det ene sidebåndet, og tale på det andre! Ha en god sesong selv! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Spørsmål. Jeg skal opp med VHF antenne i masta og TV antenne i masta, her vil jeg også kombinere med Radio antenne, hva bør jeg gå for Radio isammen med TV antenne Radio isammen med VHF antenne trenger hjelp. Hva er den beste tekniske løsning Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Teknisk sett kan der ikke være tvil: Radio sammen med TV - og VHF'en separat. Begrunnelse: Både radio og TV er to mottagerantenner, som altså ikke selv sender ut effekt og derfor lett kan kombineres. VHF-antennen både mottar og sender. Det er en fordel at denne senderen er adskilt fra andre mottagere. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Careka Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Takker, og stoler på deg Det blir større strømforbuk, og den dyreste løsningen. Men skal men ha det beste, så skal man ha det. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.