Jump to content

VHF


Skipper Båtløs

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg synes det er greit å spare utgifter der man kan spare, og tror dermed ikke jeg vil registrere den. 

Regningene hoper seg opp hos meg som oss alle andre, er dermed greit å kutte der man kan.  Liker dessuten ikke å være kunde hos Telehor.  Er det noen andre som leverer VHF abbonement?

 

Penger spart er jo penger tjent!!!!

 

mvh

M/Y Zilli

 

Bare så du er klar over det penger spart til de plukker fra deg den VHFèn :yesnod:

 

1. Du har ikke lov til å ha VHF uten konsesjon :nono:

2. Du har ikke lov til å bruke en VHF uten konsesjon :nono:

3. Du har ikke lov til å betjene en VHF uten gyldig VHF sertifikat :nono:

 

Blir du tatt med den tar de den så er pengene og VHFèn tapt og du vil sansynligvis

bli anmeldt og :discuss:

 

Lykke til med din ulovlige VHF ...håper bare ikke jeg trenger hjelp på sjøen og du tøffer forbi med manglende kunnskap på hvordan en betjener VHFèn :puke:

 

Sikkerhet til sjøs sparer jeg ikke penger på så er det sagt

Allvitere er det for mange av allerede :headbang:

Håper du tar til vett og registrerer deg på lovlig vis og seiler med god samvittighet

 

Velkommen her på båtplassen forresten :sailing:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Kan vel ikke bli straffet for å bruke en VHF hvis det er et nødstilfelle? Høres isåfall veldig merkelig ut!

 

Jeg kaster meg på.

Såvidt jeg vet må du vite hvem som har konsesjon på din VHF i dag for å kunne overføre den på ditt navn og båt.

Den må jo være registrert på en eller annen for å være operativ.

 

Når det gjelder årlig kostnad var den kr. 400,- pr år i 2004 - det koster ingenting å bruke den. Kun ved telefoni.

 

Det er strengt forbudt å benytte uten å ha VHF-sert. (utenom NØD - da er ALT tillatt.).

 

MVH

Ståle S.

Link to post

Kjøp i det minste kursboken og les den, så slipper du å drite deg ut på lufta.

 

Forøvrig er rekkevidden på håndholdte VHF'er meget dårlig sammenlignet med en stasjonær, det er mulig du vil bli veldig skuffet når (hvis) du trenger help. Jeg anbefaler deg å teste rekkevidden mot en kompisbåt og kystradio. Et par nødbluss og et par fallskjermraketter er nok også en god investering, som verken krever konsesjon, kurs eller sertifikat.

 

Geir

Link to post

.... og den er følgelig mer egnet til annet bruk.

Høres spennende ut, fortell, fortell :wink:

 

Nei alvor snakk; rekkevidden for bærbar VHF er veldig begrenset og det skyldes først og fremst den lille antennen. Hvis man har mulighet til å plugge inn en ordentlig antenne, så vil det komme seg en hel del, men den kommer aldri opp mot en "voksen" VHF med utvendig antenne som er montert høyt og fritt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Høres spennende ut, fortell, fortell  :wink:

 

Nei alvor snakk; rekkevidden for bærbar VHF er veldig begrenset og det skyldes først og fremst den lille antennen. Hvis man har mulighet til å plugge inn en ordentlig antenne, så vil det komme seg en hel del, men den kommer aldri opp mot en "voksen" VHF med utvendig antenne som er montert høyt og fritt.

 

mvh

Poseidon

5w kontra 25 er og litt vel lite.

 

Hvor langt har man erfaring med at VHF rekker ved montering i mastetopp kontra targabøyle osv? (jeg har lest de teoretiske tallene)

I sommer fikk jeg tydelig kontakt med seilbåt som oppga posisjon 1 grad nord for egen posisjon i nordsjøen. (60 nautiske) (begge båter med antenne i mastetopp og gode værforhold)

Bærbar med innebygget antenne: mindre enn 1 nautisk. (ihvertfall om man skal høre noe i en stresset situasjon)

Link to post

"Jeg synes det er greit å spare utgifter der man kan spare, og tror dermed ikke jeg vil registrere den.

Regningene hoper seg opp hos meg som oss alle andre, er dermed greit å kutte der man kan. Liker dessuten ikke å være kunde hos Telehor. Er det noen andre som leverer VHF abbonement?"

 

"Penger spart er jo penger tjent!!!!"

 

***

 

Hei:

 

HELT ENIG AT TELEHOR på mange områder er noe DRITT!

Det finnes (som jeg vet om ) et lite unntak som du skal være ops på og det er nettopp MARITIM RADIO og vhf systemet. Som andre har nevnt det er noe som heter sikkerhet...

 

- Vet du hvordan du skal kalle(prosedyrer)?

- kjenner du rekkevidde?

- Kjenner du kanalplaner?

- Du kan komme i skade for og HINDRE LIVSVIKTIG nødtraffikk.....fordi DU ville spare en tusenlapp.......(har skjedd før det...)

- Spar heller en julegave til jul, eller et resturant besøk...

 

 

ÆRLIG TALT:

 

START SPARINGEN ET ANNET STED, INGEN HAR BRUK FOR PERSONER SOM TAR LETT PÅ SIKKERHETEN TIL SJØS. LES GJERNE I AVISENE DU OG....

 

Og det rare er at det faktisk er INTRESSANT og kjekt OG ta LAPPEN!

PS ta gjerne båtfører beviset og om du ikke har det. Så slipper du og renne meg i senk pga vikeplikts feil..... :sailing:

 

SOM DU SKJØNNER ER SIKKERHET VIKTIG PÅ SJØEN; DET GJELDER DEG OG. HAR INGEN FORSTÅLESE FOR DITT ARGUMENT I DENNE SAMMENHENG! :nono: (ha heller alle andre tlf abb hos andre leverandører...!

 

Kan virke litt sur og morken unge sabeltann i dette tilfelle. MEN det du gjør er meg på og svekke min sikkerhet og det liker jeg IKKE!

 

Fysj! USERIØST!

:puke:

 

(Du blir tilgitt så fort du fikser deg Vhf lappen!!!! :wink: )

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post

3. Du har ikke lov til å betjene en VHF uten gyldig VHF sertifikat  :nono:

Ikke for og lage for mye men . Dette er vel feil vel . Bare sånn for at det skal være riktig . Er det ikke lov og bruke VHF'n vis/når du har den rette ombord og for hans samtykke , eller husker jeg så feil fra kurset ? :confused: Tenkte bare høyt litt igjen jeg :cryin:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Ikke for og lage for mye men . Dette er vel feil vel . Bare sånn for at det skal være riktig . Er det ikke lov og bruke VHF'n vis/når du har den rette ombord og for hans samtykke , eller husker jeg så feil fra kurset  ? :confused:  Tenkte bare høyt litt igjen jeg  :cryin:

 

Tine II

Skal du følge reglene må en sertifisert operatør starte og avslutte samtalen, og veilede/passe på deg under samtalen hvis du ikke har lappen selv.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

5w kontra 25 er og litt vel lite.

 

Hvor langt har man erfaring med at VHF rekker ved montering i mastetopp kontra targabøyle osv? (jeg har lest de teoretiske tallene)

I sommer fikk jeg tydelig kontakt med seilbåt som oppga posisjon 1 grad nord for egen posisjon i nordsjøen. (60 nautiske) (begge båter med antenne i mastetopp og gode værforhold)

Bærbar med innebygget antenne: mindre enn 1 nautisk. (ihvertfall om man skal høre noe i en stresset situasjon)

Hei!

 

Jeg har snakket med mange som har VHF, men de har den ikke på en gang. Jeg har et oppslag som jeg kan bruke for nødanrop og panpan o.l.

 

Jeg har et annet spørsmål. Går det an å få inn "vanlig" radio over VHF. Eks nyheter og værmelding??

 

Zilli

Link to post

"Jeg synes det er greit å spare utgifter der man kan spare, og tror dermed ikke jeg vil registrere den. 

Regningene hoper seg opp hos meg som oss alle andre, er dermed greit å kutte der man kan.  Liker dessuten ikke å være kunde hos Telehor.  Er det noen andre som leverer VHF abbonement?"

 

"Penger spart er jo penger tjent!!!!"

 

***

 

Hei:

 

HELT ENIG AT TELEHOR på mange områder er noe DRITT!

Det finnes (som jeg vet om ) et lite unntak som du skal være ops på og det er nettopp MARITIM RADIO og vhf systemet. Som andre har nevnt det er noe som heter sikkerhet...

 

- Vet du hvordan du skal kalle(prosedyrer)?

- kjenner du rekkevidde?

- Kjenner du kanalplaner?

- Du kan komme i skade for og HINDRE LIVSVIKTIG nødtraffikk.....fordi DU ville spare en tusenlapp.......(har skjedd før det...)

- Spar heller en julegave til jul, eller et resturant besøk...

ÆRLIG TALT:

 

START SPARINGEN ET ANNET STED, INGEN HAR BRUK FOR PERSONER SOM TAR LETT PÅ SIKKERHETEN TIL SJØS. LES GJERNE I AVISENE DU OG....

 

Og det rare er at det faktisk er INTRESSANT og kjekt OG ta LAPPEN!

PS ta gjerne båtfører beviset og om du ikke har det. Så slipper du og renne meg i senk pga vikeplikts feil..... :sailing:

 

SOM DU SKJØNNER ER SIKKERHET VIKTIG PÅ SJØEN; DET GJELDER DEG OG. HAR INGEN FORSTÅLESE FOR DITT ARGUMENT I DENNE SAMMENHENG! :nono: (ha heller alle andre tlf abb hos andre leverandører...!

 

Kan virke litt sur og morken unge sabeltann i dette tilfelle. MEN det du gjør er meg på og svekke min sikkerhet og det liker jeg IKKE!

 

Fysj! USERIØST!

:puke:

 

(Du blir tilgitt så fort du fikser deg Vhf lappen!!!! :wink: )

 

Hei!

 

Jeg har snakket med mange som har VHF, men de har den ikke på en gang. Jeg har et oppslag som jeg kan bruke for nødanrop og panpan o.l.

 

Jeg har et annet spørsmål. Går det an å få inn "vanlig" radio over VHF. Eks nyheter og værmelding??

 

Zilli

Link to post

Hei!

Jeg har snakket med mange som har VHF, men de har den ikke på en gang.

Til orientering: man har lytteplikt så lenge fartøyet er underveis, dessuten ser jeg ikke helt hva andre sine eventuelle uvaner/ulovligheter har med saken å gjøre. (Jeg kjenner sogar folk som kjører bil uten sertifikat, men jeg tar ikke det som noen god begrunnelse for å gjøre det samme. :wink: )

 

Jeg har et oppslag som jeg kan bruke for nødanrop og panpan o.l.

Såvidt jeg vet finnes det ikke noe som heter nødanrop, "oppslag for panpan" klinger heller ikke kjent - og den som baserer nødkommunikasjon på et "oppslag" - han setter jammen ikke eget og andres liv høyt.....

 

Jeg har et annet spørsmål. Går det an å få inn "vanlig" radio over VHF. Eks nyheter og værmelding??

Nei, og såpass ville det være naturlig at man visste før man bestemte seg for om VHF/konsesjon/sertifikat var nødvendig.

 

Jeg beklager å være så krass Zilli, men den maritime VHF'en er en viktig del av et verdensomspennende sikkerhetssystem. Den påliteligheten som dette systemet til enhver tid har, den er sterkt avhengig av at operatørene i systemet følger prosedyrene og er kjent med systemets muligheter og begrensninger.

 

Som du ser blir jeg engasjert når det gjelder VHF, det kommer av at jeg gjennom 30-40 år har sett og hørt så ufattelig mange eksempler på hvor fantastisk effektiv VHF'en er som nødkommunikasjon. For meg er VHF'en bortimot hellig, og piggene stritter så snart noen forsøker å uthule/sabotere et nettverk som funksjonerer så fint.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Jeg registrerte med tilfredshet at også "Sabeltann" leverte et engasjert og solid forsvar for VHF'en - det tar jeg som et tegn på at jeg fikk formidlet noen gode holdninger på kurset i høst.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei!

 

Beklager at spørsmålet mitt virker dumt, men jeg er nybegynner som dere sikkert ser og forstår..  Håper at jeg kan ta noen spørsmål på "tabbekvoten" hvis de er for dumme?

 

mvh

M/Y Zilli

Hei Zilli,

 

Her finner du svar på alle dine spørsmål om VHF:

 

Lærebok for VHF

 

og når du har funnet ut at det er denne du trenger, da går du hit:

 

Bestillingsskjema

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

nødanrop, "og den som baserer nødkommunikasjon på et "oppslag"  -  han setter jammen ikke eget og andres liv høyt.....

Nei, og såpass ville det være naturlig at man visste før man bestemte seg for om VHF/konsesjon/sertifikat var nødvendig.

 

 

mvh

Poseidon

Har satt opp en slik plakat jeg som forklarer nødanrop .Blei tilogmed anbefalt av kursleder og gjøre det . Og hvorfor det , jo enkelt det syntes jeg .Jeg kan jo blitt skadet og kansje har med meg noen på tur bare som aldrig har sett eller hørt om VHF , så mener det kan være lurt og ha det oppslaget .Det er en fin plakat laget i læreboka som kan klippes ut .Ok sånn jeg gjør det .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Har satt opp en slik plakat jeg som forklarer nødanrop .Blei tilogmed anbefalt av kursleder og gjøre det . Og hvorfor det , jo enkelt det syntes jeg .Jeg kan jo blitt skadet og kansje har med meg noen på tur bare som aldrig har sett eller hørt om VHF , så mener det kan være lurt og ha det oppslaget .Det er en fin plakat laget i læreboka som kan klippes ut .Ok sånn jeg gjør det .

 

Tine II

Hei Tine II,

 

Det er mulig at spøken min ble for "intern" :wink: Det finnes nemlig ikke noe som heter "nødanrop"....

 

Man har derimot nødkalling og nødmelding, begge disse to inngår i det som med et felles begrep kalles "Nødprosedyrer". Det er trolig denne nødprosedyreplakaten du har satt opp, og det er meget fornuftig - man er sogar pålagt å gjøre det....

 

Denne lille plakaten behøver du ikke engang å klippe ut av læreboken, man kan ganske enkelt kontakte våre venner i Maritim radio . Ved å klikke seg videre til brosjyrehjørnet , der kan du merke av at du ønsker en slik, og eventuelt andre trykksaker - og så kommer det i posten om noen få dager.

 

Men uansett så forandrer det ikke på hovedbuskapet: at VHF er et fantastisk flott hjelpemiddel som burde finnes ombord i alle båter som av og til kaster loss.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...