Jump to content

VHF

Skipper Båtløs

Recommended Posts

Takker,  og stoler på deg  

Det blir større strømforbuk, og den dyreste løsningen.

Men skal men ha det beste,  så skal man ha det.   :confused:

Jeg kan ikke helt innse hvordan det skulle gi størst strømforbruk, og kanskje heller ikke bli dyrest.

Men når det gjelder teknisk og pålitelighet så er det for meg helt klart den beste løsningen.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Sleinger inn et spørsmål her jeg:

Har arvet en VHF og har tatt sertifikatet for noen mnd siden. Ser at jeg har et antennefeste med kabel på dekket mitt, men antennen er borte. På toppen er en bolt som antennen kan skrues fast i. Hvor kan man få tak i løse antenner? Helst i Bergen. Ser man får komplette, men håper jeg slipper å bytte feste og kabelen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hvis festet/plugger og kabelen er gammel ville jeg helt klart byttet hele stasen. Ville tro en komplett løsning ikke vil koste mye mer. Så slipper du eventuelle problemer med gammel kabel med dårlig kontakt etc. Som igjen kan føre til dårlig effekt på VHF'n.

Tiltredes!

Coax-kabel har en lei tendens til å trekke vann som veken i et stearinlys, spesielt hvis avslutningen i PL-259 pluggen er "hjemmegjort".

Derfor bør du nok satse på en ny kabel, og gjerne antenne i samme slengen   -   for det skal godt gjøres å få en løs antennepisk som passer på det du har, hvis det ikke er en av de aller mest brukte modellene.

Lykke til!

mvh

Poseidon

Hei, vurderer å kjøpe stasjonær VHF.

Har sett på to modeller:

Navicom stasjonær VHF, RT-450DSC, simplex, klasse D m/digital selcall og mikrofon – med lystbåtkanaler.

Kan enkelt kobles til ekstern GPS og/eller høytaler. Veldig billig DSC VHF!!

Pris kr. 3335,-

NASA M-Tech SX 35 DSC

Brukervennlig og avansert VHF

med GMDSS/DSC klasse D. Kompakt enhet med sprutsikkert håndsett. Radioen har multikanal mottak som gjør at du alltid har kontakt med "digital" nød og oppkallskanal 70. SX 35 DSC VHF har alfanumerisk tastatur på håndsettet og tilkobles GPS via NMEA slik at fartøyets posisjon sendes ut ved en eventuell distress-sending.

Sender på 1 og 25W.

Kun kr: 2 980.-

Lurer på om noen har erfaring med disse og evt. hvilken bør jeg velge?

Har begge disse alle kjekke og nødvendige funksjoner?

Takker for tips og kommentarer !

Hei

Har prøvet Nasa, og måtte bytte den ut pga støy, og flere med meg.   :lol:

Se tidligere diskusjoner om denne VHF

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...122585;start=20

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6608912;start=4

eller søk i forumet etter Nasa sx35

Navicom vet jeg ikke noe om, men be om å evt. prøve den for støy, hos meg var det GPS`en som "slo inn"

Lykke til :lol:

Mvh Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Jeg kjøpte NASA SX-35 for ca. 1 år siden og den fungerer fint. Jeg har ingen støyproblemer, men det har muligens med plassering å gjøre. Jeg fant ingen som kunne konkurrere i pris da, men nå har flere kommet etter med tilsvarende prisnivå.

Vær obs på at automatisk oppringing til landtelefon ikke er innebygget  (den gangen jeg har behov for å ringe og det ikke er mobildekning, skal jeg spandere kr. 3 pr. min. i stedet for kr. 2).

Posisjon vil ikke vises hos mottager (skip eller kystradiostasjon) ved vanlig DSC oppkall. Men det vil forhåpentligvis vises ved nødoppkall.

Eivind

• 2 uker senere...

Har solgt en del M-Tech SX35 og fikk nylig en kunde som klaget på støy for første gang.

Vi koplet av splitter for å ta radio signal fra VHF antenne og alt var fryd og gammen.

POSEIDON blir nok ikke mindre skeptisk til slike splittere etter dette.

Atle

Beklager hvis jeg oppfattes som skeptisk til det meste  :sad:

Men etterhvert som man legger noen år med gode og dårligere erfaringer bak seg, så er det ikke alltid like lett å la seg imponere av en eller annen nyvinning som skal løse "alle" problemer, like lite som man springer etter alle flaskene med "Lurium" som jevnlig kommer på markedet...

Når det gjelder det radiomessige, så har jeg hatt radio om hobby  -  og delvis yrke i godt og vel 35 år. I løpet av den tiden har man sett litt av hva utilsiktet HF-inntrengning kan forårsake av støy og stekte halvledere . . .

Noe av det samme gjelder forresten radar; jeg blir nesten skremt når jeg tenker på at det faktisk er 40 år siden jeg for første gang krysset Nordsjøen i en båt med radar ombord. Det var et gammelt monstrum av en Decca, laget like etter krigen  -  og vi hadde kjøpt den brukt fra en utrangert hvalbåt.

Etter det har jeg ikke tall på hvor mange radarer jeg har brukt, alt fra "kakebokser" til svære 10cm  -  med varierende tilfredshet   -   men det er tydeligvis en helt annen sak . . .

mvh

Poseidon

Har kjøpt en Navicom RT-450DSC idag for kr 2.690,- hos en lokal forhandler. Han anbefalte den, og mitt førsteinntrykk er godt. Monterer i helgen hvis ikke været er for bra. Erfaringer kommer...  

VHF-en er montert, koblet sammen med GPS-en, og fungerer perfekt uten støy, så jeg er strålende fornøyd - så langt.

VHF-en er montert, koblet sammen med GPS-en, og fungerer perfekt uten støy, så jeg er strålende fornøyd - så langt.

2690,- er vel uten mva? Vi bestilte samme VHF hos forhandleren i Bodø før helga. De var utsolgt, men ventet inn nye Navicom på mandag. Fikk oppgitt samme pris, men moms kommer i tillegg. Vi fikk opplyst at vi kunne forvente ca. 1000,- ekstra for antenne, kabel m.m.

Etter å ha kommet hjem fra ei helg bestående utelukkende av iherdig vårpuss, var det kjekt å se at du har fått det til å fungere med denne VHFen. Hvilken antenne har du?

Prisen du har fått oppgitt er høy ift. noen forhandlere.

Den rimeligste VHFen vi har på lager (Navman) koster 2690 ink. mva. Glomex VHF antenner koster kr. 390 m/alt. (mulig du har fått anbefalt noe bedre)

Nevner at jeg foreløpig ikke har testet Navman (kun fått inn en stk.) og har følgelig anbefalt M-Tech som jeg selv bruker til ca. 3000 i stedet.

Atle

Mulig du sparer noen hundrelapper nå ja.  Har ikke så god erfaring med antenner til motorbåt men går utifra at Glomex antennepisk fungerer bra på din båt. (alternativet er vel en større glassfiber antenne)

på seilbåter er antennepisker til 390 utmerket. (om man trenger 25m kabel i stedet for 18m)  er prisen imidlertid en del høyere.

2690,- er vel uten mva? Vi bestilte samme VHF hos forhandleren i Bodø før helga. De var utsolgt, men ventet inn nye Navicom på mandag. Fikk oppgitt samme pris, men moms kommer i tillegg. Vi fikk opplyst at vi kunne forvente ca. 1000,- ekstra for antenne, kabel m.m.  

Etter å ha kommet hjem fra ei helg bestående utelukkende av iherdig vårpuss, var det kjekt å se at du har fått det til å fungere med denne VHFen. Hvilken antenne har du?

Prisen er inkl mva. Antennen er en Comrod, som er valgt fordi de er kjent for god kvalitet og fordi de er norske.

• 3 måneder senere...

Vikl bare si at eg nå har bestilt en NAVICOM RT-450 DSC fra Danmark for 1750Dkk. Ferdig "importert" koster denne da ca. 2000NOK. Dette synes eg var ganske billig. Håper bare den virker bra....

Har du noe mer info om hvor?

Noen spesielle problemer med godkjenning/ registrering av en importert VHF?

Kunne godt tenkt meg en ny VHF med disse nymotens funksjonene!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...