Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Takker, og stoler på deg Det blir større strømforbuk, og den dyreste løsningen. Men skal men ha det beste, så skal man ha det. Jeg kan ikke helt innse hvordan det skulle gi størst strømforbruk, og kanskje heller ikke bli dyrest. Men når det gjelder teknisk og pålitelighet så er det for meg helt klart den beste løsningen. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-Luna- Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Sleinger inn et spørsmål her jeg: Har arvet en VHF og har tatt sertifikatet for noen mnd siden. Ser at jeg har et antennefeste med kabel på dekket mitt, men antennen er borte. På toppen er en bolt som antennen kan skrues fast i. Hvor kan man få tak i løse antenner? Helst i Bergen. Ser man får komplette, men håper jeg slipper å bytte feste og kabelen. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
-Luna- Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Den ser ikke gammel ut og kabelen ser fin ut. Hadde egentlig tenkt å slippe å trekke kabelen på nytt og ned med plater osv.. Men må jeg så må jeg Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Hvis festet/plugger og kabelen er gammel ville jeg helt klart byttet hele stasen. Ville tro en komplett løsning ikke vil koste mye mer. Så slipper du eventuelle problemer med gammel kabel med dårlig kontakt etc. Som igjen kan føre til dårlig effekt på VHF'n. Tiltredes! Coax-kabel har en lei tendens til å trekke vann som veken i et stearinlys, spesielt hvis avslutningen i PL-259 pluggen er "hjemmegjort". Derfor bør du nok satse på en ny kabel, og gjerne antenne i samme slengen - for det skal godt gjøres å få en løs antennepisk som passer på det du har, hvis det ikke er en av de aller mest brukte modellene. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-Luna- Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Så var det den andre tingen da. Finnes de noen gode butikker som har litt utvalg? Bergen eller internett?? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Poseidon Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Nå går jo det meste på "kjeder" og i Bergen har du vel f.eks Navy-kjeden. Men du finner minst like meget på nettet til fornuftig pris. Min siste VHF-antenne kjøpte jeg på e.bay.de der ligger stadig noen for salg. Nå trenger jeg et par VHF'antenner til, og går og venter på at Stavanger Seil skal få inn en sending.... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
snekkegutt Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Hei, vurderer å kjøpe stasjonær VHF. Har sett på to modeller: Navicom stasjonær VHF, RT-450DSC, simplex, klasse D m/digital selcall og mikrofon – med lystbåtkanaler. Kan enkelt kobles til ekstern GPS og/eller høytaler. Veldig billig DSC VHF!! Pris kr. 3335,- NASA M-Tech SX 35 DSC Brukervennlig og avansert VHF med GMDSS/DSC klasse D. Kompakt enhet med sprutsikkert håndsett. Radioen har multikanal mottak som gjør at du alltid har kontakt med "digital" nød og oppkallskanal 70. SX 35 DSC VHF har alfanumerisk tastatur på håndsettet og tilkobles GPS via NMEA slik at fartøyets posisjon sendes ut ved en eventuell distress-sending. Sender på 1 og 25W. Kun kr: 2 980.- Lurer på om noen har erfaring med disse og evt. hvilken bør jeg velge? Har begge disse alle kjekke og nødvendige funksjoner? Takker for tips og kommentarer ! Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 26.April.2004 Link til dette innlegget Svart 26.April.2004 Hei Har prøvet Nasa, og måtte bytte den ut pga støy, og flere med meg. Se tidligere diskusjoner om denne VHF https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...122585;start=20 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6608912;start=4 eller søk i forumet etter Nasa sx35 Navicom vet jeg ikke noe om, men be om å evt. prøve den for støy, hos meg var det GPS`en som "slo inn" Lykke til Mvh Månestråle Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
eivindch Svart 27.April.2004 Link til dette innlegget Svart 27.April.2004 Jeg kjøpte NASA SX-35 for ca. 1 år siden og den fungerer fint. Jeg har ingen støyproblemer, men det har muligens med plassering å gjøre. Jeg fant ingen som kunne konkurrere i pris da, men nå har flere kommet etter med tilsvarende prisnivå. Vær obs på at automatisk oppringing til landtelefon ikke er innebygget (den gangen jeg har behov for å ringe og det ikke er mobildekning, skal jeg spandere kr. 3 pr. min. i stedet for kr. 2). Posisjon vil ikke vises hos mottager (skip eller kystradiostasjon) ved vanlig DSC oppkall. Men det vil forhåpentligvis vises ved nødoppkall. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 28.April.2004 Link til dette innlegget Svart 28.April.2004 Er det INGEN som har erfaring med Navicom RT-450 DSC? Vi har også vurdert å kjøpe RT-450, og det hadde vært kjekt å høre andres erfaring med denne modellen først. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Trond M. Svart 7.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2004 Har kjøpt en Navicom RT-450DSC idag for kr 2.690,- hos en lokal forhandler. Han anbefalte den, og mitt førsteinntrykk er godt. Monterer i helgen hvis ikke været er for bra. Erfaringer kommer... Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 8.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2004 Har Nasa 35 SX koblet til GPS og har i tilegg også Ekkolodd, autopilot, aktiv tv-antenne og mobiltelefon i båten. Ingen støy. Nasa'n har fungert kjempegodt for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Har solgt en del M-Tech SX35 og fikk nylig en kunde som klaget på støy for første gang. Vi koplet av splitter for å ta radio signal fra VHF antenne og alt var fryd og gammen. POSEIDON blir nok ikke mindre skeptisk til slike splittere etter dette. Atle Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Har solgt en del M-Tech SX35 og fikk nylig en kunde som klaget på støy for første gang. Vi koplet av splitter for å ta radio signal fra VHF antenne og alt var fryd og gammen. POSEIDON blir nok ikke mindre skeptisk til slike splittere etter dette. Atle Beklager hvis jeg oppfattes som skeptisk til det meste Men etterhvert som man legger noen år med gode og dårligere erfaringer bak seg, så er det ikke alltid like lett å la seg imponere av en eller annen nyvinning som skal løse "alle" problemer, like lite som man springer etter alle flaskene med "Lurium" som jevnlig kommer på markedet... Når det gjelder det radiomessige, så har jeg hatt radio om hobby - og delvis yrke i godt og vel 35 år. I løpet av den tiden har man sett litt av hva utilsiktet HF-inntrengning kan forårsake av støy og stekte halvledere . . . Noe av det samme gjelder forresten radar; jeg blir nesten skremt når jeg tenker på at det faktisk er 40 år siden jeg for første gang krysset Nordsjøen i en båt med radar ombord. Det var et gammelt monstrum av en Decca, laget like etter krigen - og vi hadde kjøpt den brukt fra en utrangert hvalbåt. Etter det har jeg ikke tall på hvor mange radarer jeg har brukt, alt fra "kakebokser" til svære 10cm - med varierende tilfredshet - men det er tydeligvis en helt annen sak . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Trond M. Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Har kjøpt en Navicom RT-450DSC idag for kr 2.690,- hos en lokal forhandler. Han anbefalte den, og mitt førsteinntrykk er godt. Monterer i helgen hvis ikke været er for bra. Erfaringer kommer... VHF-en er montert, koblet sammen med GPS-en, og fungerer perfekt uten støy, så jeg er strålende fornøyd - så langt. Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 VHF-en er montert, koblet sammen med GPS-en, og fungerer perfekt uten støy, så jeg er strålende fornøyd - så langt. 2690,- er vel uten mva? Vi bestilte samme VHF hos forhandleren i Bodø før helga. De var utsolgt, men ventet inn nye Navicom på mandag. Fikk oppgitt samme pris, men moms kommer i tillegg. Vi fikk opplyst at vi kunne forvente ca. 1000,- ekstra for antenne, kabel m.m. Etter å ha kommet hjem fra ei helg bestående utelukkende av iherdig vårpuss, var det kjekt å se at du har fått det til å fungere med denne VHFen. Hvilken antenne har du? Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Prisen du har fått oppgitt er høy ift. noen forhandlere. Den rimeligste VHFen vi har på lager (Navman) koster 2690 ink. mva. Glomex VHF antenner koster kr. 390 m/alt. (mulig du har fått anbefalt noe bedre) Nevner at jeg foreløpig ikke har testet Navman (kun fått inn en stk.) og har følgelig anbefalt M-Tech som jeg selv bruker til ca. 3000 i stedet. Atle Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Takk for svar. Kan se ut til at vi kanskje har et prutningsmonn her Har ikke reagert på prisen da Maritim har Navicom i sin katalog til 3200,-. Antennevalget er ikke diskutert ennå. Har ikke kjennskap til de ulike typene/merkene, så det blir vel til at man er prisgitt forhandlers råd/veiledning. Noen du vil anbefale? Råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Mulig du sparer noen hundrelapper nå ja. Har ikke så god erfaring med antenner til motorbåt men går utifra at Glomex antennepisk fungerer bra på din båt. (alternativet er vel en større glassfiber antenne) på seilbåter er antennepisker til 390 utmerket. (om man trenger 25m kabel i stedet for 18m) er prisen imidlertid en del høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 9.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2004 Tipper det er mange problemer mtp. støy på VHF som kunne vært løst om antennedelen var tatt skikkelig hånd om. Atle Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 10.Mai.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2004 2690,- er vel uten mva? Vi bestilte samme VHF hos forhandleren i Bodø før helga. De var utsolgt, men ventet inn nye Navicom på mandag. Fikk oppgitt samme pris, men moms kommer i tillegg. Vi fikk opplyst at vi kunne forvente ca. 1000,- ekstra for antenne, kabel m.m. Etter å ha kommet hjem fra ei helg bestående utelukkende av iherdig vårpuss, var det kjekt å se at du har fått det til å fungere med denne VHFen. Hvilken antenne har du? Prisen er inkl mva. Antennen er en Comrod, som er valgt fordi de er kjent for god kvalitet og fordi de er norske. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Vikl bare si at eg nå har bestilt en NAVICOM RT-450 DSC fra Danmark for 1750Dkk. Ferdig "importert" koster denne da ca. 2000NOK. Dette synes eg var ganske billig. Håper bare den virker bra.... Sitér dette innlegget Link to post
Trond M. Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Det høres ut som et veldig godt kjøp. Jeg har hatt min i noen måneder nå, og er veldig godt fornøyd. Trond M. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Vikl bare si at eg nå har bestilt en NAVICOM RT-450 DSC fra Danmark for 1750Dkk. Ferdig "importert" koster denne da ca. 2000NOK. Dette synes eg var ganske billig. Håper bare den virker bra.... Har du noe mer info om hvor? Noen spesielle problemer med godkjenning/ registrering av en importert VHF? Kunne godt tenkt meg en ny VHF med disse nymotens funksjonene! Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.August.2004 Link til dette innlegget Svart 16.August.2004 Har du noe mer info om hvor? Noen spesielle problemer med godkjenning/ registrering av en importert VHF? Kunne godt tenkt meg en ny VHF med disse nymotens funksjonene! Kjøpte den hos http://www.netbaad.com Har ikke fått pakken enda (ble sendt på fredag) men da eg ringte til de var det ikke spørsmål om noe sertfikat (noe som eg ikke har ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.