Piruto Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Et par spørsmål hva VHF angår. Ombord i båten sitter en gammel, men sikkert fult brukbar Høcom VHF. Jeg har ikke VHF sertifikat, men skrur likevel apparatet på og lytter på kanal 16 så snart vi legger fra kai. Praktisk med tanke på værvarsling, oplysninger om trafikk osv. Har 2 svogere med VHF sertifikat som hjalp meg med å teste apparatet en dag. Vi stilte inn på en på forhånd avtalt kanal (4) og forsøkte å rope hverandre opp uten å lykkes. Må jeg ordne med sertifikat og konsesjon for å bruke/lytte på andre kanaler enn 16? Roger Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Et par spørsmål hva VHF angår. Ombord i båten sitter en gammel, men sikkert fult brukbar Høcom VHF. Jeg har ikke VHF sertifikat, men skrur likevel apparatet på og lytter på kanal 16 så snart vi legger fra kai. Praktisk med tanke på værvarsling, oplysninger om trafikk osv. Har 2 svogere med VHF sertifikat som hjalp meg med å teste apparatet en dag. Vi stilte inn på en på forhånd avtalt kanal (4) og forsøkte å rope hverandre opp uten å lykkes. Må jeg ordne med sertifikat og konsesjon for å bruke/lytte på andre kanaler enn 16? Roger Etter reglene ja. Du finner mer om dette her http://www.maritimradio.no/ Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Krapyl Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Tror nok de svogerene bør gå opp til prøve en gang til. 4 er duplekskanal. Forskjellig sende og mottaksfrekvens. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hei Piruto, Hvis du har to svogre med VHF-sertifkat og ingen av dem har reagert på at dere forsøker kanal 4 - ja, da har de glemt noe helt vesentlig! Kanal 4 er nemlig en duplexkanal, den brukes kun for kommunikasjon mellom skip og land. Derfor er det ikke teknisk mulig å få kontakt mellom to skipsstasjoner på kanal 4 - og resten av duplexkanalene. At du er interessert i å ta VHF'en i bruk er både fornuftig og prisverdig. Derfor er mitt aller beste råd: Gå VHF-kurs og ta VHF-sertifikatet - og ta gjerne svogrene med deg, for de kan tydeligvis trenge en grundig repetisjon mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Prøv kanal 77 eller 72 som er mye brukt av fritidsbåter. 06 og 08 kan også brukes, men særlig 06 er mye i bruk mellom skip som krangler om sjøveisreglene GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Vil anbefale at dere bruker en av L kanalene til denne typen testing. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Appropos VHF I sommer har jeg opplevd mye støy, spesielt på kanal 16. Virker som om noen ligger inne på kanalen med sendknappen inne. Ingen fornuftig kommunikasjon synes å foregå, bare en vedvarende støytone som klippes ved faste intervaller (ca hver 5 sek.) Har noen opplevd tilsvarende, eller er det noe feil ved min mottager? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Piruto Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Dette var jaggu lærerikt!! Var en tur innom "prøveeksamen" til maritimradio og testet kunskapene. Der hadde jeg 16 rette svar, så det er ikke mye jeg kan om dette. Sertifikat og radio konsesjon skal innhentes i løpet av høsten. Er det forresten noen som har erfaring med VHF type Høcom? Sitér dette innlegget Link to post
Piruto Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Får ikke noe fornuft ut av sendingene på kanal 16 når jeg har inne D/V knappen, da også blir det mye "knepping" og brudd i mottakingen. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Appropos VHF I sommer har jeg opplevd mye støy, spesielt på kanal 16. Virker som om noen ligger inne på kanalen med sendknappen inne. Ingen fornuftig kommunikasjon synes å foregå, bare en vedvarende støytone som klippes ved faste intervaller (ca hver 5 sek.) Har noen opplevd tilsvarende, eller er det noe feil ved min mottager? Denne opplevelsen har jeg også fra i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 .....eller er det noe feil ved min mottager? Høyst sannsynlig mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Får ikke noe fornuft ut av sendingene på kanal 16 når jeg har inne D/V knappen, da også blir det mye "knepping" og brudd i mottakingen. Hei igjen, nå kjenner jeg dessverre ikke ditt apparat, men er det mulig at "D/V" betyr "Dobbel vakt"? Hvis så er det en lyttestilling for å kunne lytte på en avtalt kanal - og samtidig følge med på hva som måtte dukke opp på kanal 16. Noen apparater virker ikke på sending når lyttevakten er innkoblet. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Haba Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Denne opplevelsen har jeg også fra i sommer Hei, det er ingen feil såvidt jeg forstår i din mottaker. Med visse mellomrom starter en bærebølge som klipper (ingen modulasjon) plutselig opp på K16, rart at ikke Poseidon har hørt det, for den støyen er dessverre slik at du har lyst til å skrue av VHF-en, men det er ikke tillatt. mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hei, Hvis dere mener den bærebølgen "susen" som man av og til hører for noen sekunder/minutter så er jeg enig. Da er det vanligvis en eller annen som har knappen inntrykket, eller en sender som har hengt seg opp - og slett ikke noe mottagerproblem. Da er også støyen vekke hvis man lytter andre kanaler. Men slik som jeg oppfattet kommentaren var det i retning av at han hadde hatt denne støyen konstant hele sommeren - og da mistenker jeg mottagersystemet. Det enkleste kan jo være å lytte på andre kanaler, eller kalle opp kystradioen på en ARBEIDSKANAL for å spørre om de har det samme og eventuelt be om radiosjekk. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ronald Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Et par spørsmål hva VHF angår. .... men skrur likevel apparatet på og lytter på kanal 16 så snart vi legger fra kai. Praktisk med tanke på værvarsling... Fint at du lytter når du er i havn. Men enda viktigere er det at du lytter når du er i åpent hav. Da er du kanskje i nærheten av noen som behøver din umiddelbare hjelp.... Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hei, det er ingen feil såvidt jeg forstår i din mottaker. Med visse mellomrom starter en bærebølge som klipper (ingen modulasjon) plutselig opp på K16, rart at ikke Poseidon har hørt det, for den støyen er dessverre slik at du har lyst til å skrue av VHF-en, men det er ikke tillatt. Har også observert påfallende mye av dette i sommer. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
SRA Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 POSEIDON?? KANAL 6 ER IKKE DET EN FIN SKIP TIL SKIP KANAL FOR ROGALAND?? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 POSEIDON?? KANAL 6 ER IKKE DET EN FIN SKIP TIL SKIP KANAL FOR ROGALAND?? Tidligere hadde man angitt en prioritert rekkefølge på skip-til-skip kanalene. Da var det kanal 6 først, og deretter 8 og 10. Nå er denne prioriteringen formelt sett fjernet, men svært mange griper fortsatt til kanal 6 som sitt førstevalg. Men, og det er et stort men; lystbåtflåten har fått tildelt sine egne kanaler, med egen prioritet - så hvorfor ikke bruke L1 og L3 i større grad, og L2 som "Lystbåtkanal 16"? mvh Poseidon (Som starter nytt VHF-kurs i Stavanger 14. oktober) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Tidligere hadde man angitt en prioritert rekkefølge på skip-til-skip kanalene. Da var det kanal 6 først, og deretter 8 og 10. Nå er denne prioriteringen formelt sett fjernet, men svært mange griper fortsatt til kanal 6 som sitt førstevalg. Men, og det er et stort men; lystbåtflåten har fått tildelt sine egne kanaler, med egen prioritet - så hvorfor ikke bruke L1 og L3 i større grad, og L2 som "Lystbåtkanal 16"? Men er det så viktig da? Alle kanalene er jo stort sett ledig til en hver tid! :eek: Og å bruke L1, L2 eller L3 er vanskelig for mange, da må det ekstra tastetrykk til, gjerne via en "SHIFT" tast. Og det er ikke lett. Spesielt når enkelte VHF produsenter kaller disse kanalene P1, P2 og P3! P1 for standard saker, P2 for mer klassiske ting og P3 for ungdommen iht. NRK's radioplan? Men i "hine hårde dager" var det nok lurt å bruke mindre prioriterte kanaler som "rompis" kanaler. Selv brukte alltid jeg og kameraten kanal 17 til båt til båt samband. Iht. min "Instruks for Norske Mobile Radiotelefonstasjoner fra 1988 vedlegg 16, side 201 har den kanalen prioritet helt nede på 12! Der var det alltid ledig! Men hold dere borte fra kanal 70. Den var faktisk reservert for fremtidig digitalt selvcalsystem allerede i 1988! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arnstein Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Men, og det er et stort men; lystbåtflåten har fått tildelt sine egne kanaler, med egen prioritet - så hvorfor ikke bruke L1 og L3 i større grad, og L2 som "Lystbåtkanal 16"? mvh Poseidon (Som starter nytt VHF-kurs i Stavanger 14. oktober) Jeg har et DSC-apparat som kun viser kanalnr. 01 og oppover til 80 (tror jeg). Ingen indikering på L1 osv. Hva er de tilsvarende kanalene her, er det 01, 02 og 03?. Hilsen, en som tok VHF-sertifikat i 1978 Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lars H. Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Jeg har et DSC-apparat som kun viser kanalnr. 01 og oppover til 80 (tror jeg). Ingen indikering på L1 osv. Hva er de tilsvarende kanalene her, er det 01, 02 og 03? Nei, kanal 1, 2 og 3 er land til skip kanaler .Se mitt innlegg over om "Shift" knapp (eller bruksanvisningen for VHF'en) så kanskje du finner svaret? Lars H. Som tok begrenset radiotelefonisertifikat allerede i -69! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arnstein Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Se mitt innlegg over om "Shift" knapp (eller bruksanvisningen for VHF'en) så kanskje du finner svaret?Takk, Lars for godt forslag. Får studere herligheten litt bedre. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gerhard Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Er det forresten noen som har erfaring med VHF type Høcom?Tja, erfaring og erfaring... Jeg har en Høcom Famita 500. Dette er min første VHF, så jeg har ikke noe å samenligne med. Dessuten så har jeg ikke konsesjon (Hysj, ikke si det til noen), så jeg har ennå ikke brukt den ennå. Men VHF lappen her jeg ihvertfall tatt. Et "problem" med min er at den har innstalert fiskekanalene F1, F2 og F3, og ikke Lystbåtkanalene L1, L2 og L3. Jeg har alltid VHF'en på når jeg er utpå, til familiens store fortvilelse. De synes den bråker for mye ! Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Piruto Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Fint at du lytter når du er i havn. Lytter når jeg er ute i åpent hav også jeg. og ellers uansett når båten er i bruk. Finnes det noen restriksjoner mot dette mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Lytter når jeg er ute i åpent hav også jeg. og ellers uansett når båten er i bruk. Finnes det noen restriksjoner mot dette mon tro? Sorry, Piruto, her var jeg nok litt for kjapp. Fikk for meg at det stod "... lytter på kanal 16 så snart vi legger TIL kai...." (TIL er uthevet av meg). Men selvsagt hadde du skrevet "...FRA kai...". Rett og slett slurv i en litt hektisk periode på jobben (som jeg egentlig skulle ha brukt til annet enn å lese på Baatplassen. Legger meg flat.... Ronald Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.