bliss X Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Tja, erfaring og erfaring... Jeg har en Høcom Famita 500. Dette er min første VHF, så jeg har ikke noe å samenligne med. Dessuten så har jeg ikke konsesjon (Hysj, ikke si det til noen), så jeg har ennå ikke brukt den ennå. Men VHF lappen her jeg ihvertfall tatt. Et "problem" med min er at den har innstalert fiskekanalene F1, F2 og F3, og ikke Lystbåtkanalene L1, L2 og L3. Jeg har alltid VHF'en på når jeg er utpå, til familiens store fortvilelse. De synes den bråker for mye ! Gerhard He Gerhard I den forrige båten hadde jeg Høcom Famita som jeg kjøpte ny i 1988 - husker ikke om det var en 500. Hvilken farge er det på den ? Jeg var veldig godt fornøyd med min og angret på at jeg lot den følge med båten da jeg solgte. Har en bekjent som kjøpte maken samtidig, og den lever fortsatt i beste velgående. Litt usikker på det med kanalene. Kan det tenkes at det er L kanaler men at det står F på displayet tro ? Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Poseidon. Men, og det er et stort men; lystbåtflåten har fått tildelt sine egne kanaler, med egen prioritet - så hvorfor ikke bruke L1 og L3 i større grad, og L2 som "Lystbåtkanal 16"? mvh Poseidon Bruke kanal 16 for oppkall og så gå på L2 og prate virker veldig dumt, men mange gjør det. Er ikke kursene like eller er det mange som har glemt eller er uten kursbevis (VHF sertifikat)! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hmmm.. Var ikke poenget er å bruke L2 til oppkall og L1 - L3 for prating da? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hmmm.. Var ikke poenget er å bruke L2 til oppkall og L1 - L3 for prating da? Har en radio som har P1-P2 og P3. Må ikke forveksles med NRK. Regner med at dette er lystbåtkanalene. Ligger ofte der å prater med båtkompisen. (På lav effekt) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hmmm.. Var ikke poenget er å bruke L2 til oppkall og L1 - L3 for prating da? "Just precis" som vår gode venn med det blågule flagget sikkert ville ha sagt mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ooma Svart 9.September.2004 Link til dette innlegget Svart 9.September.2004 Dette med P-kanaler, L-kanaler, og F-kanaler på ulike VHF'er varierer fra merke til merke. I utgagnspunktet kan man ønske at L står for "lystbåt" F for "fiskebåt" og således dekker kanalene reservert til dette, tilsvarende P for "private" kanaler. Men, og det er et stoooort men. Det at apparatet har mulighet til kanaler merket med P, L eller F, betyr bare at apparatet kan programmeres med hurtigvalg til kanalene. Kanalene er uansett hentet fra den totale frekvensplanen. Den enkelte produsent kan i så fall fritt definere hvilke kanaler som legges på de enkelte P, L, eller F kanalene. L-1 kan således være kanal 16 for den del selv om dette IKKE er særlig smart. Et seriøst verksted/forhandler vil kunne gjøre følgende: Verifisere hva de ulike kanalene er programmert til, og eventuelt programmere de kanalene en ønsker. Dvs om en har fiskerikanal 1-3 i dag, kan en i morgen få lystbåtkanal 1-3. Jobben er enkel, men krever kompetansen. Har selv gjort jobben mange ganger, og anbefaler at samtlige har dette på stell. Sitér dette innlegget Oso Link to post
olpi Svart 9.September.2004 Link til dette innlegget Svart 9.September.2004 Denne opplevelsen har jeg også fra i sommer Hørte "Tjøme" var etter en som nøklet kanal 16 nærmest konstant i en periode i sommer. Hørte de drev å peilet han inn. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 9.September.2004 Link til dette innlegget Svart 9.September.2004 Dette med P-kanaler, L-kanaler, og F-kanaler på ulike VHF'er varierer fra merke til merke. I utgagnspunktet kan man ønske at L står for "lystbåt" F for "fiskebåt" og således dekker kanalene reservert til dette, tilsvarende P for "private" kanaler. Men, og det er et stoooort men. Det at apparatet har mulighet til kanaler merket med P, L eller F, betyr bare at apparatet kan programmeres med hurtigvalg til kanalene. Kanalene er uansett hentet fra den totale frekvensplanen. Den enkelte produsent kan i så fall fritt definere hvilke kanaler som legges på de enkelte P, L, eller F kanalene. L-1 kan således være kanal 16 for den del selv om dette IKKE er særlig smart. Et seriøst verksted/forhandler vil kunne gjøre følgende: Verifisere hva de ulike kanalene er programmert til, og eventuelt programmere de kanalene en ønsker. Dvs om en har fiskerikanal 1-3 i dag, kan en i morgen få lystbåtkanal 1-3. Jobben er enkel, men krever kompetansen. Har selv gjort jobben mange ganger, og anbefaler at samtlige har dette på stell. L1, L2 og L3 er vel lystbåtkanaler (leasure ..) ? Det er riktig at VHF har alle kanaler, også militære, fiskerikanaler etc tilgjengelig. Alle er imidlertid ikke "åpnet" i apparatet. Det skal forhandleren gjøre. At man kan endre frekvens på f.eks L1 var jeg derimot ikke klar over. Trodde både L, F og M kanaler var faste. Er du sikker på det du skriver omkring dette? Man kan imidlertid åpne f.eks både for L1,L2,L3 og F1,F2,F3 samtidig selv om det ikke er helt lovlig. Sitér dette innlegget Link to post
andlin Svart 9.September.2004 Link til dette innlegget Svart 9.September.2004 Hei, Støy på 16, jeg hadde det problemet i sommer, etter ca 5 til 10 minutter lytting begynte det med en pulserende støy, så leste jeg et sted på internett eller mulig en tråd en plass i dette forum om at ekkolodd kan danne slike pulser, og det stemte, slo av ekolodd og stille ble det... har testet flere ganger, av med ekolodd og WHF blir som ny. Bruker nå bare ekolodd i korte perioder der det er fare, viktigere med WHF. Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 VHF og ekkolodd er av merket Furuno? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 Hei Arnstein, Da sitter du muligens med et apparat som er importert utenom vanlig importør. I USA har de ikke Lystbåtkanaler Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 16.September.2004 Link til dette innlegget Svart 16.September.2004 Hei Arnstein, Da sitter du muligens med et apparat som er importert utenom vanlig importør. I USA har de ikke Lystbåtkanaler Håper ikke det. Jeg har et Furuno FM 2721 apparat, som jeg kjøpte med ny båt i fjor. Det er rett nok lagt opp til at apparatet kan programmeres for (av autorisert forhandler) USA/Intl./ATIS eller WX. De siste variantene er innenlands vannveier. Apparatet er standard-programmert fra Furuno med de internasjonale kanalene, totalt 88 kanaler, samt private kanaler. Problemet mitt er vel rett og slett at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i bruken av apparatet. I følge brukermanualen har apparatet private kanaler hvor du har CH1 - 255, CH F, CH L eller CH P, så da har jeg vel alt da uten å være klar over det. Har ikke fått testet denne funksjonen enda, men gleder meg veldig til dette. Er i grunnen imponert over denne VHFen og kvaliteten på signalene både inn og ut. Har faktisk testet ut automatisk oppsett til privat telefon. Fungerer helt ok, men denne funksjonen kommer vel ikke til å bli brukt så ofte. Er vel lettere med mobilen til privat bruk. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
zilli Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Hei! En kjenning av en kollega meg har en nesten ny Simrad HT 51 som han skal selge. Han solgte båten uten VHF og har nå funnet ut at han ikke trenger VHF. Jeg skulle betale 1000-1500 kr. Jeg har nå kjøpt denne. Problemet er at den ikke er registrert, og at jeg ikke har VHF sertifikat. Jeg vet ikke hvordan det er å få registrert VHF uten gyldig sertifikat?, men håper det bør gå greit. Jeg ønsker bare VHF til "nødbruk". Jeg har mobiltelefon, dette holder helt greit til mitt bruk. Jeg stoler fult ut på mobilen, og vil bare ha VHF som "back-up". Er dette en god VHF? Er prisen for høy? mvh M/B Zilli Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Hei Zilli, Velkommen i dette utmerkede forum! Flott at du har kjøpt VHF, for maken til sikkerhetssystem finnes ikke på sjøen. Mobiltelefonen er vel og bra til sitt bruk, men den kommer fullstendig til kort den gangen uhellet er ute - for deg selv eller andre..... Uten at jeg tør si noe om akkurat den VHF'en du har kjøpt, så er jo Simrad generelt kjent for å ha godt og pålitelig utstyr, så det er sikkert ingen dum handel. Når det gjelder "registrering" så kommer to ting inn i bildet; det ene er "konsesjonen" som utstedes for å vise at du har rett til å ha VHF ombord i den bestemte båten. Det andre er VHF-sertifikatet som er det personlige dokumentet som viser at innehaveren er kvalifisert til å operere VHF i det maritime systemet. Du finner alle opplysninger hvis du går inn på Telenor sine maritime sider. Men jeg må få lov til å innrømme at jeg har litt vanskelig for å svelge holdningen at VHF'en bare skal være en back-up og at det derfor ikke er så nøye..... Min sterkeste anbefaling er at du slenger deg med på et VHF-kurs, det er slett ikke uoverkommelig hverken økonomisk eller læremessig - det kan rett og slett være kjekt Når du har fullført kurset får du VHF-sertifkat og da er det bare en formalitet å søke om konsesjonen. Dermed er alt i sin skjønneste orden - og du kan ha full nytte og glede av VHF'en på lovlig vis. Har du ellers spørsmål er det bare å komme, jeg skal gjøre mitt beste for å svare. mvh Poseidon (som starter nye VHF-kurs på nyåret). Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Herman Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Jeg er helt enig med Poseidon i at du absolutt bør skaffe deg et VHF sertifikat. Men til ditt opprinnelige spørsmål. Det er ikke noen direkte kobling mellom konsesjonen (som følger båten og det apparatet du søker om konsesjon for) og ditt sertifikat (som lar deg benytte en hvilken som helst VHF i en hvilken som helst båt) Derfor kan du godt søke om konsesjon for apparatet i din båt, uten at du har sertifikat. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SveinHa Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Jeg ønsker bare VHF til "nødbruk". Jeg har mobiltelefon, dette holder helt greit til mitt bruk. Jeg stoler fult ut på mobilen, og vil bare ha VHF som "back-up".Poseidons svar sa det meste men henger meg på likevel. VHF er sikkerhetsutstyr som til en viss grad kan brukes som "mobiltelefon" men mobilen har lite med sikkerhet å gjøre. Den dagen du ligger å driver mot land og ser båter i nærheten, hva gjør du da? Tar mobilen og ringer hvor? Det er da VHFen kommer til sin rett: Du kaller opp båter i nærheten av der du er og forklarer situasjonen. Som regel tar nærmeste kystradiostasjon kommandoen og om nødvendig får tak i redningsskøyta eller hvem det nå må være som er i nærheten og du får hjelp. For å "banne litt i kjerka" så er der ingen som tar deg for å ha brukt VHF uten konsesjon eller sertifikat om du trenger hjelp (jeg har selv blitt berget av en båt uten konsesjon og da Rogaland Radio spurte vedkommende om kallesignal sa han "Eg har ikkje nåke sånn" og det var greit nok) men om du tar VHF kurset får du vite hvordan du skal bruke den, begrensinger, rekkevidde og masse annen nyttig informasjon, og som Poseidon sa, det kan være ganske gøy også Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Krapyl Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Som SveinHa sier, ingen henger deg for å ha apparatet ombord og for å bruke det i en krisesituasjon, men, dersom båten har konsesjonsdokument med dertil tilhørende kjenningsbokstaver(tall), så har du strengt tatt ikke lov å bruke båten uten at en med sertifikat er ombord som ansvarshavende og gir deg tillatelse til å bruke utstyret. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
jada Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Og VHF-sertifikatet tar du greit på egen hånd. Kjøp heftet gjennom Telenor Radioinspeksjonen. Koster ikke så mange kronene. Du pugger deg gjennom pensumet på forholdsvis kort tid, og kontakter Radioinspeksjonen igjen og ber om å få avlegge eksamen mot et gebyr. Jeg har en utgave fra 1998 av pensumheftet. Der står følgende tlf til Radioinspeksjonen i Oslo: 22779510. Der kan du få bestilt heftet. På baksiden av heftet står oppført tlf. og stedsplassering av de lokale kontorene til Radioinspeksjonen. (Med forbehold om at opplysningene i mitt hefte fortsatt er gyldige). Dette var min fremgangsmåte. Ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 (redigert) ...Med forbehold om at opplysningene i mitt hefte fortsatt er gyldige.... ... men det er de altså ikke ... De opplysningene man trenger de finner man på den linken som jeg angav ovenfor: MARITIM RADIO Heftene er kommet i fullstendig ny - redigert og mer lettlest utgave - og de er nå "privatisert". Leverandøren er LÆREMIDDELFORLAGET i Sandefjord. De har webshop og man får heftet tilsendt for NOK 298. Gebyret for å ta VHF-sertifikat har i år vært 560.-, men det stiger vanligvis et par tikroner på hvert årsskifte, så kanskje blir det 580 i 2005? Men uansett; VHF-pensum kan være en trivelig beskjeftigelse noen mørke vinterkvelder. Lykke til! mvh Poseidon PS Husk også at tar du VHF-sertifikatet nå, så kan du bli med på trekning av en flott håndholdt VHF! Se opplysningene fra Lasse, øverst på denne siden!!!! DS Redigert 8.Desember.2004 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jada Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 ... men det er de altså ikke ...OK, jeg legger meg selvfølgelig flat for ekspertisen Men la meg få ha rett i at det er grei skuring å ta det på egen hånd, dersom man er villig til å lese noen kvelder og pugge litt. Om ikke annet så er det i alle fall EN korrekt opplysning i mitt forrige innlegg: Jeg tok VHF-sertifikatet på egen hånd Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Som nevnt i annen tråd tok Gamle Worse VHF-lappen på lynkurs arrangert av Sjøassistanse. Gjort på under fire timer, selve eksamen tok 8 -- åtte -- minutter. Metoden og arrangøren anbefales. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
zilli Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Hei! Jeg synes det er greit å spare utgifter der man kan spare, og tror dermed ikke jeg vil registrere den. Regningene hoper seg opp hos meg som oss alle andre, er dermed greit å kutte der man kan. Liker dessuten ikke å være kunde hos Telehor. Er det noen andre som leverer VHF abbonement? Penger spart er jo penger tjent!!!! mvh M/Y Zilli Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Hei! Jeg synes det er greit å spare utgifter der man kan spare, og tror dermed ikke jeg vil registrere den. Regningene hoper seg opp hos meg som oss alle andre, er dermed greit å kutte der man kan. Liker dessuten ikke å være kunde hos Telehor. Er det noen andre som leverer VHF abbonement? Penger spart er jo penger tjent!!!! mvh M/Y Zilli HeiJeg er helt enig med deg, de utgiftene du kan få andre til å betale for deg er et gode. La oss si vi alle gjør det, og tjenesten vil bli nedlagt. Så godt kjenner vi alle Telehor. STÅ PÅ. Dette er sikkert noe vi alle vil tjene på. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Jeg, og sikkert mange med meg, har full forståelse for at det må kuttes i utgifter nå for tiden. Og vi kan selvsagt ikke legge oss oppi hvor du kutter. Jeg hadde i alle fall kuttet andre steder dersom jeg først hadde hatt VHF-apparatet i hånda. Da ville jeg brukt noen kroner på å operere lovlig. Nå kutter jeg bl.a. ved å la være å bruke penger på å kjøpe apparatet, og mye annet som kunne være både nyttig og moro å ha Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 8.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2004 Er vi på havfiske igjen? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.