Jump to content

Noen med erfaring på topp fart med en 18hk sabb h


Kim-Kenneth

Recommended Posts

hei, jeg er en heldig eier av en fin grimsøy 23 fra 1980. Her sitter det en 18 hk sabb diesel H. Det er orginal Sabb aksling og vendbar propell. Det jeg lurer litt på er farta. jeg klarer så si ikke å komme over 6 knop på 1700 omdreininger. På 1700 omdreininger og opp blir det så si ikke noe mer fart på baten, bare 0,3 knop mer på 2100 omdreininger. Noen som vet hva dette kan komme av? Drømmen er å kunne komme opp i 7 til 7,5 knop. For da holder jeg følle med resten av båtgjengen vi pleier å være på tur med.

 

Båten er vell noe tung, det er innredet soveplass i front og do med liten tank, det er sitteplasser med benker og bor til 8 stk ute i det fri/under kalesjen. Helt normal tur snekke. Det er noe balast i båten. Mesteparten lå i benkene i front, dette har jeg flyttet ned i kjølen i går. har ikke prøvd båten etter dette, så effekt av det vet jeg ikke.

 

Men en ting jeg legger merke til er at det blir en 40/50 cm pølsebølge bak båten, ser ut som det går mye efekt opp i vann skorpa. Aller erfaringer og tips setter jeg stor pris på. legger ut på tur med familie og venner om 10 dager, da blir det en 3 ukers ferie tur.

Link to post

jeg har en 2g 18hk i en 27 fots tresnekke og jeg kommer opp på 9,2knob målt med gps, men det er ikke videre behageligt :rolleyes: 7,5 er fin cruisingfart for meg :-) tror faconen på hekken har en del og si på toppfarten, men der burde ikke være den "pølse" du prater om, kan hende den er for fortung. bare en teori :flag_bp:

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei, med den propell typen du har no som er ein meget god propell, så blir ikkje farta mykje meir enn 6,5 knop. I normale forhald, samt att båten din har ein god del last. Sjølv på ein lett og halvplanande Platgatter ligger farten på rundt 6,6 Knop. Men fantastisk god motor og godt propellanlegg! :flag:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

på skrog av denne typen så er det vannlinjelengden som avgjør farta - om du hadde satt i en motor på 100hk så hadde resultat blitt ubetydelig høyere fart - og betydelig kraftigere hekkbølge. 

 

Skal du ha mer fart på et slikt skrog så er en mulighet å støpe på en trimflaps baki hekken - da får du brutt denne bølgen som suger skroget fast. 

 

Det er en formel for å regne ut skrogfart på deplasementsskrog , men husker ikke den i farta. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har samme motor i en litt tung snekke, og har aldri gått mer enn 6,2 knop. Har samme problematikk, da jeg konstarerer at snekker med tilsynelatende sammenlignbart forhold mellom skrogform og motorstørrelse "siger ifra" når man er på tur. Fartsdifferensen er jo ikke stor, kanskje maks 1 knop, men det er litt merkelig. Skrogformen er viktig her, og en snekke er ikke en snekke (snakker her om tradisjonelle deplacementskrog), fordi det er stor forskjell på hvor drektige de er, og hvor krappe kurvene blir (litt som å sammeligne skøyte med krysser som er gjort i andre tråder her på forumet). Dette har innvirkning på hvor tungt skroget er å dytte gjennom vannet. Min snekke er på 25 fot med Sabb 2H på 18 hk, og går drøyt 6 knop. Bror min derimot har ei slank tresnekke på 23 fot med en FM motor (også med 2-vinget vridbar propell med beskjeden diameter) som under heldige omstendigheter kan yte 7 hk, men trur du ikke han smetter opp på 7 knop så lett som bare det. Dermed mener jeg at det ikke bare er skroglengden som er avgjørende, men at formen har betydning for den siste knopen fra 6 til 7. Det er vesentlig vektforskjell også på de to båtene, men jeg tror ikke den nødvendigvis har så stor betydning som formen på skroget, for bror min kan ha med seg et fotball-lag i båten uten at det endrer saken nevneverdig.

 

Et annet poeng som har med din motortype å gjøre er at Sabb 2H er ofte kombinert med propell-anlegget som er bygget til Sabb 1G, med vridbar propell på 39cm diameter (mener jeg å huske). Sabb 2G derimot har en større propell, på 45 cm, tror jeg. Jeg har forsøkt å holde tritt med båter med Sabb 2G, men selv om det også har vært snekker av det litt drektige slaget, så kunne jeg bare glemme det. Det til tross for at forskjellen mellom 2H og 2G i ytelse ikke er mer enn 4hk. Jeg mener at propell-anlegget til 1G-motoren ikke nødvendigvis er helt optimalt til å overføre motorkraften til skyvekraft med en 2H.

 

Jeg tror at jeg kunne fått båten min opp i 7 knop hvis det var plass til propellen på 45cm (eller en modifisert rpopell på f. eks 43 cm). Men det er ikke plass til en slik. Jeg har vurdert å montere gearkasse med fram- og bakk-gear kombinert med en fast 3-vinget propell som ville kunne få plass, men det pakker på seg voldsomt med arbeid og kostnader for å hente den siste knopen. Min motorinstallasjon har holdt fint siden 1974. Jeg har bare hatt båten de siste 11 år, men har aldri hatt klunder med motor eller drivverk. Motoren har stoppet for meg 2 ganger uforutsett på disse årene, og begge ganger var det fordi jeg hadde glemt å åpnne diesel-krana fra tanken etter vårpussen. Så en mer driftssikker løsning skal men lete lenge etter. Jeg velger derfor å kjøpe med meg en ekstra munkholm, som jeg kan nyte under min noe lengre-varende tur sammenlignet med de jeg turer med, og plukke ut GPS'en fra båten så jeg slipper å irritere meg over bare så vidt å komme opp på 6-tallet i fart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...