Jump to content

Hvilke papirkart bruker dere og hvor ofte kjøper dere nye?


Teza

Hvilke kart har du?  

153 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

(Beskrivelse for alternativene i poll: http://nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart)

 

Har akkurat hatt min første båtferie på mange år.

Kjøpte båtsportkart serie G og H (Ryfylke) og trodde jeg ville være fornøyd med det, men fant fort ut at det var liten og ingen overlapp mellom enkelte kartblad.

Det er dessuten umulig å få oversikt da det mangler oversiktskart i mappene, samt at navigering over flere kartblad er håpløst.

 

Har derfor nå bestilt nye kart (hovedkartserien) N14, N15, N16, N17 og N132 for omtrent samme område.

Da det er områder med mye skjær og jeg nok ikke er den flinkeste kartleser, synes jeg 1:50000 er noe smått.

Bestilte derfor også (havnekartserien) 455, 471, 475 og 485. (har ikke sett disse kartene men håper de er brukbare).

 

Totalt sett koster dette noen kroner, men synes selv det er en fornuftig investering til båten når man ikke er kjent i farvannet.

Men så kommer spørsmålet; Hvor ofte man skal kjøpe nye kart? Ser for meg at dette kan bli dyrt på sikt hvis det må gjøres ofte.

 

Hva gjør båtfolket?

Tok sjangsen på en Poll da det kanskje gjør det enklere.

Redigert av Teza (see edit history)

Link to post

Kjøper båtsportkart gått ut på dato om jeg får tak i det, da får jeg de for 200.- istedet for 495.- som er veil på bokhandelen.

Kjøper kart når jeg trenger over et område jeg ikke har kart for, kjøper nye når gamle går ødelagt, noe som ikke skjer så det blir nok antikk verdi på de etterhvert

Link to post

Kjøper båtsportkart gått ut på dato om jeg får tak i det, da får jeg de for 200.- istedet for 495.- som er veil på bokhandelen.

 

Antar det vil si at du mener det ikke så viktige endringer på nye kart at det lønner seg å kjøpe nye gjevnlig, men heller gjøre aktuelle endringer på de du har?

Link to post

Kjøpte de tyske båtsportkartene over vestkysten av Sverige, syntes de var bedre enn de svensk produserte. De kommer med en bok med detalj kart over diverse trange farvann samt en CD med alle kartene elektronisk og ett enkelt kartleser program slik at man kan planlegge seilasen hjemme. Valgte de Norske kyst kartene da disse hadde bedre oppløsning og var mer oversiktlige en det nye opplaget av båtsportkart A, B, C og D seriene. Utover det er det Navionics Platinum kart i plotteren og vanlige store gammele overseilingskart som jeg bruker ombord til å kryss referere med når jeg seiler lengre distanser hvor jeg ikke har landkjenning.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post

Jeg har noen serier med båtsportkart over de områdene jeg vanligvis ferdes i, samt tre-fire kart i hovedserien som dekker omtrent samme område siden disse som du sier er greiere å planlegge lengre strekk ut fra. Jeg må innrømme at jeg ikke har vært så flink til å oppdatere kartene, mine eldste båtsportkart er vel fra 1980. Men jeg har ikke noe behov for å navigere i mørke, så da satser jeg på at holmer og skjær ikke har flyttet så mye på seg de siste 30 årene.. :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Et viktig spørsmål som jeg synes mangler ifbm denne pollen er:

Gjør du primærnavigasjonen din på elektroniske- eller papirkart?

..eller kanskje vi har kommet så langt at vi kan anta at 100% primært navigerer vha plotteren, og at papirkartene kun er backup.

 

Jeg f.eks kjøpte nye papirkart mye oftere før plotterens tid. Kartbrikkene mine er mye nyere og jevnligere oppdatert enn papirkartene som jo kun brukes i planleggingsfasen og evt som en backup om elektronikken skulle svikte.

S/Y Surprise

Link to post

Vil tro at de fleste som har kartplotter primært benytter denne og evt har papirkart som oversiktskart ved siden av.

Hva som primært benyttes til navigasjon er også et annet tema enn det jeg er ute etter her.

 

Det er interessant å se at det er mulig å kjøpe utenlanske sjøkart som er bedre enn de norske, dette var jeg ikke klar over.

Bakdelen er vel at man må kunne tysk for å forstå anmerkningene på kartene?

Link to post
Svart (redigert)

En liten oppsummering så langt for de som er interessert :

 

Av 53 brukere har 40 avgitt stemme og av disse har:

 

9 brukere små men ikke store sjøkart.

7 brukere store men ikke små sjøkart.

22 brukere både små og store sjøkart.

2 brukere hverken små eller stor sjøkart.

-----

13 brukere både båtsportkart og hovedkart

3 brukere har i tillegg til disse to også havnekart.

-----

8 brukere har både båtsportkart og kystkart (store)

1 bruker har i tillegg til disse to også havnekart.

-----

3 brukere har båtsportkart og kystkart-enkeltkart (små).

0 brukere har båtsportkart og kystkart (små)

-----

 

 

Av de 28 brukerene som har båtsportkart er det altså 18 som også har hovedkart eller kystkart (store). Hvis disse kartene dekker samme område er det nok mange som ikke er fornøyd med båtsportkartene.

 

(Med forbehold om feil i beregningene)

Redigert av Teza (see edit history)

Link to post

til dere som bytter kart ofte for å få med endringer.. det er ikke mye gagn i. Stort sett er kartene som kjøpes trykket gjerne 1 år eller mer før de selges. Har vært borti å kjøpe kart som er trykket 2 år før salg. Og alle kartene er rettet tom trykningsdato. Så skal dere ha oppdaterte kart er det bare å begynne å rette de nye kartene når dere får dem fra og med første EFS-en som er utgitt etter trykkdato.

Link to post

Ja sånn er det bare, nye kart må rettes før de tas i bruk

 

Der fikk jeg en liten aha-opplevelse.

Vil det si at alle endringer er tilgjengelige her (år for år) eller må det abboneres for å få med seg alle endringer?

Har ikke studert trykkedato på båtsportkartene men de er merket med store årstall ala 2008 på forsiden, vil det si at de må oppdateres fom 2008?

Link to post

Teza: Trykker du på 2009 EFS nederst i linken din, får du alle rettelser for 2009 frem. Nederst der kan du igjen velge 2008 og få alle de rettelsene osv...

 

Kommer et kart som nytrykk, så er det gamle fortsatt gyldig så sant du har oppdatert det. Hvis dette kartet ikke er skadet synes jeg det er like godt å beholde det gamle da det gjerne er nyere rettelser (foretatt av deg) på dette i forhold til å måtte rette for en tid tilbake på det nye kartet.

 

Kommer et kart som "ny utgave" annulerer det gyldigheten av det gamle og det skal skiftes.

 

Dette og mange andre interessante opplysninger står i EFS nr 1 hvert år.

Link to post

Teza: Trykker du på 2009 EFS nederst i linken din, får du alle rettelser for 2009 frem. Nederst der kan du igjen velge 2008 og få alle de rettelsene osv...

Kommer et kart som "ny utgave" annulerer det gyldigheten av det gamle og det skal skiftes.

 

Var klar over de forskjellige årstallene, men ettersom det er en abonnemangtjeneste der det virket som om det ble gitt mer info, ble jeg usikker på om det som lå her var all info.

Ser ikke grunn til å abonnere på Efs dersom alle endringer blir publisert på nettet.

Det med "ny utgave" var jeg ikke klar over.

 

Må nok gå gjennom kartene jeg har og de nye som er på vei, noe som ikke ville blitt gjort dersom det ikke var blitt nevnt i denne tråden.

Ut fra bildet som "Hafrsfjord" postet bør det ikke være noe problem å vite fra når man må begynne oppdateringen.

Link to post

Båtsportkart blir som om legge kabal i motvind med hurtiggående båt. Jeg har også prøvd meg på Kystatlas - og det funker bedre - men det blir mye blaing.

 

For meg fungerer Hovedkartserien for Norge og tilsvarende for Sverige og den delen av Danmark som vi færdes i bra. De Danske kartene er fra et tysk forlag. Jeg liker store kart som gir meg oversikt over leia fremover. Er det områder jeg ikke er kjent i planlegger jeg seilasen og går gjennom leia før jeg går ut. Kartene er brettet i 4, hvilket gjør dem håndterbare under fart. Jeg har alltid alle kart jeg trenger for dagens seilas med meg på førerplassen.

 

Navigasjonenen foregår hovedsaklig etter papirkart - kartplotteren er til støtte. Jeg synes 12" skjerm som jeg har er for lite til å gi god nok oversikt i høy fart. Skulle gjerne hatt 25" skjerm med proff kartmaskin - men det koster både mye og ser dårlig ut på dashbordet :smiley:

 

Parpirkart oppdateres hvert 2-3 år. Jeg følger ikke med på EFS. Samme gjelder elektroniske kart. Har så langt oppdatert elektroniske og papirkart ulike år. Da fordeles kart tusenlappene litt utover. Kartene kjøpes når jeg får ny opptrykksdato/ny release dato

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Virker ikke som du er alene med å kun oppdatere kart ved å kjøpe nye av og til.

Ser ut som de fleste enten ikke er klar over Efs, eller er for late til å benytte denne og kjøper nye kart i stede. (ikke negativt ment)

 

Basert på kommentarer fra andre poster på forumet satt jeg meg følelsen at det var en større gruppe, enn det denne pollen viser, som ville oppdatert kartene med Efs eller kjøpt nye oftere.

Så feil kan man ta.

Link to post

Ser ut som de fleste enten ikke er klar over Efs, eller er for late til å benytte denne og kjøper nye kart i stede. (ikke negativt ment)

 

Basert på kommentarer fra andre poster på forumet satt jeg meg følelsen at det var en større gruppe, enn det denne pollen viser, som ville oppdatert kartene med Efs eller kjøpt nye oftere.

Men det var jo nettopp det: De fleste sitter kanskje (antakelig ?) med oppdaterte kartbrikker, og da ble det ikke fullt så rart lenger.

S/Y Surprise

Link to post

Antar det vil si at du mener det ikke så viktige endringer på nye kart at det lønner seg å kjøpe nye gjevnlig, men heller gjøre aktuelle endringer på de du har?

Nope.

Jeg har kartplotter og bruker bare kartene for å få "det store bildet", oppdaterer aldri kart.

 

Kan vel si at jeg først og fremst bruker øynene når jeg navigerer , jeg ser på en stake og ser på kartet for å avgjøre hvilken side jeg skal gå på istedet for å se på fargen på staken, det hender staker og lykter bytter karakter men det spiller ikke noen stor rolle da jeg ser mer på terrenget og dybder og planlegger framover ved hjelp av det. Nå skal det sies at jeg helst ferdes der det er god plass og nesten aldri i over 5-8knop så ting kommer ikke kastet på meg.

Da jeg bodde i Nordnorge brukte jeg kart i en salig blanding der noen var fra før krigen og det gikk fint da også

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...