Jump to content

Albin cirrus eller Maxi 77?

regattaseiler

Recommended Posts

Bare delvis og snaut svar:

Begge båtene er ganske godt beskrevet i forum allerede.

Snakket med en Cirrus-eier i dag som mente at båten var "trygg", med tung kjøl og litt "daff".

Likevel hadde han spandert motorbytte til en ny 16 hk (!) Solé diesel. Det sier vel litt om at i sum var svært fornøyd med båten.

Noen som forsøkte Cirrus til havseilas ble skuffet; vinglete og altfor rund mente de. Søk på "Albin Cirrus villmenn".

Maxi 77 er svært utførlig beskrevet på http://www.maxisidorna.se og http://www.norskmaxiklubb.no

Maxi har utenbordsmotor, Cirrus har innenbords, gjerne med svært gammel 7,5 hk Volvo Penta som dør langsomt pga saltvannstæring. Kostbart motorbytte sammenlignet med påhengsmotor.

Fordeler og ulemper om dette finner du mye om her i forumet.

Kan det være aktuelt med større Maxi? 77 stamper litt i motsjø.

Lykke til med valget og fortell hva det ble til slutt.

Noen MAXI77 har utenbordsmotor, andre har innebords diesel.

I 1979 kjøpte jeg en ny Albin Cirrus. Valget stod i mellom den og Maxi77. Jeg var på utstilling og gikk i mellom båtene og sammenlignet de. Jeg valgte Cirrus pga av den har penere linjer og jeg syntes den hadde en mere praktisk innredning enn Maxi77. Begge båter er av god svensk kvalitet. Cirrus har brøkdelsrigg, som gir større muligheter for å trimme masten.

Vi seilte over til Shetland, Orkenøyene og Skottland med båten, og vi var veldig fornøyd med egenskapene på havet.

Da min sønn, som vokste opp i båten, skulle kjøpe seg seilbåt kjøpte han en Albin Cirrus!

Jeg var meget fornøyd med båten. Den var trygg og seilte bra. Jeg solgte den for overgang til større båt. Jeg kan trygt anbefale den.

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...