Jump to content

Suzuki DT6 1987 - hvilken omsorg trenger den nå?

Molo

Recommended Posts

Jeg har en stund hatt problemer med min gamle trofaste Suzuki som har gått noen år uten særlig kjærlighet og varme fra skipperen. Den starter på andre draget, hver gang. Men når den har gått en stund, 5-10 min, synker turtallet og så er det stopp. Jeg pumper bensin og så starter den igjen og sviver nye 5-10 min. ...og sånn går no dagan. Kjører jeg full gass stopper den ganske kjapt.

Jeg tenker drivstofftilførsel: rengjøre tank, nytt bensinfilter, sjekke slange for lekkasje, at den ikke suger luft.

I samme slengen vil jeg ta en liten overhaling med nye plugger og litt smøring hist og pist.

(Mitt handicap er at jeg aldri har mekket moped eller hatt spesiell interesse for motorer, men det er vel på tide å lære noe nytt :smiley: )

Høres min konklusjon ang drivstofftilførsel fornuftig ut? Noe annet jeg bør sjekke/rengjøre her?

Hva mer bør jeg gjøre for å sikre stabil drift noen år til, i tillegg til plugger og smørning?

-Molo

Jeg har en stund hatt problemer med min gamle trofaste Suzuki som har gått noen år uten særlig kjærlighet og varme fra skipperen. Den starter på andre draget, hver gang. Men når den har gått en stund, 5-10 min, synker turtallet og så er det stopp. Jeg pumper bensin og så starter den igjen og sviver nye 5-10 min. ...

Ville også tenkt drivstofftilførsel. Har du sjekket luftinga på tanken ?

Har du forsøkt å pumpe bensin før den dauer helt, for å se om turtallet tar seg opp igjen ?

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Sjekk o-ringene /koblingene dine fra tank.. Disse sveller etter noen år og gir da for lite fuel. hadde samme problem på min 6 hk til jolla.. Bytta slange,belg,kuplinger så svev den like fint igjen :flag_bp:

Vær også obs på om du har bensin fra ifjor på tanken.. Dette likte ikke Suzukien min noe videre og nøs og fusket som værre er..

Dagens 95 oktan blyfri har en holdbarhet på kun 3 mnd.. vært og tenke på.. Som en sammenligning så fikk den ene koleegaen min 200 liter 95 oktan av svigerfaren sin siden han byttet til diesel motorer i båten sin.. Han fyllte dette på merchedesen sin.. han kom på jobb og lurte på hva den rare lyden var når han belastet motoren i bilen??? Tenningsbank som ikke lignet noe var det.. han fylte på ny bensin fra bensinstasjon og tenningsbanken var borte.. denne bensinen han fikk var kun stått siden ifjor høst..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...