Molo Startet 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2010 Jeg har en stund hatt problemer med min gamle trofaste Suzuki som har gått noen år uten særlig kjærlighet og varme fra skipperen. Den starter på andre draget, hver gang. Men når den har gått en stund, 5-10 min, synker turtallet og så er det stopp. Jeg pumper bensin og så starter den igjen og sviver nye 5-10 min. ...og sånn går no dagan. Kjører jeg full gass stopper den ganske kjapt. Jeg tenker drivstofftilførsel: rengjøre tank, nytt bensinfilter, sjekke slange for lekkasje, at den ikke suger luft. I samme slengen vil jeg ta en liten overhaling med nye plugger og litt smøring hist og pist. (Mitt handicap er at jeg aldri har mekket moped eller hatt spesiell interesse for motorer, men det er vel på tide å lære noe nytt ) Høres min konklusjon ang drivstofftilførsel fornuftig ut? Noe annet jeg bør sjekke/rengjøre her? Hva mer bør jeg gjøre for å sikre stabil drift noen år til, i tillegg til plugger og smørning? -Molo Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 (redigert) Jeg har en stund hatt problemer med min gamle trofaste Suzuki som har gått noen år uten særlig kjærlighet og varme fra skipperen. Den starter på andre draget, hver gang. Men når den har gått en stund, 5-10 min, synker turtallet og så er det stopp. Jeg pumper bensin og så starter den igjen og sviver nye 5-10 min. ... Ville også tenkt drivstofftilførsel. Har du sjekket luftinga på tanken ? Har du forsøkt å pumpe bensin før den dauer helt, for å se om turtallet tar seg opp igjen ? Redigert 9.Juli.2010 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Molo Svart 9.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 (redigert) Har du forsøkt å pumpe bensin før den dauer helt, for å se om turtallet tar seg opp igjen ? Ja, når jeg rekker å pumpe før den dauer, tar den seg opp igjen og går en stund til. Lufting er ok. Redigert 9.Juli.2010 av Molo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Sjekk o-ringene /koblingene dine fra tank.. Disse sveller etter noen år og gir da for lite fuel. hadde samme problem på min 6 hk til jolla.. Bytta slange,belg,kuplinger så svev den like fint igjen Vær også obs på om du har bensin fra ifjor på tanken.. Dette likte ikke Suzukien min noe videre og nøs og fusket som værre er.. Dagens 95 oktan blyfri har en holdbarhet på kun 3 mnd.. vært og tenke på.. Som en sammenligning så fikk den ene koleegaen min 200 liter 95 oktan av svigerfaren sin siden han byttet til diesel motorer i båten sin.. Han fyllte dette på merchedesen sin.. han kom på jobb og lurte på hva den rare lyden var når han belastet motoren i bilen??? Tenningsbank som ikke lignet noe var det.. han fylte på ny bensin fra bensinstasjon og tenningsbanken var borte.. denne bensinen han fikk var kun stått siden ifjor høst.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2010 Ja, når jeg rekker å pumpe før den dauer, tar den seg opp igjen og går en stund til. Lufting er ok. Høres ut som defekt bensinpumpe. Kan også være lekkasje i slange, mellom håndpumpen og motoren. Sjekk om det kommer ut noe bensin når du pumper for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.