Jump to content

Overturtall på Volvo Penta AQ240A (Ford 351 V8)

SverreU

Recommended Posts

Heisann,

Er ny på forumet og ny med båt i det hele tatt, så da får jeg søke litt hjelp.

Har en Nordkapp Comtesse 21 DC med Volvo Penta AQ240A V8 med en 4-ports Holley forgasser. Kjøpte båten i vinter og motoren har nok hatt lite service, den har vært trøblete hittil.

Siste er at jeg fikk en bekjent til å plukke fra hverandre forgasseren, da den ikke ville gå på annet enn tomgang, fikk ikke bensin og bare kvelte seg. Han rapporterte at gassren virkelig trengte en rengjøring, "alt" var tett. Men nå går den stikk motsatt, den raser avgårde på høyt turtall, gjerne 3-4000 rpm uten gasspådrag i det hele tatt!

Tydelig at den får inn luft et sted den ikke skal, kanskje? Har lokalisert et sted den trekker inn luft, dette skal jeg nå prøve å tette i morgen. Min bekjent sa han hadde lagt på en ny pakning under forgasseren (det var ingen der fra før). Kan det ha betydning? Bør den pakningen fjernes igjen?

Er det noen andre som har hatt erfaring med løpsk Ford V8'er med 4-ports Holley?

mvh

Sverre

Da dette oppsto var det ikke mulig å bevege gass-hendelen på forgasseren lenger ned, dvs. mot lavere turtall. Et dumt spørsmål da: Kan denne mekanismen rett og slett ha blitt montert feil, slik at den står på "bånn gass" med en gang? Tomgangsskruen ble skrudd helt ut, slik at denne ikke skulle hindre noenting.

Når det gjelder justering av forgasser etter demontering, hva innebærer det? Lufteskruer etc.? Eller andre ting? Lenge siden jeg har hatt med forgassere å gjøre... :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...