Jump to content

Arbeidet med å innføre "båtlappen" fortsetter


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I et intervju med sjøfartsdirektør Rune Teisrud  i VG, står det bl.a:

Sist fredag bestemte Sakkyndig råd for fritidsfartøy seg for å kjøre prosessen

videre med sikte på en egen sertifikat-ordning for fritidsbåter.

Hele saken hos VG.

 

Lars H.

   

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei Lars,

 

jeg leste saken hos VG, men heftet meg med en faktisk feil. Det skrives: "I dag kan alle over 16 år føre en båt på inntil 50 tonn eller opptil 15 meter (49,2 fot)."

 

Grensen er ikke 50 tonn, men derimot 25. Dessuten er det som kjent ikke tonn i betydningen vekt, men derimot bruttotonn som er et gammelt hulmål....

 

Rent bortsett fra det, så må vi gå ut fra at det vil komme krav om sertifisering i en eller annen form.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei Lars,

 

Dessuten er det som kjent ikke tonn i betydningen vekt, men derimot bruttotonn som er et gammelt hulmål....

mvh

Poseidon

I papirene på min båt står det oppgitt : Tonnage: 13 49/64  (13 og 49/64 del) Kan du forklare kort hva dette betyr. Jeg trodde det hadde noe med lasteevne å gjøre, men her tar jeg tydeligvis feil?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei rem,

 

Jeg vil gå ut ifra at det er båtens "bruttotonnasje", som altså er en målt størrelse basert på innvendig hulrom. Men å forklare det enkelt er slett ikke enkelt :smiley:

 

Noen deler av innredningen er nemlig målerom andre ikke. Lugarer måles, ganger ikke, heller ikke "radiorom" hvis du har noe sånt ombord...

 

Hvert "bruttotonn" tilsvarer sånn ca 2,8 kubikkmeter.

 

Men alt i alt: det er et "kjenningsmål" som hører til i båtens målebrev, og som i gitte tilfeller danner grunnlag for å fastsette avgifter, bemanning, etc.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Vel og bra med båtlappen, men for de som ikke har hatt båt i mere enn 5-10 år tror jeg det etterhvert vil falle dyrt og anskaffe seg.

Dette med bakgrunn av teoretisk og praktisk opplæring! Tror neppe du får dette for en rimelig penge.

Tanken er god selvfølgelig, og jeg støtter dette.

Men jeg vil tro dette blir kostbart på sikt!

 

Hvordan skal man forresten dokumentere "fartstid" :smiley:

Kan man fortsatt finne frem i det gamle politiregisteret , med tanke på et par båter jeg hadde som var registrert der for ca. 12-15 år siden :blush:

Link to post

Noen deler av innredningen er nemlig målerom andre ikke. Lugarer måles, ganger ikke, heller ikke "radiorom" hvis du har noe sånt ombord...

Er du sikker på dette?

 

I et målebrev jeg tittet på en dag var det fratrekk for enkelte rom, men det var først trukket fra etter bruttotonasjoen..., slik at man fikk nettotonnasjen.

 

Hvor kan man finne regelverket som beskriver dette?

 

GeirKS

Link to post

Vel og bra med båtlappen, men for de som ikke har hatt båt i mere enn 5-10 år tror jeg det etterhvert vil falle dyrt og anskaffe seg. Dette med bakgrunn av teoretisk og praktisk opplæring! Tror neppe du får dette for en rimelig penge. Tanken er god selvfølgelig, og jeg støtter dette. Men jeg vil tro dette blir kostbart på sikt!

Hei Bastard30000  :yesnod:

Det er viktig å understreke nok en gang at det ikke er noe krav at man skal gå på kurs. Teorien til båtførerprøven kan man tilegne seg gjennom selvstudium. For båtfolk med lang erfaring på sjøen burde dette være en relativt enkel sak.

Det er også viktig å presisere at det ikke er fastsatt hvilke krav som skal stilles til et båtførersertfikat eller hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Som medlem av  Sakkyndig råd for fritidsbåter kan jeg opplyse at det på møtet i Tromsø i helgen kun ble diskutert premissene for det videre arbeidet i direktoratet. Det forelå ingen konkrete forslag fra direktoratet, men vi håper jo at det etter hvert kommer mer kjøtt på bena!

Hilsen Syvert  :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

så må vi gå ut fra at det vil komme krav om sertifisering i en eller annen form.

Det har jeg også tro på og jeg støtter det. Båtførerprøven bør ALLE som ferdes i lystbåt ta og om der blir krav til oppæring ser jeg for meg noe slikt som akkurat båtførerprøven. Ender det på noe slikt som Fritidsskippersertifikat blir det litt vel omfattende for folk flest.....

 

Enkleste måten å pålegge opplæring på er å gi premiefratrekk på forsikringen. Da spares kronasje for hver enkelt av oss, forsikringsselskapene får mindre utbetalinger, vi slipper å få tredd nedover oss nye pålegg og alle er glade og fornøyde eller hva?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Som jeg skrev et annet sted for en liten stund siden: også denne lappen trengs - ifølge de forslagene så langt - bare til føring av båter over visse lengde/vekt/hestekrefter/hastighets-grenser.

 

Muligens at lappen trengs Andreas. Selv syntes jeg det minner litt om Norsk Supperåd`s gjenfødelse hvis enkelte båt typer skal være undradd sertifikat plikt :yesnod: Enten alle,eller ingen.

Link to post

Muligens at lappen trengs Andreas. Selv syntes jeg det minner litt om Norsk Supperåd`s gjenfødelse hvis enkelte båt typer skal være undradd sertifikat plikt :yesnod: Enten alle,eller ingen.

Enig med deg Thor. Nok av eksempler fra i sommer at selv om båten er saktegående eller under seil så skjer det masse rart. Mye av dette kan skrives tilbake til uvitenhet før båten taes i bruk.

Link to post

Muligens at lappen trengs Andreas. Selv syntes jeg det minner litt om Norsk Supperåd`s gjenfødelse hvis enkelte båt typer skal være undradd sertifikat plikt :smiley: Enten alle,eller ingen.

Du kan jo si at det bare en forskyning av grensene og tilsvarende kompetansekrav: du har idag også krav ved båter over 15m, var det vel. Og 16år/10hk osv. Akkurat der har jeg ikke lagt merke til noe supperåd, selv om jeg er enig at det finnes mange slike  :yesnod:

 

Og uansett så MÅ du sette en grense. Ellers blir også krav til lappen til bruk med baderingen

Link to post

Enkleste måten å pålegge opplæring på er å gi premiefratrekk på forsikringen.

Hei Svein,

 

Jeg er 99% enig med hele innlegget ditt, og den siste prosenten ligger i setningen ovenfor. Her ville jeg skiftet ut "pålegge" med "oppmuntre til".

 

Med andre ord; forsikringsselskapene har store muligheter for å påvirke situasjonen. De gir allerede visse rabatter til kunder som kan dokumentere maritim kompetanse. Hvis de øker rabattene kraftig, da er omkostningene med å ta en f.eks. en båtførerprøve "inntjent" på et øyeblikk  -  og dermed faller det økonomiske motargumentet bort.

 

Men at en eller annen opplæring tvinger seg frem, det synes klarere for hver dag som går.

 

Se f.eks dagens Stavanger Aftenblad:

http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=211398

http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=211399

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Som jeg skrev over så er det greit med båtlappen, men nå går det vel et par år før det skjer noe.

Noe jeg er litt redd for er alle som tar "lappen" nå eller har den fra før, kanskje må ta den på nytt fordi de finner på noe lurt som gjør at den gamle ikke lenger er reell!

Jeg er sikker litt pessimistisk her jeg da....men!

 

jeg avventer og ser!

 

En ting til, hvem skal følge opp hvem som har "lappen" Det er vel egentlig det viktigste spørsmålet!

 

Tror man begynner i den gærne enden her!

Arbeid heller for og få politi på sjøen :yesnod:

Link to post

Du kan jo si at det bare en forskyning av grensene og tilsvarende kompetansekrav: du har idag også krav ved båter over 15m, var det vel. Og 16år/10hk osv. Akkurat der har jeg ikke lagt merke til noe supperåd, selv om jeg er enig at det finnes mange slike  :yesnod:

 

Og uansett så MÅ du sette en grense. Ellers blir også krav til lappen til bruk med baderingen

 

Hvis saktegående motor fartøy skal unntas så skjønner jeg ikke hvorfor  innføring av serifikat blir gjort. Jeg tror ikke en kunnskapsløs snekkefører er mindre farlig enn andre kunnskapsløse som beveger seg litt hurtigere.

At en grense MÅ settes er jeg enig i,men sannelig jeg vet hvor den burde settes. Det vil jo bli et problem bla med joller/robåter og barn vil jeg anta?

Link to post

Ifølge grunnloven skal ikke en lov kunne ha tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet har alle rett til å føre båt opptil 14.99 m. Nå skal det lages om lov som fratar oss denne rettigheten.

Kan noen som kjenner loven bedre gi en kommentar på dette, eller er dette enda en bekreftelse på det som den svenske ministeren uttalte: At Norge er den siste Sovjetstat.

Link to post

En båt på 2 ton som går med 7 knop representerer bare 25% av energien som kan brukes til å slå hull i en annen båt enn en 2-tons båt som går med 14 knop. For ikke å snakke om en som går med 28 knop

 

(det var vel kvadratisk, E(v), var det ikke?  :yesnod:)

 

 

Og således representerer  den i 14 knop 75% større skader ved eventuellt uhell? :nonod::smiley: :smiley:  Jeg trodde målet var å heve kunnskapene uansett farta

di jeg...

Link to post

Ifølge grunnloven skal ikke en lov kunne ha tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet har alle rett til å føre båt opptil 14.99 m. Nå skal det lages om lov som fratar oss denne rettigheten.

Nå blander du kortene litt. Med tilbakevirkende kraft menes at du ikke kan straffes for noe som var tillatt den gangen du gjorde det. Men hvis en ny regel blir innført må du selvfølgelig forholde deg til den. Dette er vel logisk? Det skal være forutsigbarhet i hva som er straffbart.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Det samme gjelder på landeveien:

 

Da jeg tok førerkort for bil i 1966, da kunne man kjøre opp i en liten folkevogn og neste dag fullt lovlig kjøre trailer med tilhenger! "Trucklapp" og kransertifikater var ikke engang oppfunnet . . .

 

Litt etter litt fikk vi klasse 2 for kjøretøyer over 7,5 tonn, senere kom EU-inspirerte regler med 3,5 tonn, osv, osv.

 

Alt i alt skal vi vel være glad for at reglene på landeveien strammes inn i takt med behovet   -  og hvorfor skulle ikke det samme gjelde på sjøen?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Alt i alt skal vi vel være glad for at reglene på landeveien strammes inn i takt med behovet   -  og hvorfor skulle ikke det samme gjelde på sjøen?

 

mvh

Poseidon

Helt enig. Men på landeveien har vi dog et politi som er synlige (av og til). På sjøen er de pga resurssmangel fraværende. I løpet av de 30 årene jeg har kjørt bil  (og båt enda lenger) har holdningene på landeveien har utviklet seg omvendt proporsjonalt med utviklingen i bilstandard og hestekrefter. Den samme utvikling føler jeg skjer på sjøen. Skal en båtlapp ha en misjon må det være noe mer enn noe du viser frem dersom du er så (u)heldig å bli stoppet. Opplæringen må også fokusere mye mer på holdninger til sjøs. Og en må ha et ris bak speilet. Som anført ovenfor kan nok forsikringsselskapene spille en langt mer sentral rolle her.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...