Lars H. Startet 6.September.2004 Link til dette innlegget Startet 6.September.2004 Hei. I et intervju med sjøfartsdirektør Rune Teisrud i VG, står det bl.a: Sist fredag bestemte Sakkyndig råd for fritidsfartøy seg for å kjøre prosessen videre med sikte på en egen sertifikat-ordning for fritidsbåter. Hele saken hos VG. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hei Lars, jeg leste saken hos VG, men heftet meg med en faktisk feil. Det skrives: "I dag kan alle over 16 år føre en båt på inntil 50 tonn eller opptil 15 meter (49,2 fot)." Grensen er ikke 50 tonn, men derimot 25. Dessuten er det som kjent ikke tonn i betydningen vekt, men derimot bruttotonn som er et gammelt hulmål.... Rent bortsett fra det, så må vi gå ut fra at det vil komme krav om sertifisering i en eller annen form. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
REM Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hei Lars, Dessuten er det som kjent ikke tonn i betydningen vekt, men derimot bruttotonn som er et gammelt hulmål.... mvh Poseidon I papirene på min båt står det oppgitt : Tonnage: 13 49/64 (13 og 49/64 del) Kan du forklare kort hva dette betyr. Jeg trodde det hadde noe med lasteevne å gjøre, men her tar jeg tydeligvis feil? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Hei rem, Jeg vil gå ut ifra at det er båtens "bruttotonnasje", som altså er en målt størrelse basert på innvendig hulrom. Men å forklare det enkelt er slett ikke enkelt Noen deler av innredningen er nemlig målerom andre ikke. Lugarer måles, ganger ikke, heller ikke "radiorom" hvis du har noe sånt ombord... Hvert "bruttotonn" tilsvarer sånn ca 2,8 kubikkmeter. Men alt i alt: det er et "kjenningsmål" som hører til i båtens målebrev, og som i gitte tilfeller danner grunnlag for å fastsette avgifter, bemanning, etc. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Vel og bra med båtlappen, men for de som ikke har hatt båt i mere enn 5-10 år tror jeg det etterhvert vil falle dyrt og anskaffe seg. Dette med bakgrunn av teoretisk og praktisk opplæring! Tror neppe du får dette for en rimelig penge. Tanken er god selvfølgelig, og jeg støtter dette. Men jeg vil tro dette blir kostbart på sikt! Hvordan skal man forresten dokumentere "fartstid" Kan man fortsatt finne frem i det gamle politiregisteret , med tanke på et par båter jeg hadde som var registrert der for ca. 12-15 år siden Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Noen deler av innredningen er nemlig målerom andre ikke. Lugarer måles, ganger ikke, heller ikke "radiorom" hvis du har noe sånt ombord... Er du sikker på dette? I et målebrev jeg tittet på en dag var det fratrekk for enkelte rom, men det var først trukket fra etter bruttotonasjoen..., slik at man fikk nettotonnasjen. Hvor kan man finne regelverket som beskriver dette? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Er du sikker på dette?Ja Hvor kan man finne regelverket som beskriver dette? GeirKS Blant annet her: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19940726-0749.html mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 6.September.2004 Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Nå har vi kanskje sporet av litt, men alikevel. Fant ikke noe om verken radiorom eller ganger i linken...? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Vel og bra med båtlappen, men for de som ikke har hatt båt i mere enn 5-10 år tror jeg det etterhvert vil falle dyrt og anskaffe seg. Dette med bakgrunn av teoretisk og praktisk opplæring! Tror neppe du får dette for en rimelig penge. Tanken er god selvfølgelig, og jeg støtter dette. Men jeg vil tro dette blir kostbart på sikt!Hei Bastard30000 Det er viktig å understreke nok en gang at det ikke er noe krav at man skal gå på kurs. Teorien til båtførerprøven kan man tilegne seg gjennom selvstudium. For båtfolk med lang erfaring på sjøen burde dette være en relativt enkel sak. Det er også viktig å presisere at det ikke er fastsatt hvilke krav som skal stilles til et båtførersertfikat eller hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Som medlem av Sakkyndig råd for fritidsbåter kan jeg opplyse at det på møtet i Tromsø i helgen kun ble diskutert premissene for det videre arbeidet i direktoratet. Det forelå ingen konkrete forslag fra direktoratet, men vi håper jo at det etter hvert kommer mer kjøtt på bena! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
OT-flyktning Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Vel og bra med båtlappen, men for de som ikke har hatt båt i mere enn 5-10 år tror jeg det etterhvert vil falle dyrt og anskaffe seg.Som jeg skrev et annet sted for en liten stund siden: også denne lappen trengs - ifølge de forslagene så langt - bare til føring av båter over visse lengde/vekt/hestekrefter/hastighets-grenser. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 så må vi gå ut fra at det vil komme krav om sertifisering i en eller annen form.Det har jeg også tro på og jeg støtter det. Båtførerprøven bør ALLE som ferdes i lystbåt ta og om der blir krav til oppæring ser jeg for meg noe slikt som akkurat båtførerprøven. Ender det på noe slikt som Fritidsskippersertifikat blir det litt vel omfattende for folk flest..... Enkleste måten å pålegge opplæring på er å gi premiefratrekk på forsikringen. Da spares kronasje for hver enkelt av oss, forsikringsselskapene får mindre utbetalinger, vi slipper å få tredd nedover oss nye pålegg og alle er glade og fornøyde eller hva? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Slagskibet Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Som jeg skrev et annet sted for en liten stund siden: også denne lappen trengs - ifølge de forslagene så langt - bare til føring av båter over visse lengde/vekt/hestekrefter/hastighets-grenser. Muligens at lappen trengs Andreas. Selv syntes jeg det minner litt om Norsk Supperåd`s gjenfødelse hvis enkelte båt typer skal være undradd sertifikat plikt Enten alle,eller ingen. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Muligens at lappen trengs Andreas. Selv syntes jeg det minner litt om Norsk Supperåd`s gjenfødelse hvis enkelte båt typer skal være undradd sertifikat plikt Enten alle,eller ingen. Enig med deg Thor. Nok av eksempler fra i sommer at selv om båten er saktegående eller under seil så skjer det masse rart. Mye av dette kan skrives tilbake til uvitenhet før båten taes i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Muligens at lappen trengs Andreas. Selv syntes jeg det minner litt om Norsk Supperåd`s gjenfødelse hvis enkelte båt typer skal være undradd sertifikat plikt Enten alle,eller ingen.Du kan jo si at det bare en forskyning av grensene og tilsvarende kompetansekrav: du har idag også krav ved båter over 15m, var det vel. Og 16år/10hk osv. Akkurat der har jeg ikke lagt merke til noe supperåd, selv om jeg er enig at det finnes mange slike Og uansett så MÅ du sette en grense. Ellers blir også krav til lappen til bruk med baderingen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Enkleste måten å pålegge opplæring på er å gi premiefratrekk på forsikringen. Hei Svein, Jeg er 99% enig med hele innlegget ditt, og den siste prosenten ligger i setningen ovenfor. Her ville jeg skiftet ut "pålegge" med "oppmuntre til". Med andre ord; forsikringsselskapene har store muligheter for å påvirke situasjonen. De gir allerede visse rabatter til kunder som kan dokumentere maritim kompetanse. Hvis de øker rabattene kraftig, da er omkostningene med å ta en f.eks. en båtførerprøve "inntjent" på et øyeblikk - og dermed faller det økonomiske motargumentet bort. Men at en eller annen opplæring tvinger seg frem, det synes klarere for hver dag som går. Se f.eks dagens Stavanger Aftenblad: http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=211398 http://aftenbladet.no/nyheter/lokalt/artic...rticleID=211399 mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Som jeg skrev over så er det greit med båtlappen, men nå går det vel et par år før det skjer noe. Noe jeg er litt redd for er alle som tar "lappen" nå eller har den fra før, kanskje må ta den på nytt fordi de finner på noe lurt som gjør at den gamle ikke lenger er reell! Jeg er sikker litt pessimistisk her jeg da....men! jeg avventer og ser! En ting til, hvem skal følge opp hvem som har "lappen" Det er vel egentlig det viktigste spørsmålet! Tror man begynner i den gærne enden her! Arbeid heller for og få politi på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Du kan jo si at det bare en forskyning av grensene og tilsvarende kompetansekrav: du har idag også krav ved båter over 15m, var det vel. Og 16år/10hk osv. Akkurat der har jeg ikke lagt merke til noe supperåd, selv om jeg er enig at det finnes mange slike Og uansett så MÅ du sette en grense. Ellers blir også krav til lappen til bruk med baderingen Hvis saktegående motor fartøy skal unntas så skjønner jeg ikke hvorfor innføring av serifikat blir gjort. Jeg tror ikke en kunnskapsløs snekkefører er mindre farlig enn andre kunnskapsløse som beveger seg litt hurtigere. At en grense MÅ settes er jeg enig i,men sannelig jeg vet hvor den burde settes. Det vil jo bli et problem bla med joller/robåter og barn vil jeg anta? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 En båt på 2 ton som går med 7 knop representerer bare 25% av energien som kan brukes til å slå hull i en annen båt enn en 2-tons båt som går med 14 knop. For ikke å snakke om en som går med 28 knop (det var vel kvadratisk, E(v), var det ikke? ) Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Ifølge grunnloven skal ikke en lov kunne ha tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet har alle rett til å føre båt opptil 14.99 m. Nå skal det lages om lov som fratar oss denne rettigheten. Kan noen som kjenner loven bedre gi en kommentar på dette, eller er dette enda en bekreftelse på det som den svenske ministeren uttalte: At Norge er den siste Sovjetstat. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 En båt på 2 ton som går med 7 knop representerer bare 25% av energien som kan brukes til å slå hull i en annen båt enn en 2-tons båt som går med 14 knop. For ikke å snakke om en som går med 28 knop (det var vel kvadratisk, E(v), var det ikke? ) Og således representerer den i 14 knop 75% større skader ved eventuellt uhell? :smiley: Jeg trodde målet var å heve kunnskapene uansett farta di jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Ifølge grunnloven skal ikke en lov kunne ha tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet har alle rett til å føre båt opptil 14.99 m. Nå skal det lages om lov som fratar oss denne rettigheten.Nå blander du kortene litt. Med tilbakevirkende kraft menes at du ikke kan straffes for noe som var tillatt den gangen du gjorde det. Men hvis en ny regel blir innført må du selvfølgelig forholde deg til den. Dette er vel logisk? Det skal være forutsigbarhet i hva som er straffbart. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Poseidon Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Det samme gjelder på landeveien: Da jeg tok førerkort for bil i 1966, da kunne man kjøre opp i en liten folkevogn og neste dag fullt lovlig kjøre trailer med tilhenger! "Trucklapp" og kransertifikater var ikke engang oppfunnet . . . Litt etter litt fikk vi klasse 2 for kjøretøyer over 7,5 tonn, senere kom EU-inspirerte regler med 3,5 tonn, osv, osv. Alt i alt skal vi vel være glad for at reglene på landeveien strammes inn i takt med behovet - og hvorfor skulle ikke det samme gjelde på sjøen? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Iht til hva som tenkes om Småbåt sertifikat så vil vel dette overføres til veien slik at Trabant blir sertifikat fri? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Iht til hva som tenkes om Småbåt sertifikat så vil vel dette overføres til veien slik at Trabant blir sertifikat fri? Hei Thor, Antallet Trabanter tatt i betraktning, så skulle vel det bringe oss tilbake til "gode gamle dager" Ja, ja, det må være lov å drømme seg bort . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kew Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Alt i alt skal vi vel være glad for at reglene på landeveien strammes inn i takt med behovet - og hvorfor skulle ikke det samme gjelde på sjøen? mvh Poseidon Helt enig. Men på landeveien har vi dog et politi som er synlige (av og til). På sjøen er de pga resurssmangel fraværende. I løpet av de 30 årene jeg har kjørt bil (og båt enda lenger) har holdningene på landeveien har utviklet seg omvendt proporsjonalt med utviklingen i bilstandard og hestekrefter. Den samme utvikling føler jeg skjer på sjøen. Skal en båtlapp ha en misjon må det være noe mer enn noe du viser frem dersom du er så (u)heldig å bli stoppet. Opplæringen må også fokusere mye mer på holdninger til sjøs. Og en må ha et ris bak speilet. Som anført ovenfor kan nok forsikringsselskapene spille en langt mer sentral rolle her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.